نرم افزارحسابداری صدگان

آغاز به‌کار بورس انرژی با اوراق سلف نفتی در نیمه اول اسفند

0 728

حسابداراپ

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از آغاز به کار بورس انرژی در نیمه اول اسفندماه سال جاری خبر داد و گفت: شروع کار این بورس با معامله اوراق سلف نفتی خواهد بود.

.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی صالح آبادی گفت: بورس انرژی در نیمه اول اسفندماه با معامله اوراق سلف نفتی یا برق یا هر دو به طور رسمی گشایش می یابد. تقویت بورس انرژی از مهمترین برنامه های سازمان بورس در سال آینده است تا این بورس نیز مانند فرابورس در کمتر از ۵ سال حجم معاملات خود را به سطح دیگر بورس ها برساند.

.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، اظهار داشت: توسعه زیرساخت های دسترسی به بازار سرمایه، راه اندازی ابزارهای جدید مالی برای تامین مالی و جذب سرمایه هم در اولویت است. تقویت مقررات زیرساختی در حمایت از حقوق سرمایه گذاران، تقویت نهادهای مالی ایجاد شده و نهادهایی هم که در سال آینده شکل می گیرند، از برنامه های سازمان بورس و اوراق بهادار در سال آینده است.

.

صالح آبادی ادامه داد: امسال شاخص های بازار سرمایه روند صعودی داشته و ارزش بازار سهام شامل بورس و فرابورس به ۲۱۸ هزار میلیارد تومان رسیده است. شاخص بورس در ابتدای سال ۲۵ هزار و ۹۰۵ واحد بود و اکنون به حدود ۳۹ هزار واحد رسیده است، همچنین شاخص کل بورس ۴۷ درصد افزایش یافته که نشان دهنده بازدهی بورس کشور است.

.

پندار سیستم

وی درباره دفعات معامله در بورس نیز گفت: آمار معاملات نخستین بار در بازار سرمایه کشور از ابتدای سال تاکنون به ۶ میلیون دفعه رسیده که در مقایسه با ۴ سال قبل دو برابر شده است، این آمار در سال گذشته ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار دفعه بود.

.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، تاکید کرد: این افزایش دفعات معاملات نشان دهنده دسترسی آسان تر مردم به بازار سرمایه است و آمار سرمایه گذاران از ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار کد در پنج سال گذشته به ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار کد در سال جاری رسیده که نشان دهنده افزایش مشارکت مردم و نقدشوندگی بازار سرمایه است.

.

صالح آبادی اظهار داشت: ارزش بازار سرمایه در پنج سال پیش ۱۶ درصد از تولید ناخالص داخلی بود که هم اکنون حدود ۵۰ درصد تولید داخلی ما در بازار سرمایه حضور دارد. نقش بازار سرمایه در اقتصاد ملی مهم تر شده و ۳ برابر در مقایسه با پنج سال گذشته افزایش یافته است.

.

وی در مورد ارزش معاملات بورس در سال جاری، گفت: ۲۰ هزار میلیارد تومان در بورس، ۱۰ هزار میلیارد تومان در فرابورس و ۵۸ هزار میلیارد تومان در بورس کالا معامله شده و در مجموع به ۸۸ هزار میلیارد تومان رسیده است، در حالی که کل معاملات سه بورس در سال گذشته ۶۵ هزار میلیارد تومان بوده است.

.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، با اشاره به اینکه بورس ایران از بورس های خوب منطقه است، گفت: از نظر رشد، تنوع سرمایه و تعداد سرمایه گذار نسبت به بورس ترکیه با جمعیت مشابه ایران و پاکستان با دو برابر جمعیت ایران، برتری داریم.

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.