- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

افت شاخص بورس، از نشانه های ترکیدن حباب بورس است.

محمد علی شهدایی، کار‌شناس بازار سرمایه، با تأکید بر اینکه بازاربورس حبابی است، گفت: افت شاخص سهام درچند روز گذشته نشان دهنده ترکیده شدن حباب بازار سرمایه است.

.

محمد علی شهدایی، کار‌شناس بازار سرمایه در گفت‌ و گو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه رشد شاخص‌ها، معلول رشد تورم بوده، اظهار داشت: قیمت سهام شرکت‌ها معلول رشد تورم بود زیرا بهای سهام شرکت‌ها هیچگاه رشد ذاتی نداشته‌اند و سودآوری این گونه شرکت‌ها به دلیل اختلاف نرخ ارز و افزایش آن بوده است.

.

به گفته شهدایی، افت شاخص سهام، به دلیل افزایش توزیع محصولات شرکت‌ها نبوده و بورس توانیی تحمل این می‌ران حجم نقدینگی را در خود نداشته و به همین دلیل شاهد ریزش شاخص بورس هستیم.

.

شهدایی ادامه داد: این طبیعی بود، در حالی که ریسک سرمایه گذاری در بازار‌های موازی با بازار سرمایه مانند بازار طلا، ارز و حتی مسکن در شرایط فعلی بالا رفته، تقاضا به سمت بازار بورس سوق پیدا کند.

.

وی معتقد است: افزایش فعلی شاخص‌ها ماهیت رشدی داشت، اما درواقع این افزایش رشد ارزشی نبود. شاخص‌های رشدی مانند فنر باز شده‌ای هستند که حرکت دارند اما قدرت ندارند.

.

بنابر اظهارات شهدایی، شرکت‌های فولادی و پتروشیمی به دلیل تضعیف پول ملی و اخذ ارز مبادلاتی برای تولید محصولات خود و صادرات آن و به واسطه افزایش نرخ ارز رقم قابل توجهی سود داشتند.

.

منبع : بورس نيوز

.