- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

آغاز مرحله سوم طرح شبنم + فهرست کالاها

 مدیرعامل شرکت انفورماتیک راهبر ایران از آغاز به کار مرحله سوم طرح شبنم از ابتدای امروز خبر داد و فهرست کالاهای مشمول را اعلام کرد.

.

محمود علایی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادیخبرگزاری فارس، اظهار داشت:‌ مرحله اول طرح شبنم(شبکه بازرسی و نظارت مردمی) اول آبانماه سال ۹۰ ، مرحله دوم اول اردیبهشت ماه سال ۹۱ و مرحله سوم از تاریخ ۱۵ دیماه سال جاری آغاز شده است.

.

وی افزود: بر این اساس کالاهایی که در مرحله سوم اعلام شده است، ثبت سفارش آنها منوط به رهگیری کد شبنم است که از ابتدای امروز آغاز شده است.

.

وی افزود: لیست این کالاها به شرح زیر است:

– شیر خشک

– قندهای افزودنی

– روغن‌ها و چربی‌های خوراکی و غیر خوراکی

– کافئین

– سوسیس و کالباس

– غذاهای دریایی

– پاک‌کننده‌های صنعتی

– چسب‌ها

– حشره‌کش‌ها

– ضد عفونی‌کننده‌ها

– اسیدها و الکل‌ها

– یراق‌آلات مبل

– پارچه

– لنت‌ها و بالشتک‌های ترمز

– سفال پوشش بام

– پمپ انژکتور

– بالابرها

– کمپرسورها

– مشعل‌ها

– دستگاه‌های گریز از مرکز

– الکتروموتورها

– انواع سیگار و توتون

– کلید و پریز

– انواع وسایل روشنایی

– تهویه‌ها

.

به گزارش فارس، شبکه بازرسی و نظارت مردمی که به اختصار شبنم معرفی شده، طرحی است که با پیشنهاد و پیگیری ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت به منظور شفاف‌سازی گردش کالا و اطلاع از اصالت و عدم قاچاق بودن آن استفاده می‌شود.

.

در واقع با نصب یک بارکد دو بعدی بر روی کالا است که می‌توان کالای اصلی از تقلبی و قاچاق را شناسایی کرد.

.

شناسایی کالای اصلی از تقلبی توسط یک گوشی تلفن همراه که نرم‌افزار مربوطه در آن نصب شده‌ باشد، قابل انجام است. روش‌های دیگر برای اطیمنان از اصالت کالا، پیامک کردن کد مندرج در برچسب شبنم، استفاده از تلفن گویا و درگاه اینترنتی این سامانه‌ است.

.

مشتری می‌تواند اطلاعات روی کالا را با اطلاعات دریافتی از سامانه تطبیق دهد و در صورت مغایرت، به سیستم بازرسی گزارش دهد. سیستم بازرسی فروشگاه هدف را مورد بازرسی قرار می‌دهد و در صورت تایید تخلف با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد.

.