- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

شاپرک جلوی انتقال وجوه مشکوک را گرفت.

رئیس کل بانک مرکزی با اعلام اینکه هر ایرانی به صورت متوسط دارای سه کارت بانکی است، گفت: طرح شاپرک(شبکه الکترونیکی پرداخت کارت) از انتقال وجوه مشکوک و با اهداف سوادگرانه جلوگیری کرد.

.

به گزارش خبرنگار مهر، محمود بهمنی صبح امروز در دومین همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت با بیان اینکه در حال حاضر ۷۵ درصد شرکت های فعال در کشورهای توسعه یافته حداقل از یک خدمت الکترونیکی استفاده می کنند، حجم تراکنش کارت های صادر شده در سال گذشته را ۳۷۰.۸۳ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: مجموع تراکنش کارت های صادر شده توسط مسترکارت و ویزا در سال گذشته ۲.۹۴۱ میلیارد دلار بوده است.

 .

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه پدیده تجارت الکترونیکی امری جدانشدنی است، اظهار داشت: صندوق بین المللی پول بانکداری الکترونیکی را به عنوان زیرشاخه تجارت الکترونیک طبقه بندی می کند.

.

بهمنی با اشاره به اینکه بانکداری الکترونیک در ایران به سال ۱۳۵۰ بر می گردد، از ایجاد تجارت الکترونیک در بانک ها با عناوین سیبا، سپهر، جاری همراه، مهر، جام و طرح بانکداری ۲۴ ساعته سخن گفت و افزود: امروز شاخص کار به ازای هر نفر در ایران ۲.۸ است و به عبارتی هر ایرانی به صورت متوسط سه کارت بانکی در اختیار دارد.

.

وی ادامه داد: هم اکنون با نصب بیش از ۲.۵ میلیون پایانه فروش به ازای هر یک میلیون ایرانی ۳۴ هزار پایانه نصب شده داریم و بیش از ۲.۵ برابر مبلغ تولید ناخالص ملی کشور در سال گذشته از سامانه های انتقال الکترونیکی بین بانکی استفاده شد و در هر ماه ۵۰۰ میلیون تراکنش بین بانکی نیز صورت گرفت.

.

رئیس کل بانک مرکزی با اعلام اینکه در ۸ سال گذشته ۱۸ هزار پایانه فروش در کشور داشتیم و حواله های الکترونیکی بین بانک ها نیز وجود نداشت، گفت: ساتنا و پایا سامانه های هستند که چک رمزدار را به ابزار حاشیه ای تبدیل کرده است. در کنار تحولات نیز ریسک های بانکداری الکترونیک ایجاد شد.

.

وی ریسک امنیتی ناشی از ویروس ها، هکرها و تبانی ها را از جمله مسایل بانکداری الکترونیک برشمرد و با اشاره به لزوم نظارت مستمر برای جلوگیری از این موارد گفت: ریسک پولشویی با تقویت سیستم حسابرسی داخلی کنترل می شود.

.

رئیس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: ریسک نرخ ارز نیز از عوامل اثرگذار در بانکداری الکترونیک است و در این زمینه ریسک های بازار و اقتصاد نیز وجود دارد.

.

بهمنی با تاکید بر لزوم توسعه ابزارهای جدید پرداخت الکترونیک گفت: در سال گذشته بانک مرکزی دو طرح زیرساختی را ایجاد و راه اندازی کرد و در خردادماه امسال نیز سامانه الکترونیکی پیام رسانی (سپام) هم ایجاد شد.

.

وی راه اندازی طرح شاپرک (شبکه الکترونیکی پرداخت کارت) را باعث از بین بردن تراکنش های مشکوک و با ارقام بالا برای فعالیت های سوداگرانه دانست و گفت: همچنین تسویه آنی در بانک ها که مبلغ آن تا ۷۰ هزار میلیارد تومان نیز برآورد می شد، مورد کنترل قرار گرفت.

.

وی همچنین از برنامه ریزی برای سامانه پرداخت الکترونیکی سیار (سپاس) و ایجاد سیستم فوریت های بانکی (کاشف) خبر داد و افزود: سیستم های نظارتی باید خود را به سرعت به بانکداری الکترونیک برسانند.

.

قیمت‌گذاری طلا تغییر نمی‌کند/ نقدینگی ۴۲۴ هزار میلیارد تومان شد

رئیس کل بانک مرکزی با اعلام اینکه طلا یک کالای لوکس است و نمی توان با نرخ ارز مرکز مبادلات ارزی قیمت آن را در بازار محاسبه کرد، گفت: براساس تازه‌ترین گزارش‌ها، حجم نقدینگی به ۴۲۴ هزار میلیارد تومان رسیده است.

.

به گزارش خبرنگار مهر، محمود بهمنی امروز درحاشیه دومین همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر در خصوص برخی نامه نگاری ها برای جایگزینی ارز مبادلاتی به جای ارز آزاد در محاسبه قیمتگذاری طلا و سکه گفت: در این زمینه هیچ گونه تصمیم و تغییری نداشته ایم.

.

بهمنی اظهار داشت: طلا یک کالای لوکس است و نمی توانیم آن را با قیمت مبادلاتی محسابه کنیم ، بنابر این باید بر این اساس نرخ بازار قیمت گذاری شود.

.

وی با بیان اینکه نامه نگاری هایی از اتحادیه طلا وجواهر مبنی بر تغییر مبنای محاسبه نرخ سکه در بازار صورت گرفت است، گفت: اصلا چنین تغییری نخواهد بود.

.

بهمنی در ارتباط با افزایش نرخ دلار در بازار آزاد پس از برنامه ریزی مرکز مبادلات برای  حذف دلار از سبد ارزی کشور  گفت: ما درحال تغییر مبادلات کشور از طریق دلار هستیم نه اینکه بخواهیم ارز را از مرکز مبادلات حذف کنیم.

.

مرکز مبادلات ارزی در حال تقویت است

وی با تاکید بر اینکه این مرکز در حال تقویت است، گفت: با توجه به اینکه با کشورهای اروپایی امریکایی مبادلات نداریم، قطعا پولها باید تغییر کند و از این طریق تقاضای دلار کاهش خواهد یافت و نرخ آن هم باید کاهش و نه اینکه بالا برود.

.

بهمنی با تاکید بر اینکه میزان عرضه ارز در مرکز مبادلات کاهش نخواهد یافت، در ارتباط با تورم بی سابقه آبان ماه اظهارداشت: وقتی نرخ دلار در مرکز مبادلات بیش از ۲۴۰۰ تومان مبادله می شود، این ارقام در بازار تاثیر گذار است اما این موضوع یک بار می تواند بر روی نرخ تورم تاثیر بگذارد.

.

وی با بیان اینکه نباید انتظار داشته باشیم به سرعت نرخ در بازار کاهش یابد، گفت: وقتی هدفمندی اجرا می شود باید پس از یک دوره ای برای کاهش قیمتها برنامه ریزی کنیم .

.

حجم نقدینگی ۴۲۴ هزار میلیارد تومان

بهمنی، حجم نقدینگی را براساس تازه ترین گزارش۴۲۴ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و با اعلام رشد ۲۲.۱ در صدی نقدینگی، گفت: این میزان باید متناسب با حجم معاملات و مبادلات تغییر کند از باراز سفته بازی به بخش تولید هدایت شود.

.

نرخ ارز مرجع در بودجه ۹۲

بهمنی در ارتباط بار نرخ ارز مرجع در سال آینده گفت: در این باره هنوز تصمیم خاصی گرفته نشده است و مامنتظریم تا نرخ ارز در بودجه مشخص شود تا بتوان آن را مبنایی برای محاسبه نرخ ارز مرجع قرار داد.

.

وی درخصوص تثبیت نرخ ارز نیز گفت: باید کمی تحمل کرد و مسائل خاص را پشت سر گذاشت و برنامه ریزی ها به نحوی باشد که بتوانیم افزایش قیمتها را کنترل کنیم، بالاخره وقتی نرخ ارز از ۱۲۲۶ تومان به ۲۴۰۰ تومان می رسد، این موضوع در بازار تاثیر گذار خواهد بود.

.