نرم افزارحسابداری صدگان

خطر در کمین بورس

0 927

حسابداراپ

بالارفتن شاخص تا چندي قبل چندان نگران‌كننده نبود، چرا كه با توجه به افزايش قيمت ارز و امكان فروش ارزي بسياري از شركت ها و نيز به دليل عدم افزايش شاخص به ميزان متناسب با نرخ تورم در سال هاي گذشته، شاخص بايد بالا مي‌رفت. تحولات دو هفته اخير البته نگران كننده است.به ويژه اينكه در درجه اول حركت شاخص بسيار شديد بوده و در وهله دوم تنها روي حدود ۱۰ سهم تمركز يافته است.

.

رشد خیره کننده قیمت ها و شاخص ها در بازار سهام مدتی است اگرچه موجبات افزایش بازدهی مثبت سرمایه گذاران و سهامداران بورسی را فراهم آورده، اما سرعت بالای حرکت این روند نگرانی برخی از بزرگان و فعالین تالار شیشه ای را برانگیخته است.

.

شتابی که تنها بر چند گروه و سهم خاص متمرکز شده و سایر سهام را وادار به همراهی با خود می کند.

.

مشاور اسبق وزير امور اقتصادي و دارايي در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: بالارفتن شاخص تا چندي قبل چندان نگران‌كننده نبود، چرا كه با توجه به افزايش قيمت ارز و امكان فروش ارزي بسياري از شركت ها و نيز به دليل عدم افزايش شاخص به ميزان متناسب با نرخ تورم در سال هاي گذشته، شاخص بايد بالا مي‌رفت.

پندار سیستم

.

دکتر عبده تبریزی در ادامه پیرامون شکل گیری این روند حرکتی گفت: تحولات دو هفته اخير البته که نگران كننده است. به ويژه اينكه در درجه اول حركت شاخص بسيار شديد بوده و در وهله دوم تنها روي حدود ۱۰ سهم تمركز يافته است. بنابراين مديريت بورس اكنون می تواند به شدت نگران حبابی شدن قيمت‌ها و مصيبت بعد از آن باشد.

.

وی به صراحت عنوان کرد: اما سوال اینجا است که چرا قيمت ها بالا مي‌رود؟ در این زمینه می توان به این موضوع اشاره کرد که به رغم تلاش های اخير بانك مركزي براي انتشار اوراقي كه نقدينگي را جذب كند، حجم نقدينگي امسال حداقل ۲۵ درصد افزايش يافته و تورم رسمي اعلام شده را به رقم ۳۰ درصد رسانده است. در سال آينده نيز حداقل همين مقدار از نقدينگي اضافه خواهد شد. با اين رشد نقدينگي، كدام بخش اقتصاد بايد وجوه نقد اضافه را جذب كند؟ ارز و طلا، ساختمان، سرمايه در گردش شركت‌ها، بازار پول و يا بازار سرمايه؟

.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه ارزیابی خود را از این موضوع اینچنین بیان کرد: به نظر می رسد كه در روزهاي اخير اين نقدينگي روي ارز و بازار سرمايه متمركز شده است. امكان جذب اين نقدينگي به طور مستقيم توسط شركت هايي كه كمبود نقدينگي دارند و با تقويت سرمايه در گردش خود مي‌توانند بيشتر توليد كنند، ناممكن به‌نظر می رسد. در شرايط ركود اقتصاد و افزايش نقدينگي، بازار سرمايه در حال جذب بخشي از اين منابع مالی است، بدون اينكه قيمت هاي سهم استحقاق دريافت ارقام بالاتري را داشته باشند.

.

عبده تبریزی در خاتمه سخنان خود اظهار داشت: مديران بورس نمی توانند كار زيادي براي كنترل این وضعيت انجام دهند، ضمن اينكه نگران حبابی شدن قيمت ها باقي خواهند ماند. در این شرایط سرمايه گذاران بايد بدانند اين شرايط به طور نسبي به سمت خطرناک شدن پيش می رود.

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.