نرم افزارحسابداری صدگان

بخش نخست بسته حمایت از تولید تصویب شد

0 640

حسابداراپ

تزریق ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار سپرده بانک مرکزی به تولید
امکان خرید دین بانک‌ها از سوی بانک مرکزی
وزارت صنعت، معدن و تجارت در تازه‌ترین برنامه‌ها بخش‌هايي از بسته حمایت از تولید را تصویب كردند تا در ماه‌های پایانی سال بخشی محقق شود.

.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با تشریح تسهیلات پيش‌بيني شده در این بسته، پیشنهادهای وزارتخانه متولی تولید در ایران را نیز اعلام کرد. مسعود موحدی همچنین در نشست روز گذشته که به بررسی فضای کسب و کار می‌پرداخت، جزئیات تحولات ریالی و دلاری برای بخش تولید را تشریح کرد. به گفته او به تازگی بسته جدید حمایت از تولید در شورای پول و اعتبار تصویب شده است و برخی دیگر از بندهای این بسته حمایتی نیز در حال حاضر در دستور کار شورای پول و اعتبار برای بررسی و تصمیم قرار دارد.

.
تدوین جزئیات بسته حمایتی پس از آن در شورای پول و اعتبار به تصویب رسیده است که در تابستان امسال مجلس در مصوبه‌ای بانک مرکزی، وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصادی و دارایی و نیز اتاق بازرگانی را ملزم به ارائه پیشنهادهایی در این زمینه به شورای پول و اعتبار کرده بود. آن طور که قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌گوید: تاکنون بخش نخست این بسته در شور‌ای پول و اعتبار تصویب شده و بخش دوم نیز در حال بررسی و تصویب است. در بسته اول آیین‌نامه موضوع ال‌سی ریالی تعیین وضعیت شده و آیین‌نامه تنزیل مجدد نیز به تصویب رسیده است. به گفته موحدی چارچوب موضوع خرید دین نیز از سوی بانک مرکزی و همراه پیشنهادهایی نیز از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال بررسی است. بر اساس این پیشنهاد قرار است خرید دین بانک‌ها از سوی بانک مرکزی نیز صورت گیرد. بر اساس بند دیگری از بسته حمایتی تولید قرار است ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار از محل سپرده‌های بانک‌ها نزد بانک مرکزی که در قانون بودجه امسال پیش‌بینی شده بود به بخش تولید اختصاص یابد.

پندار سیستم

.
به گفته قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت این اقدام‌ها از آنجا در دستور کار قرار گرفته که به اعتقاد متولیان تولید و تجارت باید معادلات پولی از بانک محور بودن خارج شود و بازار سرمایه نیز در این جریان دخیل شود.
موحدي همچنین با تاکيد بر تامين نقدينگي ارزي و ريالي واحدهاي توليدي از منابع صندوق توسعه ملي اعلام کرد: براساس پيش‌بيني‌هاي صورت گرفته بايد ۵/۱۴ميليارد دلار ارز منابع صندوق توسعه ملي در اختيار بخش توليد و صنعت کشور قرار بگيرد که از اين رقم پيش‌بيني شده بايد ۲۵/۲ميليارد دلار آن در سال ۹۰ و مابقي در سال جاري به اين بخش‌ها اختصاص داده شود.

به گفته این مقام مسوول، باید ۱۰ درصد از منابع صندوق توسعه ملي به شکل ريالي در اختيار واحدهاي توليدي قرار بگيرد که تاکنون ۴ هزار ميليارد تومان به عنوان سرمايه در گردش در اختيار بانک‌ها قرار داده شده است تا به واحدهاي توليدي که پرونده آنها بررسي و تکميل مي‌شود، اختصاص بيابد. همچنین بر اساس برنامه‌ها تاکنون ۵۰۰ ميليارد تومان از محل منابع ريالي صندوق توسعه ملي به صنايع کوچک و متوسط اختصاص یافته است.

.
قائم مقام وزير صنعت، معدن و تجارت مشکل‌های بخش تولید را در یک سال گذشته تایید کرد، اما در عین حال گفت: اما با همکاري بخش خصوصي دستگاه‌ها و دولت ما توانستيم ظرفيت بسياري از توليدات کشور را افزايش دهيم تا جايي که هم اکنون ظرفيت توليد فولاد خام با رشد ۱۰ درصدي به ۱۰ ميليون تن رسيده و رتبه ایران از ۱۷ به ۱۶ در جایگاه تولیدکنندگان فولاد جهان رسيده است. به گفته اين مقام مسوول ظرفيت توليد محصولات فولادي ۵ درصد، سيمان ۵ درصد، کاشي ۶ درصد، شيشه جام ۱۱ درصد، روغن نباتي ۴ درصد، تجهيزات صنعتي ۱۲ درصد، تراکتور ۳۷ درصد، الکتروموتور ۱۱ درصد، نئوپان ۱۳ درصد، سيبر ۴۷ درصد، اليافت ۱۲ درصد افزايش يافته است. قائم مقام وزير صنعت، معدن و تجارت با اشاره به بروز مشکل تامين نقدينگي براي واحدهاي توليدي کشور افزود: تشديد تحريم‌ها و نوسانات نرخ ارز و همچنين تاثير پرونده فساد مالي سه هزار ميلياردتوماني واحدهاي توليدي کشور را در تامين منابع ارزي و ريالي دچار مشکل کرد؛ اما با تمهيداتي که انديشيده شد هم اکنون شاهد گرايش به بهره‌برداري و تکميل واحدهاي توليدي نيمه تمام و راه‌اندازي واحدهاي توليدي راکد هستيم.

.
آمادگی برای اجرای فاز دوم هدفمندی
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با این توضیح از تدوین برنامه‌هایی برای حمایت از تولید در فاز دوم هدفمندی خبر داد و پیش‌بینی کرد که بخش تولید برای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها آمادگی دارد. او گفت: دولت برای فاز دوم قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها توجه ویژه‌ای به تولید دارد و دراین راستا بسته‌های حمایتی نیز تعریف شده که از بخش خصوصی می‌خواهیم در بازنگری و تجدید‌نظر به ما کمک کنند. او با اشاره به زمان احتمالی اجرای فاز قانون دوم هدفمند‌سازی یارانه‌ها، تاکید کرد: در صورت اجرای فاز دوم قانون در سال جاری به دنبال حمایت‌های هوشمند از تولید خواهیم بود.

.
ذخیره مطمئن کالاهای اساسی
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست خبری روز گذشته به موضوع وضعیت ذخایر کالاها نیز اشاره کرد و گفت: ذخاير مطئمني از کالاهاي اساسي در کشور وجود دارد و هيچ‌گاه ذخاير کشور تا به اين حد نبوده است. مسعود موحدي قائم مقام وزير صنعت، معدن و تجارت در نشست خبري با اعلام اين مطلب گفت: تلاش‌هاي زيادي براي ذخيره‌سازي کالاهاي اساسي صورت گرفته است و چنانچه در نقطه‌اي از کشور مشکلي به وجود بيايد مي‌توانيم آن را با توزيع کالا از محل ذخاير مرتفع کنيم.

.

منبع : دنیای اقتصاد.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.