نرم افزارحسابداری صدگان

نقدی بر مصاحبه

0 556

حسابداراپ

بدون شک تمامی کسانی که در دوران ریاست آقای حسین عبده تبریزی دستی در بازار سهام به هر نحوی را داشته اند، بالاخص آنان که در کار معاملات سهام فعال بوده اند، نحوه مدیریت ایشان را در بدو ورود و جلوس بر کرسی ریاست بیاد می آورند یک شروع طوفانی“.

.

در آن دوران بورس سهام هنوز تحت تاثیر سیاست های آقای “میر مطهری” که بدون شک نحوه مدیریت هوشمندانه ایشان با توجه به شرایط حاکم بر آن زمان از سوی کمتر کسانی مورد نقد جدی قرار دارد، بود. به این نحو که دامنه نوسانات قیمتی سهام محدود و در حد یک و یا دو درصد بود.

.

با ورود آقای حسین عبده تبریزی به یکباره ایشان دامنه نوسانات قیمت سهام را به پنج و در برخی موارد ۱۰ درصد افزایش دادند و خوب بیاد می آورم که در توضیح این مطلب از سوی ایشان گفته می شد: “بنده به نوسانات قیمت سهام نظارتی و سنتی نگاه نمی کنم.” جدای از درستی و یا نادرستی این نقل قول اما نوع عملکرد ایشان مبین همین داستان بود.

.

حال پس از کمتر از یک دهه، شنیدن نصایح ایشان در باب رشد ناگهانی قیمت ها برای اینجانب و احتمالا بسیاری از فعالان بازار بسیار جالب توجه است. واقعیت اینست که ایشان از همان منظری به شرایط فعلی نگاه و توجه می کنند که خود از بانیان آن بودند، یعنی، رشد انفجاری قیمت ها.

.

فعالان و سهامداران آن زمان خوب بیاد می آورند که در دو ماه نخستین ریاست ایشان یعنی خرداد و تیر ماه ۱۳۸۲)چه طوفانی در بورس سهام به راه افتاد و قیمت ها به یکباره رشدی افسار گسیخته را تجربه کرد. این ماجرا گرچه جزء ذاتی بورس اوراق بهادار و سهام است، اما برای شرایط آن زمان بسیار غریب بود. به شکلی که پس از مدتی ایشان تغییر سیاست داد و به همراه معاونان خود از جمله آقای جهانی در صدد کنترل دستوری معاملات برخی سهام که از قضا مورد حساسیت خاص و بعضاً غضب معاونان ایشان هم بودند مانند سهام “گاز لوله ” بر آمدند.

.

پندار سیستم

برآیند این عملکرد چیزی جز همان وضعیتی که ایشان اکنون نگران آن هستند نبود. با این تفاوت که دوران کنونی از نگاه اینجانب دارای ویژگی های بسیار متفاوتی است. می توان این ویژگی ها را بطور خلاصه چنین بیان کرد: مدیریت نحوه و نگاه مدیریت هوشمندانه آقای صالح آبادی از بدو ورود به عقیده اینجانب، حجم بالای نقدینگی و رشد لجام گسیخته آن، مغفول و مهجور ماندن بورس از رشد برخلاف بخش های مختلف از جمله مسکن و برابری پول ملی در برابر ارزهای خارجی به مدت طولانی، تاثیر تضعیف پول ملی بر درآمدهای شرکت های صادر کننده حاضر در بورس به اصطلاح تسعیر ارز در صورت های مالی، و بالاخره هزینه ایجاد صنایع مشابه بالاخص در بخش فلزات اساسی با توجه به کاهش ارزش پول ملی.

.

توضیح بیشتر تفاوت های دو دوران و از جمله بحث درباره نگرانی های احتمالی رشد قیمت ها را به امید حق به برگی دیگر واگذار می کنم.

.

همایون امکانیان

بورس نيوز

.

————————————————————————————-

لينك مرتبط:

خطر در کمین بورس

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.