نرم افزارحسابداری صدگان

اصلاح قانون چک به مراحل نهایی نزدیک می‌شود.

0 673

حسابداراپ

عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی وحقوقی مجلس، با بیان اینکه طرح اصلاح قانون چک تقدیم هیات رئیسه شده است، گفت: پس از اعلام وصول و ارجاع این طرح به کمیسیون قضایی وحقوقی اصلاح قانون چک به مراحل نهایی نزدیک می‌شود.

.

ابوافضل ابوترابی در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری خانه ملت، افزود: طرح اصلاح قانون چک به امضای نمایندگان رسیده و پس از اعلام وصول از سوی هیات رئیسه به‌زودی برای بررسی به کمیسیون قضایی وحقوقی ارجاع داده می‌شود.

.

نماینده مردم نجف‌آباد، تیران وکرون در مجلس شورای اسلامی، در تشریح طرح اصلاح قانون چک، تصریح کرد: در این طرح برگشتی چک در حکم صدور رای قطعی دادگاه است و اگر این پیشنهاد در مورد چک‌های برگشتی به تصویب برسد فرایند دادرسی حذف و ارائه چک برگشتی به منزله حکم صدور اجرائیه برای صادر کننده چک تلقی شده، به طوری‌که ظرف مدت ۱۰روز این اجرائیه باید به فرد متخلف ابلاغ شود.

.

پندار سیستم

ابوترابی، تصریح کرد: از دیگر سو در این طرح تمهیداتی اندیشیده‌ شده تا هنگامی که فرد چک را صادر می‌کند در صورت نداشتن موجودی، بانک به وکالت از وی می‌تواند به سایر حساب‌های بانکی‌اش دسترسی داشته و مبلغ یاد شده را برداشت و چک را وصول کند.

.

وی در تشریح دیگر مواد طرح اصلاح قانون چک، گفت: همچنین در اصلاحیه یاد شده برای نخستین بار در کشور، چک دارای سقف‌بندی اعتباری می‌شود، به عبارتی حداکثر مبلغی که می‌تواند در چک درج شود تعیین شده و چک‌ها با رنگ‌بندی مختلف در زمینه سقف اعتبار دسته‌بندی می‌شوند.

.

این نماینده مردم در مجلس نهم، تصویب قوانین در حوزه چک‌های الکترونیک را از دیگر موارد لحاظ شده در این طرح خواند وگفت: در صورت نهایی شدن این طرح برای نخستین بار در کشور قوانین در حوزه‌ چک‌های برگشتی الکترونیک تصویب می‌شود، زیرا در حال حاضر در کشور ۲ هزار شخصیت حقیقی و حقوقی وجود دارد که دارای چک الکترونیک هستند اما برای چک‌های برگشتی در این حوزه تمهیدات بازدارنده‌ای اندیشیده نشده است.

.

عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی وحقوقی مجلس شورای اسلامی، با بیان روند رسیدگی به ۱۳ میلیون چک برگشتی در دادگاه‌های کشور، گفت: طبق مواد این طرح اگر کسی حجم مشخصی چک برگشتی داشته باشد، دیگر نمی‌تواند از تسهیلات بانکی و ارزی استفاده کند، ضمن اینکه کارت بانکی وی سوزانده و نامش درلیست بانک مرکزی به‌عنوان دارنده چک برگشتی ثبت می‌شود.

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.