نرم افزارحسابداری صدگان

توصیه‌های بانک مرکزی را جدی بگیرید.

0 561

حسابداراپ

چندی است که دولت تصمیم گرفته بر موسسات مالی و اعتباری و همچنین تعاونی های اعتبار و صندوق های قرض الحسنه نظارت بیشتری داشته باشد و در این زمینه هشدارهای متعددی را به شهروندان می کند.

.
از جمله مهم ترین این توصیه ها، سپرده گذاری در بانک ها و موسسات مالی و اعتباری و صندوق های قرض الحسنه می باشد که برخی از آنها بدون کسب هیچ گونه مجوزی از مقام بالاتر یعنی بانک مرکزی اقدام به تاسیس شعب می کنند.

.
این موسسات مالی و اعتباری و صندوق های قرض الحسنه که بعضا نام ائمه اطهار را بر خود بر می گزینند برای جذب سپرده های مردم و باقی مانده در بازار پولی و مالی اقدام به پرداخت سودهای بالا می کنند.

.
ابراهیم درویشی معاونت نظارتی بانک مرکزی در این باره بارها توصیه کرده است که موسسات و صندوق های قرض الحسنه که اقدام به پرداخت سود بالا می کنند با کمبود نقدینگی مواجهه شده و برای اینکه موقتا مشکلات خود را حل کنند سود بالا می دهند و بعدا با مشکل مواجهه می شوند.

.
بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار بانک ها و موسسات زیر نظر بانک مرکزی موظفند سودهای خود را از ۷ درصد برای سپرده های روزشمار و تا ۲۲ درصد برای سپرده بلند مدت در نظر گیرند.

.
این در حالی است که برخی از موسسات فاقد مجوز سودهای به مراتب بالاتر از مصوبه شورای پول و اعتبار و حتی تا ۲۰ درصد بصورت روز شمار و در مورد سپرده های بلندمدت نیز تا ۲۸ درصد پرداخت می کنند.

.
بر اساس همان مصوبه شورای پول و اعتبار ارائه تسهیلات بانکی نیز باید با نرخ های ۱۲ درصد با بازپرداخت کمتر از ۱ سال، ۱۴ درصد تا دو سال و ۱۵ درصد بالای دوسال پرداخت شود و وام های مشارکتی نیز تا ۲۱ درصد قابل پرداخت می باشد.

پندار سیستم

.
حال با یک حساب سرانگشتی براحتی به این نتیجه می رسیم که اکثر موسساتی که نرخ سود سپرده بالاتر پرداخت می کنند به هیچ عنوان نمی توانند هزینه های خود را پوشش دهند و حتی زیان ده هم می شوند.

.
علاوه بر سود بالای بانک ها و موسسات هزینه های دیگری از جمله اجاره محل، حقوق کارکنان، هزینه های تبلیغات و همچنین معوق شده بسیاری از تسهیلات نیز به بهای تمام شده پول اضافه می شود و عملا می توان نتیجه گرفت یک بنگاه مالی برای سودده شدن باید تسهیلات خود را بالای ۳۰ درصد پرداخت کند که این اقدام برخلاف مقررات است و مردم نیز از آن استقبال نمی‌کنند.

.
تعاونی اعتبار جی اصفهان، موسسه مالی و اعتباری اعتماد ایرانیان، صندوق قرض الحسنه جوانان خیر مرند و بسیاری از تعاونی اعتبار ها و صندوق های قرض الحسنه ای که با پرداخت سود بالا اقدام به جذب سپرده می کردند در نهایت نتوانستند جواب مردم را بدهند و شهروندان را با مشکل مواجهه کردند.

.
نکته جالب این است این موسسات با وقاهت تمام عبارت تحت نظارت بانک مرکزی را نیز بر سر در خود نصب می کنند و مردم نیز گول این عبارت را می خورند که برخورد محکم تر بانک مرکزی را ضروری می دانیم.

.
البته برخی از بانک ها و موسسات مجاز نیز هستند که بدلیل اعتماد کامل بانک مرکزی به جهت هدایت صحیح سپرده ها در جهت تولید و نه در بازار سکه و دلار و زمین، سودهای بالایی حتی تا ۲۲ درصد به صورت سپرده های یکساله که برداشت قبل از سررسید نیز مشمول هیچ گونه برگشت سودی نباشد پرداخت می کنند که مورد تایید بانک مرکزی نیز می باشد.

.
نوشتن این یادداشت اقتصادی، توصیه شهروندان به دقت در انتخاب مکان امن برای سپرده ها است و مردم قبل از هرگونه سپرده گذاری با مراجعه به سایت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به نشانی www.cbi.ir و در قسمت بانک ها و موسسات مجاز از مجوز دار بودن آن بنگاه استعلام کامل داشته باشند.

.
محمد هادی نادرزاده استاد

منبع : اخبار بانك

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.