نرم افزارحسابداری صدگان

۵ شرط افزایش سرمایه با تجدید ارزیابی در قانون بودجه ۹۱

0 684

حسابداراپ

مدیر نظارت سازمان بورس رویه افزایش سرمایه شرکت‌های سهامی عام از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها را با توجه به قانون بودجه ۹۱ اعلام کرد.

.

غلامرضا ابوترابی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با اشاره به ماده ۳۹ قانون بودجه سال جاری و مصوبه ۲۵ آذر هیئت‌ مدیره سازمان بورس در مورد افزایش سرمایه شرکت‌های سهامی عام از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها اظهار داشت: طبق این مصوبه برای رسیدگی به درخواست افزایش سرمایه کلیه شرکت‌های سهامی عام از محل یاد شده، ضروری است، اطلاعات و مستندات مانند گزارش توجیهی افزایش سرمایه با در نظر گرفتن ۵ شرط ارسال شود.

.

وی افزود: شرط اول این است که ارزیابی دارایی‌های هر طبقه نه به وسیله یک نفر، بلکه باید توسط هیئت کارشناسی متشکل از حداقل ۳ کارشناس رسمی دادگستری یا مرکز امور مشاوران حقوقی، وکلا و کارشناسان قوه قضائیه و منتخب کانون یا مرکز مربوطه انجام ‌شود.

.

به گفته مدیر اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سرمایه‌ای سازمان بورس، برای این شرط نمونه فرم تقاضای هیئت کارشناسی از کانون کارشناسان رسمی دادگستری یا مرکز امور مشاوران حقوقی، وکلا و کارشناسان قوه قضائیه تهیه شده که باید توسط همان کانون یا مرکز مشاوران استان محل استقرار دارائی‌های موضوع تجدید ارزیابی تکمیل شود.

.

پندار سیستم

ابوترابی ادامه داد: همچنین برای هر طبقه از دارایی‌ها باید از هیئت کارشناسی دارای تخصص مرتبط با دارایی‌های مورد ارزیابی استفاده شود، در این میان برای ارزیابی زمین و ساختمان، یک هیئت کارشناسی کافی است.

.

وی در رابطه سومین شرط هم گفت: در مواردی که دارایی‌های موجود در یک طبقه متعدد و درشهرهای مختلف باشد شرکت می‌تواند برای ارزیابی دارایی‌های آن طبقه در هر استان از یک هیئت کارشناسی استفاده کند و یا هرکدام از کارشناسان عضو هیئت کارشناسی در مورد یک یا چند قلم از دارایی‌های موجود در طبقه مورد بررسی گزارش کارشناسی به صورت انفرادی ارائه کنند، ولی اظهارنظر نهایی در مورد کل دارایی‌های موجود در آن طبقه باید در قالب گزارش واحدی ارائه و به امضای حداقل ۳ کارشناس ارزیابی‌کننده برسد.

.

وی افزود: همچنین استفاده از خدمات مشاوران عرضه برای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها الزامی نبوده و سایر موارد مندرج در آیین نامه اجرایی هیئت‌ وزیران الزامی است.

.

این مقام در برابر این سئوال که آیا تاکنون شرکت هایی درخواست افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی  را داشته اند یا خیر؟ توضیح داد: در حالی بیمه آسیا همه مدارک و مستندات لازم برای افزایش از این محل را به سازمان بورس ارایه کرده که سه شرکت پتروشیمی آبادان ، معدنی املاح و فراورده‌های نسوز پارس، خواهان دریافت نظرات و مشاوره در این رابطه هستند تا تصمیم گیری کنند.

.

ابوترابی در پایان گفت: ذکر این نکته ضروری است که صرف ارایه مدارک و مستندات لازم برای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی از سوی شرکت ها به معنای موافقت سازمان بورس نبوده و باید وضعیت شرکت از جهات مخلتف به ویژه سودآوری بررسی شود.

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.