- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

جزئیات نشست ویژه مزدی کارگران با مجلس/ واکنش به مزد ۱ میلیونی

رئیس کمیته ویژه مزد استان تهران از برگزاری نشست ویژه گروه‌های کارگری با کمیسیون اجتماعی مجلس خبر داد و گفت: قرار است پیشنهادات دستمزدی کارگران برای بررسی در مجلس ارائه شود.

.

علی اکبر عیوضی در گفتگو با مهر از برگزاری یک نشست ویژه دستمزد در کمیسیون اجتماعی مجلس با حضور گروه های مختلف کارگری و انجمن ها خبر داد و گفت: در مذاکره با نمایندگان مجلس دغدغه ها و مسائل معیشتی کارگران مطرح شد.

 .

رئیس کمیته ویژه مزد استان تهران اظهار داشت: قرار است نمایندگان کارگری برخی پیشنهادهای مشخص را درباره معیشت و دستمزد کارگران به کمیسیون اجتماعی مجلس ارائه کنند.

 .

عیوضی خاطر نشان کرد: با نمایندگان مطرح کردیم که با توجه به افزایش قیمت ها و هزینه های خانوار کارگری، هر رقمی که برای دستمزد سال آینده پیشنهاد و نهایی شود نمی تواند مشکلات معیشتی کارگران را حل کند و در این زمینه باید یک فکر اساسی صورت گیرد.

 .

بررسی معیشت و دستمزد در مجلس

این مقام مسئول کارگری ادامه داد: نمایندگان عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز از دریافت پیشنهادات کارگران درباره دستمزد و معیشت استقبال کردند، همچنین از نمایندگان درخواست شد در قانون‌گذاری اقشار ضعیف و کارگران مورد توجهات بیشتری قرار گیرند.

 .

وی تاکید کرد: با نمایندگان مجلس مسائل و موانع تعیین حداقل دستمزد واقعی را مطرح کردیم و اعلام شد که کارفرمایان بخش خصوصی توان پرداخت دستمزدهای واقعی را ندارند، بنابراین باید برای از بین بردن فاصله و اختلاف بین مزد واقعی و مصوبات شورای عالی کار، فکری بشود.

 .

رئیس کمیته ویژه مزد استان تهران اظهار داشت: هم اکنون مبالغی که در کارگروه های کارگری مورد بررسی قرار می گیرد، بالای ۱ میلیون تومان است در حالی که کارفرمایان خصوصی امکان پرداخت چنین مبالغی را ندارند.

 .

به گفته عیوضی، هم اکنون ۵۰ تا ۶۰ درصد نیروی مشمول قانون کار در بخش خصوصی فعالیت می کنند که توان تامین مالی دستمزدهای واقعی برای کارفرمایان این بخش وجود ندارد.

 .

این مقام مسئول کارگری عنوان کرد: کارفرمایان خصوصی می گویند شاید کارفرمایان بخش های دولتی بتوانند ارقام واقعی دستمزد را پرداخت کنند. در هر صورت برای حل مسئله دستمزد و بن بستی که در تعیین مزد واقعی به وجود آمده است باید یک برنامه روشن و عملیاتی تدوین شود.

 .

وی درباره پیشنهاد اخیر کارگران درباره تعیین نقشی ویژه برای دولت در تعیین حداقل دستمزد سال آینده و پرداخت یارانه دستمزد برای جبران مابه التفاوت مزد واقعی و مصوبات سالیانه شورای عالی کار، گفت: هنوز در این خصوص پاسخی به پیشنهاد کارگران داده نشده است.

.