نرم افزارحسابداری صدگان

رشدهاي واقعي و بدون حباب بورس

0 604

حسابداراپ

مدیرعامل شرکت بورس با تحلیل شرایط کنونی بازار سهام و رکوردشکنی شاخص به سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی چند توصیه کرد و از مردم خواست، فقط با سرمایه مازاد وارد بورس شوند. 

.

حسن قالیباف‌اصل در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در واکنش به این سوال که طی سال جاری ترکیب حضور سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی به چه شکلی بوده، توضیح داد: طبق آخرین بررسی‌های به عمل آمده تا اواخر آذرماه حدود ۵۷ درصد از افراد حقوقی و ۴۳ درصد از سهامداران حقیقی در سمت خرید بودند که نشان از رونق بازار و افزایش حجم معاملات دارد.
وی با بیان اینکه حبابی بودن یا نبودن بازار سهام مقوله‌ای کارشناسی شده است و نمی‌توان به راحتی در این مورد حرف زد، به سرمایه‌گذاران حقیقی توصیه‌هایی کرد و گفت: در این شرایط همه سرمایه‌گذاران مخصوصا افراد حقیقی حتما قبل از اقدام به خرید سهام آخرین وضعیت بازار، صنایع و شرکت‌ها را تحلیل کرده و بر اساس مطالعات و بررسی‌های همه جانبه تصمیم‌گیری کنند. چرا که شاخص بورس در مقایسه با آخر مرداد حدود ۵۰ درصد افزایش یافته که این رشد به معنای سخت‌تر شدن انتخاب برای سرمایه‌گذاران است.

.
سخنگوی شرکت بورس تاکید کرد: مهم‌ترین نکته‌ای که برای سرمایه‌گذاران حقیقی وجود دارد این است که با پرهیز از هرگونه هیجان فقط و فقط سرمایه‌های مازاد خود را وارد بازار سهام کنند. چون یکی از خصایص اصلی این بازار نوسان‌دار بودن آن و عدم قطعیت است. بنابراین به مردم عادی توصیه اکید می‌شود، از آوردن هرگونه سرمایه ناشی از فروش دارایی پرهیز کنند.
وی ادامه داد: به ناشران و سهامداران عمده شرکت ها هم توصیه می‌شود، از این موقعیت بهترین استفاده را کرده و نسبت به عرضه سهام شرکت‌ها و افزایش نقد‌شوندگی و همچنین تامین مالی پروژه‌ها از طریق اعمال افزایش سرمایه اقدام کنند. چون در شرایط رونق بازار می‌توان به راحتی برای پروژه‌های در دست اجرا یا مد نظر تامین مالی کرد.

پندار سیستم

.
سه دلیل اصلی در رشد قیمت ها و شاخص
یک کارگزار بورس نيز با اعلام سه عامل موثر در رشد قیمت‌ها و شاخص گفت: با توجه به نسبت P/E حدود ۶ مرتبه‌ای، بازار سهام حباب ندارد و جای نگرانی نیست.
حسین خزلی‌خرازی در پاسخ به اينكه چه عواملی منجر به ثبت رکوردهای جدید بورس و شاخص ۳۶ هزار واحدی شده اظهار داشت: چنین مساله‌اي در مهرماه هم مطرح بود. در آن زمان اعلام کردم بخش مهمی از رشد قیمت‌ها و شاخص ناشی از انتشار گزارش‌های میان دوره‌ای و ۶ ماهه شرکت‌ها بود که طی آن صنایع پیشرو مانند معادن، فلزات، پالایشگاه‌ و پتروشیمی‌ها سود مناسبی شناسایی و اعلام کردند.
وی ادامه داد: در شرایط کنونی هم انتظار بر این است گزارش عملکرد ۹ ماهه اغلب شرکت‌ها با پوشش‌های سود مناسبی و حتی بیشتر از پیش‌بینی‌ها همراه باشد. این گزارش‌ها با توجه به پایان یافتن آذرماه طی ماه جاری منتشر خواهد شد که در آن عمده صنایع پیشرو به دلیل افزایش نرخ فروش و اثر تاثیر ارز با شرایط مطلوبی همراه خواهند شد.

.
این کارگزار بورس در رابطه با دومین عامل موثر بر رونق کم سابقه بازار سهام گفت: درحالی بازارهای موازی بورس مانند ارز و طلا همواره در جذب سرمایه‌های سرگردان رقیب بورس بودند که این دو بازار به شدت کنترل شده و راکد هستند.بازار مسکن هم به دلیل قرار گرفتن در فصل پاییز و زمستان همچنان به رکود خود ادامه می‌دهد و اثر افزایش قیمت تمام شده هم احتمالا سال آینده لحاظ خواهد شد.
خزلی‌خرازی اعلام رسمی نرخ تورم ۲۶ درصدی در آذرماه که طی ۱۵ سال گذشته بی‌سابقه بود را عامل دیگری برای رونق بورس دانست و گفت: با توجه به این نرخ تورم و همچنین نرخ سپرده‌های اوراق مشارکت و بانکی حدود ۲۰ درصدی، اکثر دارندگان سپرده در بانک و اوراق مشارکت ترجیح می‌دهند با قبول مقداری ریسک، سرمایه‌های خود را به جایی ببرند که حداقل سالانه ۳۰ درصد سود داشته باشد.

/
وی خاطرنشان کرد: با این اوصاف اگر ثبات سیاسی داخلی و مسائل بین‌المللی در حد همین شرایط کنونی باشد، روند صعودی شاخص بورس هم تا پایان سال ادامه خواهد داشت چرا که اطلاعات ۱۲ ماهه حسابرسی شده شرکت‌ها از وضعیت مطلوبی برخوردار خواهند بود و حتی مجامع سالانه شرکت ها با رونق برگزار خواهد شد.
این کارگزار در واکنش به این سوال که با توجه به جهش کم‌سابقه قیمت‌ها و شاخص بورس در هر هفته آیا می‌توان از حبابی شدن بازار سهام سخن گفت؟ توضیح داد: در بحث حبابی شدن بازار سهام یک متغیر اصلی وجود دارد که مربوط به عدم رشد سودآوری شرکت ها به میزان افزایش قیمت سهام است.به بیان علمی‌تر اگر میانگین نسبت P/E بازار (نسبت قیمت به درآمد هر سهم) بالاتر از ۵/۸ مرتبه باشد جای نگرانی دارد اما هم‌اکنون این نسبت حدود ۵/۶ مرتبه است که جای نگرانی نیست.
بنابراین با توجه به افزایش سود شرکت‌ها آن هم به تناسب رشد قیمت سهام، نمی‌توان از حبابی‌شدن بازار حرفی به میان آورد.

.
سرمایه‌گذاران با تحلیل وارد شوند 
یکی ديگر از کارشناسان ارشد بازار سرمایه نيز در گفت‌وگو با ايسنا تاکید کرد: افزایش شاخص بورس طبیعی است، اما این‌که تا چه زمانی ادامه دارد را شاخص قیمت بر درآمد تعیین می‌کند نه حجم معاملات.
شاهین شایان‌آرانی در مورد روند رکورد‌شکنی‌های پی‌درپی شاخص بورس در ماه‌های اخیر اظهار کرد: افزایش این شاخص کاملا عادی بود، چرا که با افزایش قیمت بسیاری از سهام‌ نظیر پتروشیمی و فلزات به علت تعدیل قیمت محصولات باید این اتفاق می‌افتاد.
وي همچنین افزایش قیمت دلار در ماه‌های اخیر را در افزایش شاخص بورس موثر عنوان کرد و گفت: به‌طور یقین در این شرایط با افزایش صادرات در حوزه‌های خاص، سود مورد انتظار و درآمد دوچندان شده و طبیعی است با رونق سهام این شرکت‌ها در بورس شاخص نیز صعودی باشد. 

.
این کارشناس با اشاره به برخی نظرات مبنی بر اینکه افزایش شاخص به دلیل واقعی‌بودن و حجم بالای معاملات نمی‌تواند حباب‌گونه باشد، معتقد است: این تحلیل چندان نمی‌تواند قابل اتکا باشد چرا که حجم معاملات نسبت به ارزش کل بازار در نظر گرفته نمی‌شود در حالی که باید بر این اساس سنجیده شود و حجم ریالی ملاک نخواهد بود.
شایان‌آرانی در مورد ادامه‌ روند افزایش شاخص بورس نیز تصریح کرد: این امر قابل پیش‌بینی نیست، اما اگر شاخص قیمت به درآمد از حدود هفت و نیم بالا برود، ممکن است ادامه‌دار باشد و در اینجا مهم آن است که بتوانیم این رشد چه زمانی حالت بی‌رویه و نامعقول به خود گرفته و حبابی می‌شود.
وی توصیه کرد: کسانی که قصد سرمایه‌گذاری در بورس دارند باید با تحلیل، مطالعه و آگاهی کافی وارد شوند و تحت تاثیر وسوسه‌ افزایش شاخص و سود‌آوری آن قرار نگیرند. 

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.