نرم افزارحسابداری صدگان

سه دلیل اصلی در رشد قیمت ها و شاخص

1 592

حسابداراپ

حسین خزلی خرازی مدیرعامل کارگزاری بانک تات در واکنش به این سؤال خبرنگار اقتصادی فارس که چه عواملی منجر به ثبت رکوردهای جدید بورس و شاخص ۳۶ هزار واحدی شده اظهار داشت: چنین مسئله‌ای در مهرماه هم مطرح بود. در آن زمان اعلام کردم بخش مهمی از رشد قیمت‌ها و شاخص ناشی از انتشار گزارش‌های میان دوره‌ای و ۶ ماهه شرکت‌ها بود که طی آن صنایع پیشرو مانند معادن، فلزات، شپالایشگاه‌ و پتروشیمی‌ها سود مناسبی شناسایی و اعلام کردند.

.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی هم انتظار بر این است گزارش عملکرد ۹ ماهه اغلب شرکت‌ها با پوشش‌های سود مناسبی و حتی بیشتر از پیش‌بینی‌ها همراه باشد.این گزارش‌ها با توجه به پایان یافتن آذرماه طی ماه جاری منتشر خواهد شد که در آن عمده صنایع پیشرو به دلیل افزایش نرخ فروش و اثر تأثیر ارز با شرایط مطلوبی همراه خواهند شد.

.

این کارگزار در رابطه با دومین عامل مؤثر بر رونق کم سابقه بازار سهام گفت: درحالی بازارهای موازی بورس مانند ارز و طلا همواره در جذب سرمایه‌های سرگردان رقیب بورس بودند که این دو بازار به شدت کنترل شده و راکد هستند.بازار مسکن هم به دلیل قرار گرفتن در فصل پاییز و زمستان همچنان به رکود خود ادامه می‌دهد و اثر افزایش قیمت تمام شده هم احتمالا سال آینده لحاظ خواهد شد.

.

خزلی خرازی اعلام رسمی نرخ تورم ۲۶ درصدی در آذرماه که طی ۱۵ سال گذشته بی‌سابقه بود را عامل دیگری برای رونق بورس دانست و گفت: با توجه به این نرخ تورم و همچنین نرخ سپرده‌های اوراق مشارکت و بانکی حدود ۲۰ درصدی، اکثر دارندگان سپرده در بانک و اوراق مشارکت ترجیح می‌دهند با قبول مقداری ریسک سرمایه‌های خود را به جایی ببرند که حداقل سالانه ۳۰ درصد سود داشته باشد.

.

وی افزود: بنابراین با توجه به بهبود وضعیت نقدشوندگی بازارسهام،بخشی از این نوع سرمایه‌ها وارد بورس شده است.بطوری که طی هفته‌های گذشته به شخصه چندین تماس از دارندگان سرمایه‌های یک تا چند میلیارد تومانی داشتم که قبلا در جاهای دیگری سرمایه‌گذاری کرده و مایل به حضور در بازار سهام بودند.

پندار سیستم

.

این کارگزار خاطرنشان کرد:بنابراین مجموعه سه عامل فوق باعث شده حجم معاملات بالایی در بورس به ثبت برسد و شاخص بازار سهام هم با رکورد‌شکنی‌های تازه به روند صعودی خود ادامه دهد.در این میان پدیده تاریخی قبل از انتخابات ریاست جمهوری هم رخ نداد.

.

خزلی خرازی ادامه داد:معمولا طی ۶ ماه قبل از تغییر دولت‌ها، بورس به شدت با روند نزولی قیمت‌ها و خروج سرمایه‌ها همراه بود که بررسی وضعیت بازار در سال‌های ۷۵ و ۸۳ مؤید این تحلیل است، اما چنین پیش‌بینی در نیمه اول و دوم سال جاری رخ نداد.

.

وی خاطرنشان کرد:با این اوصاف اگر ثبات سیاسی داخلی و مسائل بین‌المللی در حد همین شرایط کنونی باشد، روند صعودی شاخص بورس هم تا پایان سال ادامه خواهد داشت چرا که اطلاعات ۱۲ ماهه حسابرسی شده شرکت‌ها از وضعیت مطلوبی برخوردار خواهند بود و حتی مجامع سالیانه شرکت ها با رونق برگزار خواهد شد.

.

این کارگزار در واکنش به این سوال که با توجه به جهش کم سابقه قیمت‌ها و شاخص بورس در هر هفته آیا می‌توان از حبابی شدن بازار سهام سخن گفت؟ توضیح داد: در بحث حبابی شدن بازار سهام یک متغییر اصلی وجود دارد که مربوط به عدم رشد سودآوری شرکت ها به میزان افزایش قیت سهام است.به بیان علمی‌تر اگر میانگین نسبت P/E بازار (نسبت قیمت به درآمد هر سهم) بالاتر از ۸.۵ مرتبه باشد جای نگرانی دارد اما هم‌اکنون این نسبت حدود ۶.۵ مرتبه است که جای نگرانی نیست.

.

وی در خاتمه گفت: بنابراین با توجه به افزایش سود شرکت‌ها آن هم به تناسب رشد قیمت سهام ، نمی‌توان از حبابی‌شدن بازار حرفی به میان آورد.

.

محل تبلیغ شما

1 نظر
  1. علی می گوید

    کاش بستری فراهم میشد که دولت تامین منابع مالی برای پروزه های عمرانی خودش را از محل انتشاراوراق مشارکت یا قرضه انجام میداد وپولهای سرگردان دست مردم را ساماندهی میکرد بجای اینکه بازار بورس کاذب وپر ریسک بدون توجه به ارزش ذاتی سهام اینکار را بکند چون شرکتها مشکل عدم نقدینگی ندارند بلکه مشکل عدم سوداوری دارندکه با ورود نقدینگی حل نمیشود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.