نرم افزارحسابداری صدگان

آئین‌نامه اخذ مالیات از کتابفروشان و ناشران باید برای همیشه اصلاح شود.

0 898

حسابداراپ

دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران از دستور رئیس جمهور مبنی بر تمدید مهلت برای توقف اجرای آئین‌نامه‌ای که به موجب آن از ناشران و کتابفروشان کشور مالیات اخذ می‌شود، خبر داد و گفت: این آئین‌نامه اجرایی باید برای همیشه اصلاح شود.

.

محمود آموزگار در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به پایان مهلت ۶ ماهه تعویق اجرای آئین‌نامه اجرایی بند «ل» ماده ۱۳۹ قانون مالیات‌های مستقیم (۱ بهمن ۱۳۹۱)، از موافقت رئیس جمهور با تمدید دوباره این مهلت تا زمان اصلاح نهایی آئین‌نامه مذکور خبر داد و گفت: دفتر رئیس جمهور در نامه‌ای به وزیر اقتصاد، تاکید کرده که اجرای این آئین‌نامه باید متوقف شود.

.

نامه مربوطه که به امضای اسفندیار رحیم مشایی رسیده، به شرح زیر است:

«بسمه تعالی

آنی آنی

جناب حسینی

پندار سیستم

معافیت انتشاراتی‌ها و کتاب‌فروشی‌ها را نیز اعمال نمایید و اگر مشکلی هست، فعلاً روند برخورد و توقف و یا اعمال محدودیت را متوقف کنید تا موضوعات بررسی و تصمیم جدید اتخاذ شود».

.

دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران سپس گفت: تفسیری که از این نامه می‌شود، این است که آئین‌نامه مربوطه در هر حال باید اصلاح شود که البته نیاز به تصویب هیئت وزیران دارد.

 .

آموزگار با اشاره به مشکلات ناشی از بندهای ۱۲ و ۱۶ آئین‌نامه اجرایی بند «ل» ماده ۱۳۹ قانون مالیات‌های مستقیم، تاکید کرد: ماده ۱۶ مشمولین معافیت مالیاتی را در صورتی که به گفته این قانون وظایف خود را درست انجام ندهند، از این امتیاز (معافیت مالیاتی) محروم می‌کند. در صورتی که تبصره ۲  ماده ۱۱۹ قانون پنج ساله پنجم تنها شرط برخورداری از معافیت مالیاتی را تسلیم به موقع اظهارنامه مالیاتی اعلام کرده است و نه چیز دیگر.

 .

وی افزود: ماده ۱۲ هم کاملاً یک پارادوکس ایجاد می‌کند؛ چرا که تصریح دارد که موسساتی که از پرداخت این مالیات معاف می‌شوند، باید از وزارت ارشاد مجوز بگیرند اما تشخیص مصادیق این فعالیت بر عهده سازمان امور مالیاتی است.

 .

این مقام مسئول در اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با اشاره به اینکه سازمان امور مالیاتی معمولاً عملکرد ۲ سال قبل واحدها را برای اخذ مالیات از آنها بررسی می‌کند، از اخذ مالیات سال ۱۳۸۹ از ناشران و کتابفروشان تهران خبر داد.

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.