- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

شاخص بورس ۱۲۶واحد افزایش یافت/انتظار سهامداران به بازگشایی نمادها

انتظار سهامداران به بازگشایی نماد شرکت های جلودار امروز هم ادامه یافت تا حجم معاملات همچنان پایین باشد اما شاخص بورس به مدد هفت شرکت ۱۲۶ واحد افزایش یافت.

.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، هر چند روند صعودی شاخص بورس در سومین روز پی در پی ادامه یافت، اما به جز برگشت روز گذشته یکی از ۶ شرکت جلودار بازار به تابلوی معاملات ، امروز هم خبری از بازگشایی نماد شرکت‌های جلودار نشد، تا باز هم حجم معاملات پایین باشد.

 .

براساس این گزارش، صدو نود و یکمین روزکاری بورس طی سال جاری در شرایطی با عدم تمایل به خرید اکثریت سهامداران آغاز شد که بعد از افزایش۲۳۷ واحدی دیروز شاخص، برخی فعالان بازار انتظار افزایش قیمت و دماسنج بازار سهام (شاخص) را داشتند، ولی در پی عدم بازگشایی نماد ۵ شرکت جلودار بازار سهام ،اغلب سرمایه گذاران ترجیح دادند، در آخرین روز کاری یا اصلا” خریدی نکنند و یا به میزان کمی اقدام به تهیه سهام شرکت‌های ارزنده کرده و منتظر هفته بعد و تصمیم مسئولان سازمان بورس باشند.

.

این فضا در کنار رفتار همیشگی نوسان گیران در روزهای اخر هفته موجب شد، تا خبری از رشد قیمت ها و شاخص و افزایش حجم معاملات تا ساعت ۱۱ و ۳۰ دقیقه نبوده و شاخص بورس راضی به رشد ۷۷ واحدی ارقام خود شود، اما در نیم ساعت آخر معاملات، بهبود وضعیت و افزایش قیمت سهام شرکت هایی چون چادرملو (به دلیل تکذیب شایعه کاهش تولید معدن به دلیل کم آبی توسط مدیرعامل شرکت)، نفت و گاز پارسیان و پتروشیمی پردیس، اوضاع شاخص بورس و حجم معاملات بهتر شود، اما نسبت به دو هفته قبل از شرایط ضعیفی برخوردار باشد.

.

به هرحال با اثر مثبت ۴۰ تا ۱۴ واحدی شرکت های چادرملو، پتروشیمی پردیس، فولادهای مبارکه و خوزستان، گل گهر، توسعه معادن و فلزات و سرمایه گذاری غدیر و به رغم اثر منفی ۲۹ ، ۱۹ و ۱۳ واحدی سه شرکت بزرگ ملی مس، مخابرات و مپنا، شاخص بورس در اخرین روز کاری هفته جاری با ۱۲۶ واحد رشد در عدد ۳۷ هزار و ۴۴۱ واحد ثبت شد تا صد و نهمین روز مثبت خود را در سال جاری به نظاره بنشیند.

.

حجم معاملات هم به مدد داد و ستد ۲۵ ، ۴.۴ و ۳.۹ میلیارد تومانی سه شرکت نفت و گاز پارسیان، فولادمبارکه و ملی مس با جابجایی ۸۸.۴ میلیارد تومانی بیش از ۲۱۴ میلیون سهم همراه شد که نسبت به دو هفته پیش که روزانه ۱۵۰ تا ۱۷۰ میلیارد تومان بود، فاصله زیادی دارد.

.

با این همه اکثر کارگزاران و سرمایه گذاران در شرایطی همچنان نسبت به ابلاغ دستور العمل خرید اعتباری اعتراض و انتقاد دارند که منتظر باز گشایی نماد شرکت های مهمی چون پالایشگاه‌های بندرعباس و تبریز و پتروشیمی های شیراز و کرمانشاه در هفته آینده هستند، تا شاید شاهد عبور این شاخص بورس از مرز ۳۸ و رسیدن به قله ۳۹ هزار واحدی باشند.

.