نرم افزارحسابداری صدگان

بالاخره بورس ترمز کرد!

0 675

حسابداراپ

در پی رشدهای اخیر قیمت سهام و ارایه هشدار از سوی برخی از کارشناسان و بزرگان بازار، بورس امروز مداری نزولی را به خود گرفت.به عبارت بهتر می توان شکل گیری این روند منفی را به مثابه کشیدن ترمز بورس دانست که سرمایه گذاران را برای خرید سهام به احتیاط بیشتر وا می داشت.

.

با اتمام ساعات معاملات روز سه شنبه ۹۱.۱۰.۰۵ شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با ۲۸۱ واحد افت به رقم ۳۰۰۳۵ واحد رسيد. عکس این وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت ۷۷۴ واحد رشد عدد ۵۷۹۳۰ واحد را تجربه كرد. شاخص كل نيز در روز جاري با ۱۶۴ واحد نزول به رقم ۳۷۳۶۶ واحد رسيد.

.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم ۲۸۴۹ میلیارد ریال رسید.

.

همچنین در این روز گسترش نفت و گاز پارسیان با ۴۶ واحد افزایش شاخص، بیشترین تاثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل فولاد مبارکه اصفهان با ۷۵ واحد کاهش، بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

.

براساس گزارش بورس نیوز، آغاز معاملات روز جاری در حالی با قطعی سیستم معاملات به دلیل بروز برخی نواقص فنی همراه بود که پس از رفع مشکلات، معاملات با اندکی تأخیر کلید خورد.

.

بروز این رخداد برای برخی از سهامداران نگران کننده بود و در پی رشدهای اخیر قیمت سهام و ارایه هشدار از سوی برخی از کارشناسان و بزرگان بازار، بورس امروز مداری نزولی را به خود گرفت و فعالین بازار شاهد واگذاری عمده صف های خریداران در تالار شیشه ای بودند.

.

به عبارت بهتر می توان شکل گیری این روند منفی را به مثابه کشیدن ترمز بورس دانست که سرمایه گذاران را برای خرید سهام به احتیاط بیشتر وا می داشت.

.

به اعتقاد اهالی تالار مجموع این عوامل سهامداران را نیز متمایل به فروش سهام و شناسایی سود کرد، تا جاییکه معاملات پرحجم تالار شیشه ای با ورود قیمت ها به دامنه نوسان منفی همراه شد.

.

در این شرایط گروه معدنی و فلزی تا دامنه نوسان منفی چهار درصدی نیز افت قیمت داشتند و در نمادهای این صنایع هیچ اثری از صف های خرید سنگین روزهای گذشته به چشم نمی خورد.

پندار سیستم

.

پتروشیمی ها اما مقاومت بیشتری از خود نشان دادند و تنها نمادهایی همچون “شخارک”، “شپدیس” و “مارون” از دامنه نوسان مثبت افت قیمت داشته و در پایان روز جاری روندی منفی را اتخاذ کردند.

.

هرچند سایر نمادهای این گروه با ثابت قدم ماندن در مسیر رو به رشد، سهامداران خود را در این روز منفی خوشحال کردند.

.

گروه پالایشی نیز به صورتی هماهنگ و به شکلی متحد به راه خود ادامه دادند، بطوریکه در میان پالایشی ها اگرچه صف سنگین خریداران “شبندر” واگذار شد و معاملات بالغ بر ۷۱ میلیون سهمی رقم خورد، اما سرمایه گذاران مجدد برای دستیابی به این سهم در صف نشستند.

.

در گروه خودرو نیز نماد معاملاتی شرکت ایران خودرو مورد بازگشایی قرار گرفت و تعدیل منفی بیش از ۱۱۹ درصدی و پیش بینی ۷۱ تومان زیان به ازای هر سهم برای سال مالی جاری، موجب افت قیمت این سهم در حدود ۱۱ درصد شد. هرچند این شرکت در گزارش اخیر خود دوباره از تصمیم این مجموعه برای فروش سهام بانک پارسیان کل گروه ایران خودرو خبر داده که می تواند برای “خودرو” و سایر زیرمجموعه هایش آثاری مثبت اعمال کند.

.

اما با روند منفی امروز، صنایع کوچک بورس از جمله قندی ها و نیز البته سیمانی ها وارد سیری صعودی شدند و رشد قیمت سهام آنها تا دامنه نوسان مثبت چهار درصدی رقم خورد.

.

اما برخلاف بورس، بازار ارز دوباره صعودی شد و قیمت های ارزهای مختلف دوباره شروع به اوج گیری کرد.

.

به اعتقاد اهالی تالار این رخداد ناشی از دو موضوع بود، اول اینکه باگذشت حدود سه ماه از راه اندازی مرکز مبادلات ارزی به تقاضای ارز موجود در جامعه به طور کامل پاسخ داده نشده و از حدود پنج میلیون دلار تقاضای ماهانه ارزی جامعه تنها یک میلیارد آن عرضه می شود.

.

از دیگر سو خبرها از تلاش ها برای جمع آوری بازار غیر رسمی ارز حکایت دارد که این دو امر به تب و تاب بازار ارز شدت بخشیده و به رشد قیمت ها دامن زده است.

.

در پایان این گزارش می افزاید، با وجود افزایش نرخ ارز در بازار آزاد، معاملات قراردادهای آتی سکه طلا در بورس کالا به تبعیت از افت بهای اونس جهانی تا محدوده ۱۶۵۲ دلار و ۲۰ سنت روندی نزولی را در پیش گرفته و پیش بینی معامله گران از قیمت سکه آتی تحویل دی ماه جاری به حدود ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار ریال کاهش یافته است.

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.