- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

احتمال افزایش حق مسکن کارگران/فرمول”پلکانی معکوس”در تعیین مزد ۹۲

عضو شورای عالی کار و نماینده کارگران کشور از احتمال افزایش حق مسکن کارگران و اجرای فرمول”پلکانی معکوس”در تعیین مزد ۹۲ خبر داد.

.

ولی الله صالحی در گفتگو با مهر یکی از درخواست‌های اصلی کارگران برای تعیین حداقل دستمزد سال آینده را توجه به اوضاع روز اقتصادی و وضعیت بازار برشمرد و گفت: عمل کردن شورای عالی کار به وضعیت معیشتی کارگران، خواسته اضافه ای نیست.

.

نماینده کارگران در شورای عالی کار، اظهار داشت: در حال حاضر جمع بندی هایی از سوی کارگران انجام شده و برخی بررسی ها نیز صورت گرفت، با این حال منتظر تکمیل بررسی های ۳ گروه از نمایندگان کارگران کشور هستیم.

.

صالحی درباره توقف افزایش حق مسکن کارگران از سال ها پیش و احتمال بررسی آن در شورای عالی کار، بیان داشت: اتفاقا این موضوع امسال در دستور کار شورای عالی کار قرار خواهد گرفت و جزو وظایف امسال شورا خواهد بود.

.

طرح افزایش حق مسکن کارگران

وی ادامه داد: در سالهای گذشته در برخی از مزایای جانبی دستمزد مانند پایه سنواتی و حق بن افزایشهایی ایجاد شد ولی در مورد حق مسکن کارگران کاری انجام نشده است.

.

این مقام مسئول کارگری کشور از انجام بحث های کارشناسی درباره نحوه افزایش حق مسکن کارگران در سال آینده سخن گفت و افزود: اگر بتوان این موضوع را مطرح و رقم جدیدی را در شورا تصویب کرد، باید نتیجه کار برای رای نهایی به هیئت وزیران ارسال شود.

.

عضو شورای عالی کار تاکید کرد: در دوره های دورتر و در دولتهای هفتم و هشتم برخی پیشنهادات در این زمینه توسط شورای عالی کار مطرح و پس از آن به هیئت وزیران ارسال شده بود اما در سال های اخیر چنین امکانی ایجاد نشد.

.

به گفته وی، بحث چگونگی تامین منابع مورد نیاز برای افزایش حق مسکن کارگران نیز بسیار حائز اهمیت است و در این رابطه نیز باید منابع و مصارف بنگاه ها مورد ارزیابی قرار گیرند.

.

دورزدن قانون؛ ممنوع

صالحی با بیان اینکه در تعیین حداقل دستمزد باید سلایق شخصی و دورزدن قانون متوقف شود، گفت: با این حال، حتی اگر بتوانیم حق مسکن کارگران را افزایش دهیم و حداقل دستمزد را نیز به ۱ میلیون تومان افزایش دهیم اما قیمت ها با روند فعلی افزایش یابد، این تغییرات هیچ تاثیری در زندگی خانوار کارگری نخواهد داشت.

.

نماینده کارگران در شورای عالی کار اظهار داشت: باید از سوی دولت برنامه هایی به اجرا گذاشته شود که بتوان در قالب آن قدرت خرید نیروی کار را حفظ کرد و اگر این اتفاق بیافتد علاوه بر بهبود بهره وری نیروی کار، تولید و کسب و کار نیز رونق خواهد گرفت.

.

وی با اشاره به اینکه موضوع دستمزد به لحاظ شمولیت ۵۰ درصدی آن در جامعه بسیار حائز اهمیت و مورد توجه است، تصریح کرد: هم اکنون روش تعیین حداقل دستمزد به صورت ترکیبی و “پلکانی معکوس” است و البته به دلیل ضعیف هایی که در این روش وجود دارد، باید تغییراتی در آن داشته باشیم.

.

این مقام مسئول کارگری کشور، با تاکید بر اینکه هرچند روش پلکانی معکوس دارای برخی اشکالات از جمله در نظر نگرفتن سوابق خدمتی افراد است، اما دولت و کارفرمایان بنا به دلایلی از تغییر در این روش استقبال نمی کنند.

.

صالحی ادامه داد: با این حال دست کارفرمایان باز است و اینگونه نیست که بگوییم تنها باید با فرمول ترکیبی مزد نیروی کار خود را بپردازند و عملا هم این اتفاق نمی افتد و اغلب کارفرمایان بهبودهای مناسبی در دستمزد نیروهای متخصص و دارای سابقه اعمال می کنند.

.