نرم افزارحسابداری صدگان

تحلیل روند بورس وظیفه سازمان نیست!

0 630

حسابداراپ

توجه به این موضوع نیز حائز اهمیت است که رشد مذکور باید ملایم و به دور از هر گونه شتاب ناگهانی باشد. چاره شکل گیری چنین رویه آهسته و پیوسته ای، توقف یکباره نماد معاملاتی سهام از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار، اعلام شفاف سازی های ناگهانی و مبهم پیرامون شرکت ها و در نهایت سلب اعتماد سرمایه گذاران نسبت به بازار سرمایه نیست.وظیفه سازمان بورس و اوراق بهادار نظارت بر شفافیت شرکت ها در هنگام ارایه اطلاعات می باشد. حال آنکه اظهار نظر و تحلیل شرایط بازار و یا دخالت در تغییر این حرکت در وظیفه قانونی این سازمان نیست.

.

شرایط کنونی بازار سرمایه و نوسانات نابهنگام و غیر قابل پیش بینی روند شاخص، فضایی ابهام آلود و شاید نگران کننده را برای اغلب فعالین این حوزه ایجاد نموده؛ به گونه ای که نقل محفل اکثر فعالان بازار، بررسی و تحلیل منطقی یا غیر منطقی بودن روند این نماگر بورس می باشد. در این بین این سوال به ذهن می رسد که نظر نمایندگان ملت در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی پیرامون شرایط کنونی بازار سرمایه و بورس چیست؟

.

در همین ارتباط، نماینده مجلس شورای اسلامی و مدیر عامل سابق کارگزاری رضوی در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: روند شاخص بورس طی ماه های اخیر حالت نوسانی داشته و به هیچ وجه شاهد رفتار حباب گونه از آن نبودیم. چراکه یکی از مؤلفه های اصلی وجود حباب قیمتی در بورس رشد ناگهانی و پی در پی قیمت ها و در مقابل نزول آنی کلیه قیمت سهام موجود در بورس می باشد. حال آنکه رفتار اخیر قیمت ها و شاخص بورس نوسانی و متغیر بوده، به گونه ای که در نهایت برآیند آن، روندی رو به رشد را تجربه کرده است.

.

دکتر حسن نژاد در بیان دلایل منطقی بودن رشد قیمتی سهام شرکت ها اظهار داشت: رشد قیمتی سهام در بورس در خصوص شرکت هایی رخ داده که به نوعی درآمدهای آنها وابسته به افزایش نرخ ارز و قیمت های فروش جهانی است، بنابراین این موضوع طبیعی به نظر می رسد که با افزایش نرخ تسعیر ارز و قیمت های جهانی شرکت های مذکور عملکردی مناسب از خود به جا گذاشته و استقبال سرمایه گذاران و فعالین را به خود جلب نمایند. اما شاید بهتر باشد تا این حرکت صعودی با شیبی ملایم و پیوسته پیش رود تا با روندی پر شتاب لحظه ای و ناگهانی.

پندار سیستم

.

وی همچنین در بیان راهکارهای ایجاد روندی متعادل و ملایم در حرکت شاخص بورس عنوان کرد: در کنار اعتقاد به منطقی بودن رشد قیمتی سهم ها و شاخص کل، توجه به این موضوع نیز حائز اهمیت است که رشد مذکور باید ملایم و به دور از هر گونه شتاب ناگهانی باشد. حال آنکه چاره شکل گیری چنین رویه آهسته و پیوسته ای، توقف یکباره نماد معاملاتی سهام از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار، اعلام شفاف سازی های ناگهانی و مبهم پیرامون شرکت ها و در نهایت سلب اعتماد سرمایه گذاران نسبت به بازار سرمایه نیست.

.

این نماینده خانه ملت افزود: شاید مناسب تر آن بود تا همزمان با اتخاذ تصمیم برای افزایش نرخ تسعیر ارز از نرخ مرجع به مبادله ای، سازمان بورس و اوراق بهادار شرکت ها را مجاب به ارایه پیش بینی درآمد براساس نرخ های جدید می کرد تا همگان از همان ابتدا به پتانسیل ها و رشد سودآوری شرکت های مذکور واقف باشند و در نهایت، حرکت رو به رشد شاخص کل این چنین غیر منتظره به نظر نیاید که نیاز به دخالت این سازمان برای توقف این حرکت مثبت باشد.

.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه همچنین در بیان عدم قانونی بودن دخالت سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص اظهار نظر پیرامون حبابی بودن یا نبودن حرکت بازار عنوان کرد: وظیفه سازمان بورس و اوراق بهادار نظارت بر شفافیت شرکت ها در هنگام ارایه اطلاعات می باشد. حال آنکه اظهار نظر و تحلیل شرایط بازار و یا دخالت در تغییر این حرکت در وظیفه قانونی این سازمان نیست.

.

حسن نژاد در خصوص جزییات برنامه طرح سوال مجلس از رییس سازمان بورس و اوراق بهادار بیان داشت: این برنامه بیشتر در قالب توضیح از رییس این سازمان ارایه توضیحاتی در خصوص دلایل نوسانات اخیر شاخص بورس و شکل گیری این حرکت و یا دلایل برخی از اتفاقات ایجاد شده در خصوص بعضی از شرکت ها همچون صدرا می باشد، چراکه به نظر می رسد سهم سازمان بورس در بروز چنین اتفاقاتی کم نیست.

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.