- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

بخشنامه ۳۶۳۱۳/۲۳۰/د مورخ ۹۱/۱۱/۱۵(معاملات انجام شده توسط کارگزاران در بورس، بازارهاي خارج از بورس و بورس کالا)

به قرار اطلاع واصله، برخي از اشخاص عرضه کننده و خريدار اوراق بهادار و کالا در بازارهاي بورس، خارج از بورس و بورس کالا مبلغ معاملات (خريد و فروش) خود را در فهرست هاي خريد و فروش سه ماهه که تسليم ادارات امور مالياتي مي نمايند، به عنوان معاملات با سازمان بورس اوراق بهادار و ساير نهادهاي مالي تحت نظارت آن و همچنين کارگزاران بورس قيد مي نمايند و ادارات امور مالياتي به استناد فهرست هاي مذکور و به دليل عدم ثبت معاملات مزبور ، دفاتر قانوني آنها را مردود و درآمد مشمول ماليات را از طريق علي الراس تعيين مي کنند. لذا موکداً يادآور مي گردد:

.

۱- براساس ماده ۱۶ قانون بازار اوراق بهادار “انجام هرگونه معاملات اوراق بهادار ثبت شده يا در شرف ثبت نزد سازمان يا هرگونه فعاليت و مشارکت مستقيم يا غيرمستقيم در انجام معاملات مذکور توسط اعضاي شورا، سازمان، مديران و شرکاي موسسه حسابرسي سازمان و نيز اشخاص تحت تکفل آنها ممنوع است”. لذا ثبت خريد و فروش عرضه کنندگان و خريداران در دفاتر آنها موضوعيت ندارد.

.

۲- به موجب مفاد دستورالعمل اجرايي نحوه انجام معاملات در بورس، معاملات اوراق بهادار از طريق سامانه معاملات و توسط کارگزاران عضو بورس انجام مي شود لذا براين اساس:

.

الف – از آنجا که کارگزاران بورس به جز مواردي که به موجب قانون مربوطه مجاز به خريد و فروش براي خود مي باشند (براساس بند (ب) ماده ۳۱ آيين نامه معاملات بورس اوراق بهادار) نمي توانند اوراق بهادار و يا کالايي را که مامور فروش آن هستند شخصاً خريداري نمايند. لذا ثبت خريد و فروش عرضه کنندگان و خريداران در دفاتر و يا شناسايي درآمد از آن محل، فاقد موضوعيت مي باشد.

ب- درآمد کارگزاران از محل کارمزد دريافتي از معاملات و از طرفين معامله و ساير فعاليتهاي مجاز مي باشد.

.

ضمناً چون براساس دستورالعمل هاي اجرايي نحوه انجام معاملات در بورس اوراق بهادار، بازار هاي خارج از بورس، فرابورس و بورس کالا محاسبه کارمزدهاي معاملات بر مبناي معاملات به ترتيبي که در سامانه معاملاتي ثبت شده است صورت مي گيرد.

.

ادارات امور مالياتي مي توانند جهت تعيين کارمزد کارگزاران در صورت لزوم با سازمان بورس و اوراق بهادار مکاتبه نمايند.

 .

حسين وکيلي

معاون مالياتهاي مستقيم

.