نرم افزارحسابداری صدگان

رشد بورس به قیمت کاهش ارزش پول ملی

0 572

حسابداراپ

همزمان با افزایش بهای ارز، ارزش جایگزینی صنایع نیز رشد چشم گیری داشته است و طبیعی به نظر می رسد که اگر فعالان اقتصادی ارزش جایگزینی شرکت های فعال در بازار را براساس نرخ دلار مورد مقایسه قرار دهند، ارزش واقعی هر یک از سهام مورد معامله در بورس بیشتر از جایگاه اصلی آن خواهد بود که این رشد ارزش به قیمت کاهش ارزش پول ملی تمام شده است.

.

مدیر پرتفوی صندوق سرمایه گذاری یکم دانا در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز پیرامون روند کلی بازار سهام عنوان کرد: عوامل زیادی در کاهش یا افزایش روند رو به رشد بازار سرمایه مؤثر است، بطوریکه هم اکنون از یک سو پیرامون اثرات ناشی از مذاکرات سیاسی کشور و از سوی دیگر مسایل داخلی ناشی از افزایش بهای دلار، تورم بی رویه، رشد نقدینگی و کاهش ارزش پول ملی و همچنین ابهام در تعیین نرخ ارز مرجع در نهایت بازار سرمایه را در سرگردانی و بلاتکلیفی فرو برده است.

.

حبیب فرجی دانا ضمن بیان مطالب فوق، تأثیرپذیری مثبت حاصل از افزایش نرخ مرجع ارز را متوجه شرکت های صادرات محور فعال در بورس دانست و گفت: افزایش نرخ ارز مرجع، افزایش قیمت محصولات شرکت های داخلی را به دنبال داشته و موجب رشد سودآوری آنها می شود.

.

وی در ادامه تأثیرپذیری منفی ناشی از افزایش بهای دلار را مختص صنایع وارداتی عنوان کرد و اظهار داشت: البته در صورت افزایش نرخ مرجع ارز در بودجه سال ۹۲ کل کشور، جدا از صنایع وارد کننده برخی صنایع دیگر از جمله صنایع پتروشیمی و تولیدکننده فلزات از جمله فلز روی نیز اثراتی منفی را می پذیرند، زیرا با افزایش نرخ خوراک و خاک مصرفی به عنوان ماده اولیه تولید این صنایع، شرکت های فعال آنها با کاهش حاشیه سود مواجه می شوند و در مقابل مجموعه هایی همچون گروه پالایش نفت و صنعت قند و شکر از این امر منتفع خواهند شد.

پندار سیستم

.

این مقام مسئول با صرف نظر از مسایل سیاسی چشم انداز مثبتی را برای بورس طی ماه های پیش رو ارزیابی کرد و افزود: محدودیت های اقتصادی و برگزاری مذاکرات سیاسی نقش مهمی را در روند معاملات ایفا می کند، از این رو صنایع فعال در بورس هم اکنون در سطح مطلوبی از معاملات سهام خود قرار دارند که این امر نشانگر ارزنده بودن آنها می باشد و حاکی از آن است که حبابی در قیمت سهام شرکت ها وجود ندارد.

.

مدیر سرمایه گذاری صندوق یکم دانا در ادامه از فعالیت موفقیت آمیز این صندوق در جایگاه پر بازده ترین صندوق با کسب ۶۵.۱ درصد بازدهی مثبت از آغاز فعالیت تاکنون سخن به میان آورد و خاطر نشان کرد: با تحلیل شرایط بازار و پیش بینی رشد احتمالی قیمت ها، برای افزایش سودآوری صندوق از صنایع پربازده تر استفاده شده و بر سهم هایی که در دوره شش و ۹ ماهه عملکرد مطلوبی داشته و از رشد سودآوری قابل توجهی برخوردار بوده اند، با دید بنیادین سرمایه گذاری صورت گرفته است.

.

وی افزود: عمده فعالیت های این صندوق بر روی صنایع فلزات اساسی، پتروشیمی، کانی های فلزی و قند و شکر بوده که به فراخور وضعیت بازار سرمایه در شرایطی اقدام به نوسان گیری در اینگونه سهام کرده و وزن برخی صنایع در پرتفوی صندوق تغییر یافته است. چنانچه در مقاطع مختلف سال برای مثال در تابستان سال جاری صنعت قند و شکر از جهش قیمتی مناسبی برخوردار بوده که در آن مقطع زمانی این صنعت در دارایی های بورسی صندوق وزن بیشتری را به خود اختصاص داده بود، اما پس از گذشت آن دوره، وزن آنها در میان صنایع موجود در صندوق کاهش یافته است.

.

فرجی دانا در خاتمه به افزایش ارزش جایگزینی شرکت ها اشاره کرد و گفت: اگر ارزش جایگزینی شرکت های فعال در بازار سهام براساس نرخ دلار مورد محاسبه قرار گیرد، به نظر می رسد این ارزش کماکان با جایگاه واقعی آن فاصله داشته باشد، لذا صرف نظر از مسایل سیاسی اثرگذار بر بورس، بازار آمادگی رشد با نگاه بلند مدت را دارد.

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.