- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

هشدارهای بانک مرکزی در خصوص دستگاه های کارتخوان

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی با اعلام شناسایی تهدیدات جدید و امکان سوء استفاده از پایانه های فروشگاهی، گفت: برای جلوگیری از هرگونه سوء استفاده در این بخش ناچار به هشدار شدیم.

.

ناصر حکیمی ظهر امروز در حاشیه یک نشست خبری در پاسخ به سئوال مهر در خصوص هشدار اخیر بانک مرکزی به دارندگان پایانه های فروشگاهی و امکان سوء استفاده از حساب استفاده کنندگان از دستگاه های POSگفت: تهدیدهایی را با بررسی عملکرد کشورهای مختلف در این زمینه شناسایی کردیم که برای جلوگیری از وقوع، آن را به استفاده کنندگان و دارندگان پایانه های فروشگاهی هشدار دادیم.

.

وی با بیان اینکه در قالب سامانه شاپرک از یک شبکه بی ضابطه به یک شبکه جامع و نظام مند حرکت می کنیم، افزود: در گذشته نیز بانک مرکزی اطلاعیه هایی را صادر می کرد اما در قالب طرح شاپرک تهدیدات را شناسایی و اعلام می کنیم.

.

این مقام مسئول در بانک مرکزی همچنین با تاکید بر لزوم شناسایی محدودیت ای استفاده از ابزارهای مختلف بانکی و جلوگیری از راه های سوء استفاده و خطرات احتمالی بیان داشت: همان گونه که پلیسی توصیه هایی را برای حفاظت از اموال شهروندان ارایه می کند بانک مرکزی نیز با مطالعه و بررسی اتفاقاتی که در سطح بین الملل در قالب استفاده از پایانه های فروشگاهی رخ می دهد را شناسایی و برای جلوگیری از تجربه آن در داخل اعلام می کند.

.

حکیمی خاطرنشان کرد: همچنین گزارش هایی را دریافت می کنیم و پس از بررسی احتمال سرایت آن به شبکه داخلی را نیز مورد ارزیابی قرار می دهیم.

.

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی با بیان اینکه افراد مشکوکی به منظور سوء استفاده به دارندگان پایانه های فروشگاه مراجعه کردند، این موضوع را مانند امکان سوء استفاده از حساب های برخی شهروندان در قالب منوی انگلیسی دانست و گفت: برخی به واسطه از منوهای دو زبانه دستگاه های خودپرداز انتقال وجه از حساب شهروندان به حساب های خود را انجام دادند و با عدم آشنایی مردم حساب های آنها مورد سوء استفاده قرار گرفت.

.

وی با اشاره به اینکه بانک مرکزی هشدار می دهد جلوی سوء استفاده از ابزارهای الکترونیک گرفته شود، اظهار داشت: تا قبل از این بانک ها به دستگاه های POSخود که تحویل استفاده کنندگان می شد سرکشی نمی کردند که پس از آن گزارش هایی آمد و مجبور شدیم در قالب یک اطلاعیه به مردم هشدار بدهیم.

.

حکیمی همچنین از انجام ۲۲۶ میلیون تراکنش در قالب دستگاه های POSدر مهرماه سال جاری و همچنین ۲۴۰ میلیون تراکنش در آذرماه امسال خبر داد و گفت: میزان تراکنش در دی ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته دو برابر شده است.

.