- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

طرح جدید مجلس برای پرداخت بهره‌ مالکانه

خبرگزاری فارس- ريیس کمیته معدن کمیسیون صنایع مجلس از تدوین طرحی برای طبقه‌بندی معادن جهت پرداخت بهره مالکانه توسط مجلس و وزارت صنعت خبر داد.

داریوش اسماعیلی افزود: باید یک برنامه‌ریزی شفاف و بازنگری کلی در حقوق دولتی بر تمام معادن کشور صورت گیرد. وی ادامه داد: بهره‌برداری از برخی معادن مانند سنگ آهن خراسان با کمترین هزینه امکان‌پذیر است، به طوری که در برخی معادن، بهره‌بردار می‌تواند با استفاده از یک دستگاه بولدوزر نسبت به جمع‌آوری سنگ‌آهن اقدام کند، اما برخی معادن مانند معدن سنگ آهن بافق نیازمند باطله‌برداری زیاد و شکافتن کوه است که هزینه بالایی را به همراه دارد.

.
عضو کمیسیون صنایع مجلس تاکید کرد: منصفانه نیست که حقوق مالکانه از هر دو نوع معدن به یک اندازه دریافت شود. وی با بیان اینکه باید دستورالعمل شفافی برای بهره مالکانه تمام معادن تدوین شود، گفت: دستورالعمل فعلی باید مورد بازنگری قرار گیرد، تا بهره مالکانه براساس نوع هر معدن تعریف و دریافت شود.

.

اسماعیلی توضیح داد: نمونه این مساله را در مورد معادن سنگ ساختمانی نیز مشاهده می‌کنیم که برداشت از برخی معادن راحت‌تر انجام می‌شود و کیفیت سنگ استخراجی نیز بالاتر است، اما در معدنی دیگر نیازمند باطله‌برداری زیاد هستیم و مسیر دستیابی به معدن نیز دشوار است که بهره مالکانه در مورد این معادن باید با یکدیگر متفاوت باشد. به گفته وی در طرح جدید، بهره مالکانه از معدنی به معدن دیگر متفاوت خواهد بود. 

.