نرم افزارحسابداری صدگان

کاهش ۱۵درصد ضریب مالیات مستقیم به شرط اظهارنامه

0 726

حسابداراپ

از سال آینده براساس اولویت ماده ۱۲۱ قانون برنامه پنجم توسعه ۱۰ صنف مجهز به صندوق مکانیزه فروش خواهند شد و ملزم به استفاده از آن خواهند بود.

.

معاون سازمان امور مالیاتی با بیان این که ۳۱۷هزار مودی در مالیات بر ارزش افزوده ثبت‌نام کرده‌اند، گفت: براساس قانون برنامه پنجم از سال آینده ۱۰ صنف مجهز به صندوق مکانیزه فروش می‌شوند.

.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از فارس، علیرضا طاری‌بخش، در مورد گفته برخی بازاریان مبنی بر جمع‌آوری دستگاههای پایانه فروشگاهی(P.O.S) گفت: اطلاعاتی که در اختیار داریم، حاکی از همراهی تشکل‌های اصناف سراسر کشور با طرح سازمان صنعت، معدن و تجارت و سازمان امور مالیاتی کشور است.

.

وی افزود: از سال آینده براساس اولویت ماده ۱۲۱ قانون برنامه پنجم توسعه ۱۰ صنف مجهز به صندوق مکانیزه فروش خواهند شد و ملزم به استفاده از آن خواهند بود.

.

معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی کشور خاطر نشان کرد: ابتدا در اولویت اعلامی سازمان امور مالیاتی ۲۷ صنف معرفی شده بودند، اما بعدا ۱۰ صنف از آنها در اولویت قرار گرفته و به وزارت صنعت، معدن و تجارت معرفی شده‌اند که این اصناف از ابتدای سال ۱۳۹۲ به صندوق مکانیزه فروش مجهز و ملزم به استفاده از شوند.

.

طاری بخش در مورد این که آیا صندوق مکانیزه فروش همان پایانه فروش یا پوز فروشگاهی است، گفت: دستگاه ‌POS یا صندوق مکانیزه فروش کاربردهای بسیاری از جمله صدور فاکتور، قابلیت نگهداری حساب موجودی کالا، اطلاعات قیمت و فی فروش کالاها، و صدور اسناد حسابداری را دارد، لذا با توجه به خدماتی که صندوق مکانیزه فروش می‌تواند ارائه دهد و همچنین اطمینان بخشی که به مشتریان و خریداران منتقل می‌نماید، این موضوع برای صاحبان مشاغل یک فرصت محسوب می‌شود.

.

*تلاش سازمان امور مالیاتی بر جلوگیری از ضرر اصناف

معاون سازمان امور مالیاتی گفت: سازمان امور مالیاتی تلاش دارد، اطلاع‌رسانی لازم انجام شود، تا مبادا به دلیل نداشتن اطلاعات، ضرری متوجه آنان شود، لذا با اطلاعاتی که داریم، اصناف در مورد نصب صندوق فروش همکاری خوبی داشته‌اند و اصولا تصمیمات با هماهنگی آنان اتخاذ می‌شود.

.

وی تاکید کرد: درضمن پی‌گیری موضوع نصب صندوق‌های فروش در راستای تکلیف ماده ۱۲۱ قانون برنامه پنجم توسعه برعهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است و هدف از آن ایجاد شفافیت در گردش کالا در سراسر کشور است.

.

*برخی کسبه جزء از نصب صندوق مکانیزه فروش مستثنی است

طاری بخش گفت: در جلسات متشکله مدیران کل سازمان امور مالیاتی کشور با اصناف و اتحادیه‌های صنفی ضمن اطلاع‌رسانی راجع به چگونگی نصب صندوق مکانیزه فروش تفاهمات لازم حاصل شده است، البته برخی از کسبه جزء که قابلیت استفاده از صندوق مکانیزه فروش را ندارند، حسب نظر اتحادیه‌های صنفی از نصب آن مستثنی خواهند شد.

.

*عدم نصب صندوق مکانیزه فروش و رفع معافیت پایه مالیاتی

معاون سازمان امور مالیاتی کشور تأکید کرد: اگر نصب و استفاده از صندوق فروش، در سال آینده توسط مشاغل مشخص شده اجرایی نشود، در نتیجه معافیت پایه مالیاتی موضوع ماده ۱۰۱ مالیاتهای مستقیم آنان لغو می‌شود و مالیات متعلقه مطالبه و وصول خواهد شد.

.

وی در برابر این سؤال که آیا در همه کشورها در مقابل برنامه‌های مالیاتی مقاومت وجود دارد، گفت: در اکثر کشورهای دنیا مالیات را بیشتر خود مردم می‌پردازند و به ندرت سازمانهای مالیاتی وارد تشخیص مالیات به صورت گسترده می‌شوند و بیشتر پرداخت مالیات براساس خود اظهاری مردم است، اما در همان کشورها اگر کسی از قانون تخلف کند، به سختی با او برخورد می‌شود و حتی به محرومیت از حقوق اجتماعی و مصادره اموال و زندانی شدن فرد منجر می‌شود.

.

معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی کشور افزود: عدم تمکین برخی افراد از مردم به دلیل بی اطلاعی آنان از قوانین مالیاتی و جایگاه مالیات در تأمین هزینه‌های خدمات ارائه شده توسط دولت و آثار مثبت مالیات در جامعه است، در حالی که قانون توسط مجلس شورای اسلامی وضع می‌شود و حافظ منافع جامعه و کشور بوده و به نفع همه آحاد مردم است، البته بحث‌های فرهنگی و فرهنگ‌سازی هم جای خود را دارد که باید به این موضوع بیشتر پرداخته شود.

.

طاری‌بخش در مورد اینکه آیا دستگاه‌های صندوق مکانیزه فروش برای نصب تهیه شده‌اند، گفت: ظاهرا اشخاصی از قبل نسبت به واردات دستگاه‌های صندوق مکانیزه فروش اقدام کرده‌اند و طبق قانون هزینه نصب آن صندوق‌ها از درآمد مشمول مالیات همان سال مؤدی براساس ماده ۱۲۱ قانون برنامه کسر می‌شود، اما اگر صاحبان مشاغل این صندوق‌ها را نصب نکنند، هزینه بعدی که از محل عدم برخورداری از معافیت مالیاتی و غیره متحمل می‌شوند، افزون بر هزینه خریداری و نصب صندوق خواهد بود.

.

طاری‌بخش در پاسخ به این پرسش که آیا نصب صندوق مکانیزه فروش برای دریافت مالیات بر ارزش افزوده است، گفت: فعلا ارتباطی بین صندوق مکانیزه فروش و مالیات بر ارزش افزوده وجود ندارد و این تکلیف مقرر در ماده ۱۲۱ قانون برنامه پنجم است که برعهده وزارت بازرگانی سابق یا همان وزارت صنعت، معدن و تجارت فعلی گذاشته شده است، یعنی اگر بحث مالیات هم در میان نبود صندوق مکانیزه فروش باید نصب می‌شد. چون هدف از نصب صندوق فروش رصد گردش کالا در کشور است.

.

*پاسخ به گلایه بخش خصوصی

معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی کشور در مورد گلایه برخی از فعالان اتاق بازرگانی نسبت به لایحه اصلاح قانون مالیاتی و این نکته که قانون مالیاتهای مستقیم در مقایسه با مالیاتهای غیرمستقیم بیشترین سهم از کل مالیاتها را دارد و چرا دولت می‌خواهد این قسمت را اصلاح کند، گفت: مبنای این اظهار نظر چیست؟

پندار سیستم

.

وی در پاسخ گفت: ظرفیت مالیاتی واقعی جامعه در مقایسه با تولید ناخالص داخلی سنجیده می‌شود که در مقایسه با شاخص مذکور، وصولی مالیاتهای مستقیم مبین درصد قابل قبولی نیست،ولی با توجه به تعدیل برخی از نرخها در لایحه اصلاحیه مالیاتهای مستقیم و همچنین افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده که یک نوع مالیات بر پایه مصرف است.

.

طاری بخش گفت: به تدریج سهم مالیاتهای مستقیم در سبد درآمدهای مالیات کشور کاهش و برعکس سهم مالیات بر مصرف افزایش خواهد یافت.

.

*سهم مالیات غیر مستقیم در حال افزایش است

معاون سازمان امور مالیاتی گفت تأکید کرد: سال اول اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده ۱۵۰۰ میلیارد تومان و امسال ان شاء‌الله حدود ۷۰۰۰ میلیارد تومان وصول خواهد شد و در نتیجه سهم مالیاتهای مستقیم از کل درآمد مالیاتی کاهش خواهد یافت.

.

معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی کشور افزود: فعلا قانون مالیات بر ارزش افزوده نو پا بوده و هنوز در نیمه راه است و مقایسه مالیاتهای مستقیم و غیرمستقیم در حال حاضر صحیح نیست، چون بخش مالیاتهای غیرمستقیم هنوز کامل اجرا نشده و نرخ مالیات بر ارزش افزوده به عنوان یکی از اقلام مالیات‌های غیر مستقیم در ایران نسبت به اغلب کشورهای دنیا بسیار پایین است، در حالی که در اکثر کشورها این نرخ بین ۱۵ تا ۳۵ درصد متغیر است و میانگین آن بالاتر از ۲۰ درصد است، لکن نرخ مالیات بر ارزش افزوده در ایران فعلا ۵ درصد است.

.

*ثبت نام ۳۱۷هزار مودی در مالیات بر ارزش افزوده

طاری‌بخش در مورد اینکه تاکنون چه تعداد مؤدیان در مالیات بر ارزش افزوده ثبت نام کرده‌اند، گفت: از ابتدای اجرای قانون در مهر ماه ۱۳۸۷ تاکنون ۳۱۷ هزار مودی در ارزش افزوده ثبت نام کرده‌اند و چنانچه مؤدیان فراخوان شده برای ثبت نام و اجرای کامل قانون اقدام ننمایند، پرونده آنها توسط ادارات مالیاتی حسابرسی و مالیات و جرایم متعلقه وصول می‌شود.

.

وی در مورد وصول مالیات بر ارزش افزوده گفت: تا آبان‌ماه ۹۷ درصد پیش‌بینی بودجه سال ۱۳۹۱ محقق شده که این رقم نسبت به وصولی مالیات بر ارزش افزوده مدت مشابه سال قبل از ۳۷ درصد رشد برخوردار است.

.

درضمن در مورد مالیات بخش کالا و خدمات از ۹۹ درصد تحقق برخوردار بوده که نسبت به مشابه سال قبل ۶۴ درصد رشد را نشان می‌دهد.

.

معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی کشور در مورد اینکه اگر کسی از معافیت مالیاتی مانند در مناطق محروم برخوردار باشد، اما در مالیات ارزش افزوده ثبت نام نکرده‌ باشد، آیا این معافیت لغو می‌شود، افزود: معافیت مالیاتی در مناطق محروم براساس قانون مالیاتهای مستقیم تا ۲۰ سال از معافیت صد درصدی به شرط ارائه اظهار‌نامه به نسبت درآمد ابراز شده برخوردار است و این در مورد مالیاتهای مستقیم است، اما اگر بدهی مالیاتی داشته باشد، باید قبل از آن گواهی مفاصا حساب سازمان مالیاتی دریافت کند که در آن صورت باید مالیاتهای متعلقه را بپردازد.

.

*گواهی ماده ۱۸۶قانون مالیات مستقیم به شرط دادن مالیات

طاری بخش تأکید کرد: گواهی ماده ۱۸۶ قانون مالیاتهای مستقیم برای تمدید کارت بازرگانی به شرطی است که فرد در مالیات بر ارزش افزوده ثبت‌نام نماید و حساب مالیاتهای مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده را دریافت کرده باشد.

.

طاری‌بخش در مورد اینکه چه امتیازی برای اجرای مالیات بر ارزش افزوده در نظر گرفته شده است، گفت: درصدد آن هستیم که دغدغه مؤدیان را رفع نماییم و اگر اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده ارائه شود، در معافیتهای مالیات عملکرد مؤثر خواهد بود.

.

*کاهش ۱۵درصدی ضریب مالیات مستقیم به شرط اظهارنامه

وی تأکید کرد: در جدول ضرایب عملکرد آن بخش از فروش کالا و خدمات مؤدیان مشمول بندهای الف و ب و ج ماده ۹۵ قانون مالیاتهای مستقیم که در اظهارنامه‌های مالیات بر ارزش افزوده سال ۱۳۹۰ در مهلت مقرر تسلیم کرده باشد، با کاهش ۱۵ درصدی ضریب مالیات عملکرد (شغلی) مالیاتهای مستقیم برخوردار خواهند شد.

.

طاری‌بخش در تشریح این موضوع گفت: اگر ضریب مالیاتی مؤدی ۱۰ درصد باشد، در آن صورت ۱۵ درصد آن کاهش می‌یابد، یعنی ۱.۵ واحد کم می‌شود و ضریب مالیات شغلی وی از ۱۰ درصد به ۸.۵ درصد کاهش می‌یابد، اما اگر کسی در مالیات بر ارزش افزوده ثبت نام نکرده باشد، مشمول ضریب ترجیحی مالیات عملکرد (شغلی) نخواهد شد.

.

*افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده سال آینده به ۶درصد

معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی کشور در مورد افزایش نرخ مالیات در سال آینده گفت: بر اساس تبصره ۲ ماده ۱۱۷ قانون برنامه پنجم توسعه از ابتدای این برنامه سالی یک درصد به نرخ افزوده می‌شود.

.

بر این اساس برای سال آینده نرخ ۶ درصد اعمال خواهد شد که شامل ۳.۹ درصد مالیات و ۲.۱ درصد عوارض خواهد بود و تا پایان قانون برنامه نرخ مالیات بر ارزش افزوده به ۸ درصد شامل ۳ درصد عوارض و ۵ درصد مالیات خواهد بود.

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.