نرم افزارحسابداری صدگان

راهکارهای جلب اعتماد سرمایه‌گذاران در بورس

0 615

حسابداراپ

ششمين كنفرانس حسابداران و مديران مالي با همت موسسه علمي تحقيقاتي تعالي‌سازان روز گذشته در سالن همايش‌هاي صدا و سيما برگزار شد.

.

رييس اين كنفرانس با اشاره به پيشرفت‌هاي صورت گرفته در حوزه مديريت مالي و حسابداري گفت: در طول يك سال پيشرفت‌هاي زيادي در اين حوزه‌ها حاصل و مقالات و تحقيقات زيادي منتشر شده است كه اين تحقيقات كاربردي بوده و مي‌تواند براي بسياري از سازمان‌ها راهگشا باشد.

.
دكتر غلامرضا اسلامي بيدگلي با اشاره به گسترش توجه به مقوله مالي رفتاري در كشور و حركت از «مالي مدرن» به «مالي نوين» افزود: خوشبختانه اين مقولات در دانشگاه‌هاي كشور تدريس مي‌شود و بررسي‌ها نشان مي‌دهد در بسياري از موارد، از ديگر كشورها عقب نيستيم، اگرچه بايد بهتر شويم و برگزاري كنفرانس‌ها و سمينارها مي‌تواند براي اين منظور مناسب باشد.

.
وي سپس ضرورت توجه بخش خصوصي به تحقيقات دانشگاهي را يادآور شد و تصريح كرد: بعد از اين همه سال هنوز نتوانسته‌ايم مقالاتي راجع به «فاينانس مالي عصبي» بنويسيم و در بخش تحقيقات نيز جايگاه مناسبي نداريم زيرا بيشتر تحقيقات صورت گرفته، دانشجويي و باهزينه دانشجويان انجام مي‌شود و از سوي دانشگاه‌ها و بخش خصوصي پشتيباني نمي‌شود.

وي تاكيد كرد: اگر اين تحقيقات پشتيباني شود، مديران، اطلاعات بهتري را در اختيار خواهند داشت و اهداف شركت‌ها نيز سريع‌تر برآورده مي‌شود.

.
نقش مديران مالي در تشكيل سرمايه 
مديرعامل شركت بورس اوراق بهادار تهران در كنفرانس يادشده، از تشكيل سرمايه به عنوان يك موضوع مهم ياد كرد و گفت: تشكيل سرمايه و اشكال آن و نقش مديران مالي و حسابداران در اين فرآيند يكي از موضوعاتي است كه در سال‌هاي اخير مورد توجه قرار گرفته است و چند اتفاق مهم موجب شده است كه اهميت دانش حسابداري و مديريت مالي بيشتر از پيش مشخص شود.

.
دكتر حسن قاليباف‌اصل افزود: تصويب و ابلاغ سياست‌هاي كلي اصل ۴۴ قانون اساسي و اجراي آن نخستين اتفاقي است كه طي آن نقش بخش خصوصي بيشتر شده است زيرا دولت نمي‌تواند مثل گذشته سرمايه‌گذاري كند و بحث سرمايه‌گذاري بايد به مردم واگذار شود و سرمايه‌گذاري خصوصي جايگزين سرمايه‌گذاري دولتي شود. وي سپس اجراي هدفمندي يارانه‌ها را دومين اتفاق مهم عنوان كرد و توضيح داد: اين موضوع موجب حركت به سمت اقتصاد بازار و آزادسازي قيمت‌ها مي‌شود و از آن جهت اهميت دارد كه در گذشته چون نهاده‌هاي توليد و ستانده‌هاي توليد از سوي دولت، قيمت‌گذاري مي‌شد، مباحث اقتصادي در شركت‌ها مطرح نبود و مديران مالي نقش چنداني در بنگاه‌ها نداشتند اما اگر اين طرح به صورت كامل اجرا شود و ما به سمت اقتصاد بازار حركت كنيم، مباحث مالي و اقتصادي اهميت بيشتري در بنگاه‌ها پيدا خواهند كرد.

.
قاليباف توسعه بازار سرمايه كشور را سومين رخداد مهم و تاثيرگذار بر نقش مديران مالي و حسابداران خواند و گفت: بازار سرمايه از لحاظ ارزش، اندازه، حجم معاملات، تعداد شركت‌ها، تنوع صنايع، تامين مالي و… با گذشته قابل مقايسه نيست. مديرعامل «بورس» توضيح داد: پس از تصويب قانون بازار سرمايه در ابتداي سال ۸۵، ارزش بازار سرمايه، ۳۹ هزار ميليارد تومان بود و در حال حاضر به ۱۷۰ هزار ميليارد تومان رسيده است. همچنين ميزان تامين مالي شركت‌ها در بازار سرمايه از طريق افزايش سرمايه در سال ۸۸ مبلغ يك هزار ميليارد تومان، در سال ۸۹، ۳۸۰۰ ميليارد تومان و در سال ۹۰، ۷۵۰۰ ميليارد تومان بوده است.

.
توجه به ساير حوزه‌هاي تامين مالي 
قاليباف در ادامه گفتار خود لزوم توجه به ساير حوزه‌هاي تامين مالي را يادآور شد و گفت: انتشار سهام يكي از ابزارهاي مالي به شمار مي‌رود، اما در حال حاضر بايد به حوزه‌هاي ديگر تامين مالي نيز فكر كنيم.

.
وي افزود: انتشار اوراق مشاركت يكي ديگر از ابزارهايي است كه بايد شركت‌ها بيشتر به آن توجه كنند. همچنين ابزار مالي اسلامي (صكوك) در بازار ما ايجاد شده كه مي‌تواند در تامين مالي شركت‌ها و در تشكيل سرمايه از سوي بخش خصوصي موثر باشد.
مديرعامل «بورس» سپس به اهميت تشكيل سرمايه اشاره كرد و گفت: بحث تشكيل سرمايه واقعي، متفاوت از تامين مالي و فراتر از تامين مالي به روش‌هاي فروش اوراق بهادار، انتشار اوراق مشاركت و صكوك است و جمع كردن منابع مالي از بازار، به اندازه‌اي كه تشكيل سرمايه مهم است اهميت ندارد. 

پندار سیستم

.
قاليباف خاطرنشان كرد: ما مي‌توانيم يك اميدنامه خوب بنويسيم، مجوز افزايش سرمايه يا مجوز انتشار اوراق مشاركت بگيريم و منابع مالي را جمع كنيم اما نقش مهم مديريت، اين است كه منابع را كجا خرج كنيم.
وي سپس گفت: تشكيل سرمايه واقعي وقتي اتفاق مي‌افتد كه منابع مالي جمع‌آوري شده بر روي دارايي‌هاي مولد و بهره‌ور مانند طرح‌هاي توسعه، خطوط توليد و… سرمايه‌گذاري شود و هرچه بهره‌وري دارايي بالاتر باشد، تشكيل سرمايه بيشتر و بهره‌وري سرمايه بالاتر خواهد بود.

.
قاليباف افزود: اما اگر تامين مالي و سرمايه‌گذاري جواب ندهد سرمايه‌گذاران در مراحل بعدي تامين مالي شركت نخواهند كرد، حتي اگر تامين مالي ارزاني انجام داده باشيم.
مديرعامل «بورس» يادآور شد: نقش بنگاه‌هاي اقتصادي در تشكيل سرمايه، بسيار مهم است و مديران مالي و حسابداران به طور قطع مي‌توانند به تشكيل سرمايه واقعي در شركت‌ها كمك كنند.

.
جلب اعتماد سرمايه‌گذاران 
قاليباف سپس به اهميت حمايت از سرمايه‌گذاران اشاره كرد و گفت: سرمايه‌گذار و سهامدار بايد به شركت اعتماد كند تا سرمايه‌اش را در اختيار شركت قرار دهد و اين اعتماد زماني حاصل مي‌شود كه اطلاعات منتشر شده از سوي شركت در دسترس، صحيح، كامل، قابل اتكا و مرتبط باشد.

.
وي تاكيد كرد: وجود گزارشگري صحيح و كنترل‌هاي داخلي موثر گامي در جهت اعتمادسازي است و در حال حاضر بحث حاكميت شركتي آخرين نسخه براي افزايش شفافيت و انصاف است و باعث افزايش اعتماد سرمايه‌گذاران مي‌شود.

.
مديرعامل بورس خاطرنشان كرد: حسابرسان مستقل اخلاق‌مدارند و استانداردهاي حرفه‌اي را رعايت مي‌كنند، حسابداران شركت‌ها، مديران مالي و انجمن‌هاي فعال در اين حوزه مي‌توانند به افزايش اعتماد كمك كنند تا بخش خصوصي بتواند به تشكيل سرمايه كمك كند.
وي سپس گفت: گزارش‌هايي كه تهيه و به بازار ارائه مي‌شود بايد حاوي مطالبي شامل ريسك و ارزش شركت باشد و سرمايه‌گذاري كه اطلاعات را دريافت مي‌كند، بايد بتواند ارزش و ريسك را محاسبه كند، زيرا براي او مهم است كه پولش را چگونه، كجا و كي سرمايه‌گذاري كند تا موجب تخصيص سرمايه درست و تشكيل سرمايه واقعي شود.

.
مديرعامل بورس با اشاره به اينكه اگر اطلاعات بهتري به سرمايه‌گذار بدهيم با ارزش بيشتري در پروژه‌ها سرمايه‌گذاري خواهد كرد، گفت: بايد به سرمايه‌گذاران اطلاعاتي در مورد تحليل آينده داده شود.

.
كاهش هزينه سرمايه با اطلاعات قابل اعتماد
قاليباف كاهش هزينه سرمايه را يكي از نقش‌هاي اساسي اطلاعات دانست و گفت: اطلاعات قابل اعتماد، ريسك سرمايه‌گذاري و صرف ريسك را كاهش داده و ارزش دارايي را افزايش مي‌دهد. بسياري از طرح‌هاي اقتصادي به دليل بالا بودن هزينه سرمايه نسبت به بازدهي، رد مي‌شوند اما اگر هزينه سرمايه را كاهش دهيم براي طرح‌هاي بدون توجيه مي‌توانيم توجيه اقتصادي پيدا كنيم.

.
وي يادآور شد: در كشور ما طرح‌هاي با كيفيت به طرح‌هاي بي‌كيفيت سوبسيد مي‌دهند و در كنار طرح‌هاي توجيه‌دار، طرح‌هاي غيربهره‌ور و بي‌كيفيت نيز اجرا شده‌اند، اما اگر بتوانيم اطلاعات كافي، كامل و مرتبط در اختيار بازار سرمايه قرار دهيم بسياري از طرح‌ها توجيه‌پذير خواهد شد.

.
مديرعامل شركت بورس سپس گفت: ما در حوزه بازار سرمايه به اين مباحث فكر مي‌كنيم زيرا جزو ضروريات كشور است. در حال حاضر آيين‌نامه حاكميت شركتي تهيه و به سازمان بورس ارسال شده كه اميدواريم به زودي نهايي شود همچنين بحث كنترل‌هاي داخلي و نظام روابط سرمايه‌گذاران مي‌تواند به اهداف ما كمك كند. وي در پايان با تاكيد بر لزوم توجه به مسووليت‌هاي شرعي در كنار مسووليت‌هاي قانوني گفت: اطلاعات بايد به گونه‌اي به بازار ارائه شود كه در اختيار همگان باشد، زيرا اطلاعات بايد به صورت فراگير و به موقع ارائه شود و اگر اين اطلاعات در اختيار بازار قرار نگيرد، يك كار غيرشرعي انجام شده است.

.

يادآور مي‌شود در ششمين كنفرانس حسابداران و مديران مالي مراسم سومين دوره جايزه ملي مديريت مالي نيز با حضور معاونت مالي دادگستري، مديرعامل شركت بورس و دبير كنفرانس برگزار شد و طي آن تنديس سيمين، تنديس بلورين، تقديرنامه و گواهي‌نامه به برندگان اين دوره اعطا شد. 

.

منبع : دنياي اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.