- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

تامین ۵۰ درصد بودجه جاری دولت از مالیات

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در همایش روسای سازمان‌های مالیاتی اکو گفت: ۵۰ درصد بودجه جاری دولت از مالیات تامین می‌شود.

.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا»، علی عسکری امروز در نخستین نشست رؤسای سازمان‌های مالیاتی کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی، اکو با اشاره به اینکه امروز اقتصاد جهان با تحول گسترده‌ای روبرو است، اظهار داشت: همکاری منطقه‌ای در این زمینه مؤثر است و منافع کشورهای عضو اکو می‌تواند زمینه همکاری اقتصادی را گسترش دهد.

.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور افزود: سازمان اکو در حوزه مالیات می‌تواند بستر لازم را برای تعاملات بین کشورهای عضو فراهم کند.

.

وی ادامه داد: در حال حاضر درآمد مالیاتی کشور ۸ درصد تولید ناخالص ملی را تشکیل می‌دهد که اگر سایر درآمدهای مالیاتی مانند عوارض را هم به آن اضافه کنیم به ۱۴ درصد می‌رسد.

.

به گفته عسکری ۵۰ درصد هزینه‌های جاری و بیش از ۳۰ درصد بودجه عمومی دولت از محل مالیات‌ها تأمین می‌شود.

.

عسکری با اشاره به اهمیت مسائل مالیاتی در ایران گفت: به همین دلیل طرح‌ها و پروژه‌های گسترده‌ای در این زمینه برنامه‌ریزی شده که از جمله آنها لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم است.

.

عسکری افزود: هدف ما در اصلاح قانون مالیاتها، ارتقاء کارآیی نظام مالیاتی، ساده ‌سازی فرآیندها ، بهبود توزیع درآمد، جلوگیری از فرار مالیاتی، افزایش رضایت مشتریان و تبادل اطلاعات با ذینفعان مد نظر است.

.

رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: برای زمینه‌سازی تحقق درآمد مالیاتی، لازم بود، طرح‌های زیرساختی فراهم شود که یکی از این زیرساخت‌ها طرح جامع مالیاتی است که به دنبال مکانیزه کرده رسیدگی، تشخیص و حسابرسی وصول مالیات است و حسابرسی بر مبنای ریسک را در اقتصاد شکل می‌کند.

.

وی با اشاره به اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده از ۴ سال گذشته تاکنون در کشور گفت: از حیث منابع درآمدی که از محل مالیات بر ارزش افزوده برای اقتصاد کشور حاصل شده، یک چهارم کل درآمدهای مالیاتی کشور را تشکیل می‌دهد.

.