- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

بالاترین میزان مالیات در جهان

بانک جهانی در گزارشی اعلام کرد، ازبکستان و تاجیکستان بالاترین میزان دریافت مالیات در جهان را دارند.

.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری فارس در دوشنبه، پایگاه خبری آسیاپلوس در گزارشی آورده است: بانک جهانی در گزارشی که درهمکاری با نهاد تجارت بین‌المللی و شرکت حسابداری Pricewaterhouse Coopers بر اساس آمار جمع آوری شده از وضع دریافت مالیات در کشورهای مختلف تهیه کرد، ازبکستان و تاجیکستان را در فهرست کشورهای با بالاترین میزان مالیات دانست.

.

بنا به نوشته این منبع از میان کشورهای آسیای مرکزی قزاقستان و قرقیزستان مالیات کمتری نسبت به دیگر کشورها دریافت می‌کنند.

.

این منبع تصریح کرده که فهرست تهیه‌شده مرتبط به وضعیت مالیات در ۱۸۵ کشور جهان بوده و ازبکستان و تاجیکستان به عنوان کشورهای با بالاترین میزان دریافت مالیات در ردیف ۱۶۱ و ۱۷۴ قرار گرفته‌اند.

.

بر اساس این گزارش، نرخ مالیات در ازبکستان ۸۹.۵ درصد بوده، متشکل  از ۰.۹ درصد  مالیات بر درآمد، ۲۸.۲ درصد مالیات اجتماعی ۶۹.۴ درصد  سایر مالیات‌ها است.

.

بنا به آمار ارائه‌شده نرخ یا میزان عمومی مالیات در تاجیکستان ۸۵.۹ درصد  است اما تجار مشکل پرداخت‌های غیررسمی و هزینه‌های دیگری را نیز در برابر نهادهای رسمی و کارمندان ادارات مالیات دارند.

.

این منبع از قول “پول هرمانسکی” متخصص ممیزی شرکت Pricewaterhouse Coopers افزوده که بار مالیاتی در ازبکستان بیشترین در میان کشورهای اروپای شرقی و آسیای مرکزی است.

.

بنا به تحقیقات انجام‌شده از سوی این متخصص در کشورهای شرق اروپا و آسیای مرکزی، در مجموع مالیات به طور متوسط ۴۱.۳ درصد را تشکیل می کند به این دلیل ازبکستان بالاترین میزان مالیات در این منطقه را دارد.

.

به گفته وی در آسیای مرکزی، کمترین میزان مالیات در قزاقستان ۲۸.۶ درصد بوده و این کشور در فهرست کشورهای جهان در ردیف ۱۷ و قرقیزستان با نرخ ۶۸.۹ درصدی در رتبه ۱۶۹ جای گرفته‌است و تاجیکستان دیگر از کشور های این منطقه با میزان مالیات ۸۵.۹ درصدی در این رده‌بندی در ردیف ۱۷۴ مکان گرفته است.

.

کارشناسان این نهادهای مالی اعلام کرده‌اند که فهرست میزان مالیات را بر پایه بررسی روش پرداخت‌های تعیین شده، تعداد پرداخت در سال و چند شاخص دیگر معمول در بازرسی‌های مالی تعیین نموده‌اند.

.

در همین حال “حاجی‌محمد عمراف” اقتصاددان تاجیک بر این نظر است که آمار اعلام شده صحیح و قبل اعتنا است.

.

وی در گفت‌وگو به خبرنگار فارس افزود: جامعه سیاسی، اقتصادی و تجاری ازبکستان و تاجیکستان گرفتار فساد گسترده بوده و با تعیین و تدوین مقرراتی با نرخ مالیات بالا مانعی برای توسعه بنگاه‌های کوچک و متوسط تجارتی و تولیدی شده‌اند.

.

این اقتصاددان تاجیک و تحلیل‌گر مسائل اقتصادی آسیای مرکزی تصریح کرد: مالیات در این کشورها واقعا بالا بوده و اگر یک تاجر  یا کارفرما بخواهد تمامی مقررات را مراعات کند باید بیش از ۹۰ درصد سود را مالیات پرداخت کند.

.

بنا به گزارش بانک جهانی، مالدیو، قطر، هنگ کنگ، امارات متحده عربی، سنگاپور، ایرلند، عربستان سعودی، عمان، نیوزیلند و از جمله کشورهایی هستند که کمترین نرخ دریافت مالیات را دارا می‌باشند.

.