نرم افزارحسابداری صدگان

افزایش درآمد مالیاتی از طریق شرکت‌های تولیدی رویکرد نادرستی است

2 663

حسابداراپ

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه اکنون در کشور فعالیت‌های فراوان اقتصادی وجود دارد که مالیات پرداخت نمی‌کنند،‌ گفت: افزایش درآمدهای مالیاتی از طریق شرکت‌های تولیدی رویکرد نادرستی است.

.

محمد نهاوندیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره بودجه انقباضی و افزایش درآمدهای مالیاتی برای تامین هزینه‌های دولت اظهار کرد: هر زمان که بحث کمبود درآمدهای دولت مطرح می‌شود اولین چیزی که مورد توجه قرار می گیرد نگاه به منبع درآمدی جایگزین است.

.

وی ادامه داد: این در حالی است که اولین نکته‌ای که باید مدنظر قرار گیرد کاهش هزینه‌هاست. بدین معنی که از فرصت‌های پیش آمده باید استفاده کرد و علت مشکلات اقتصادی کشور را که بزرگ بودن اندازه دولت و نامتناسب بودن هزینه‌های آن با مخارجش است را مورد توجه قرار دهیم.

.

نهاوندیان با بیان این‌که جامعه ما فهم خوبی از شرایط حاضر دارد و می‌تواند به دولت در کاهش هزینه‌ها کمک کند گفت: اولین کاری که باید انجام شود کاهش خرج‌هاست و این امر به کاهش فشار تورم در اقتصاد ما و حرکت درست در مسیر سیاست‌های اصل ۴۴ نیز کمک می‌کند.

.

پندار سیستم

رییس اتاق ایران ادامه داد: ممکن است قسمتی از کار با افزایش منابع درآمدی دیگر مورد توجه قرار گیرد. اگرچه کم کردن سهم نفت در درآمد دولت حرکت مبارکی است، ولی افزایش درآمد مالیاتی نیز به نحو معقول و متعادل نیز می‌تواند یک حرکت سالم باشد.

.

وی با تاکید بر این‌که باید به جای این‌که به فکر افزایش مالیات از بنگاه‌های تولیدی و شرکت‌ها و افزایش نرخ‌های مالیاتی باشیم باید گسترش پایه‌های مالیاتی را در نظر بگیریم، ‌خاطرنشان کرد: ما فعالیت‌های فراوان اقتصادی در کشور داریم که مالیات از آن ها دریافت نمی شود.

.

به گفته وی این رویکرد بسیار نادرست است که اولین جایی که هدف نهایی مالیات قرار می‌گیرد کارخانه های تولیدی و شرکت‌هایی باشند که با سابقه خوب و به طور شفاف مالیات‌های خود را پرداخت کرده‌اند.

.

نهاوندیان تصریح کرد:‌ در شرایط حاضر برای افزایش درآمدهای مالیاتی گام نخست باید از طریق افزایش رونق این بنگاه‌ها برداشته‌ شود. همچنان که در طرح حمایت از تولید دیده شده که کارخانه‌هایی که الان با مشکل بیکاری مواجه هستند باید کمک شوند تا اشتغال را در سطح ظرفیت خود حفظ کنند. اگر چرخ کارخانه‌های ما چرخید آنگاه می‌توانند مالیات‌های خود را پرداخت کنند.

.

رییس اتاق ایران با تاکید بر این‌که کارخانه‌ای که مجبور به تعطیلی است درآمدی ندارد که مالیات پرداخت کند اظهار کرد: آنچه نیاز به اصلاح دارد نگاه ماست. ما باید آن‌هایی که فعالیت مثبت و موثر و شفاف اقتصادی انجام می دهند را تشویق کنیم. 

.

محل تبلیغ شما

2 نظرات
  1. غلامپور می گوید

    به نظرتان طبق گفته آقای نهاوندیان ” فعالیتهای فراوان اقتصادی در کشور که مالیات از آن ها دریافت نمی شود ” چه فعالیتهایی است ؟

  2. علی می گوید

    فشار برکارخانه های تولیدی وشرکت ها که افراد زیادی را مشغول بکار نموده اند جهت اخذ مالیات بیشتر پیامدهای بد زیادی خواهد داشت .بجای ان میتوان مالیات براجاره راکه بانرخهای اجاره کنونی درامد مشمول مالیات سالانه ان معادل درامد یک شرکت تولیدی با پنجاه نفر پرسنل شاغل دران میباشدرسیدگی ومطالبه نمایند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.