نرم افزارحسابداری صدگان

بهره‌وری در ایران ناشناخته است.

0 597

حسابداراپ

یک اقتصاددان با بیان این‌که شاخص بهره‌وری تاکنون در اقتصاد ایران شناخته نشده است، گفت: باید مدیران جامعه را از این شاخص آگاه کنیم و با در نظر گرفتن سیاست‌های تشویقی و تنبیهی بهره وری را وارد راندمان کاری کشور کنیم.

.

حسین باهر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسنا به مقایسه صنعت ذوب‌آهن در ایران و ژاپن پرداخت و توضیح داد: کشور ما و ژاپن هر دو در یک زمان تجهیزات ذوب‌آهن را از شوروی سابق خریداری کردند و حال با گذشت چند ده سال کشور ما همچنان با همان شرایط ادامه می دهد در حالی که ژاپن به صادرکننده‌ای بزرگ در این عرصه بدل شده است.

.

پندار سیستم

وی ادامه داد: اتفاقی که در ژاپن افتاده گوشه‌ای از شاخص بهره وری است بهره وری نسبت بین داده وستاده است تا از کمترین هزینه، بیشترین سود برداشت شود. این شاخص در دو محور اصلی سرمایه و نیروی کار تعریف می‌شود و برای افزایش آن مهارت، فن‌آوری، میزان پرت زمان و مکان و حتی آسیب زایی محیط زیست نیز محاسبه می‌شود.

.

این استاد دانشگاه همچنین گسترش اقتصاد بازار آزاد را از ملزومات اصلی افزایش بهره وری قلمداد کرد و گفت: تا زمانی که شرکت‌های بزرگ در اختیار بخش خصوصی قرار نگیرد، بسیاری از مشکلات حل نشده می ماند. وقتی پای سود شخصی به میان می‌آید، خود به خود افراد بهره وری را در برنامه خود قرار می دهند.

.

وی در مورد جایگاه نفت در اقتصاد ایران نیز اظهار کرد: مشکل اقتصاد ما با کنار گذاشتن نفت حل نمی شود بلکه باید تلاش کنیم از نفت، ارزش افزوده بودجه آوریم و در کنار آن منابع دیگر کشور را نیز فعال کنیم ما زمانی به کشورهای خارجی متخصصان نفتی صادر می‌کردیم، اما این روزها بسیاری از این طرح‌ها را فراموش کرده‌ایم.

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.