نرم افزارحسابداری صدگان

بیش از ۹۰ درصد نمادهای بازار باز است.

0 641

حسابداراپ

معاون سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد نمادهای بورس تهران باز است گفت: مهمترین عاملی که می‌تواند به توسعه و سلامت بازار کمک کند سطح آگاهی و تحلیل خود بازار است زیرا ابزار نظارتی سازمان محدود است.

.

دکتر سیدعلی حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار بورس خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، از باز بودن بیش از ۹۰ درصد نمادهای معاملاتی در بورس تهران خبر داد و گفت: روند بازگشایی نمادهای بورس طی سالهای گذشته رو به بهبود بوده است به طوری که در پایان سال ۹۰، ۷۸ درصد نمادها باز بود در حالی که امروز تنها در بازار اول بورس ۹۶ درصد نمادها باز است و در مجموع بیش از ۹۰ درصد نمادها فعال هستند.

.

وی با بیان اینکه این روند از زمان تشکیل سازمان بورس رو به بهبود است افزود: مشکلی تحت عنوان توقف نماد در بورس تهران وجود ندارد زیرا برخی نمادها توقف طبیعی دارند و برخی نمادها مانند نمادهای پیام و آزمایش تعلیق شده‌اند.

.

وی به توقف نماد شرکت‌های پالایشگاهی و پتروشیمی در روز ۹ دی ماه اشاره کرد و در مورد این اقدام سازمان بورس گفت: چند نماد پتروشیمی و پالایشگاهی که در روز نهم دیماه بسته شدند پیشانی بازار شده بوده و بازار بورس روی این چند نماد حرکت می‌کرد به این ترتیب فضایی که در مورد وضعیت این شرکت‌ها و نیز صنعت پتروشیمی و پالایشگاهی وجود داشت سازمان بورس را ناچار کرد تا با توقف و بازگشایی نماد بتواند نظر بازار را به بررسی بیشتر اطلاعات و تحلیل و آینده نگری در مورد این شرکت‌ها و صنعت مربوطه جلب کند.

.

معاون سازمان بورس با بیان اینکه توقف نمادها به هیچ وجه تنبیه سهامداران نیست عنوان کرد: در توقف نمادهای پتروشیمی و پالایشگاهی بحث شوک دادن به بازار مطرح نبود بلکه موضوع به روز شدن اطلاعات بود زیرا این شرکت‌ها با تغییر اطلاعات مواجه بودند. از سوی دیگر سازمان بورس قصد داشت تا با توقف نماد این شرکت‌ها توجه کسانی که فقط روی این چند سهم حرکت می‌کنند به آنها جلب کرده تا سهامداران با آینده نگری بیشتری نسبت به وضعیت نمادها حرکت کنند.

.

پندار سیستم

وی در پاسخ به این سوال که آیا هدف سازمان بورس در این راستا محقق شد یا نه؟ گفت: سازمان وظایف نظارتی خود را انجام داد ولی مهمترین عاملی که می‌تواند به توسعه و سلامت بازار سرمایه کمک کند سطح آگاهی و تحلیل خود بازار است زیرا ابزار نظارتی سازمان محدود است و اثرگذاری آن به اندازه خرد جمعی بازار نیست.

.

حسینی با ذکر مثالی ادامه داد: همانطور که خبرنگاران به مانند سلولهای عصبی سعی می‌کنند سیگنال‌ها و علامت‌هایی را ایجاد کنند سازمان بورس نیز در بحث نظارتی ناچارا چنین رویه‌ای دارد و سعی می‌کند توجه بازار را به نکات با اهمیتی که پیرامون شرکت‌ها و صنایع وجود دارد جلب کند.

.

عضو هیات مدیره سازمان بورس با بیان اینکه توقف نماد شرکت‌های بورسی آخرین راه حل است، یادآور شد: قبل از توقف نماد شرکت‌های پالایشگاهی و پتروشیمی چندین جلسه حضوری با اعضای هیات مدیره این شرکت‌ها برگزار شد و مذاکرات شفاهی جهت انجام پیگیری‌های لازم صورت گرفت.

.

وی با بیان اینکه آمار توقف و بازگشایی نمادها بسیار مطلوب است، عنوان کرد: در حال حاضر در بازار اول بورس ۹۶ درصد نمادها باز است و این آمار سطح نقد شوندگی بازار را نشان می‌دهد.

.

وی ادامه داد: برخی نمادها توقف طبیعی دارند و در برخی بحث اطلاعات مطرح است که در مورد شش شرکت پالایشگاهی و پتروشیمی که با توقف نماد مواجه شدند، به طور قطع با توجه به نوسانات قیمت، موضوع اطلاعات مطرح بود که این اطلاعات از شرکت‌ها گرفته و به بازار ارائه شد.

.

وی تاکید کرد: بازار سرمایه باید با تحلیل دقیق، آینده نگری دقیق و مسئولیت پذیری دقیق، تصمیم گیری کند.

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.