نرم افزارحسابداری صدگان

نظام نوین مالیاتی

0 705

حسابداراپ

امسال شاهد اقدامات مهم و کم سابقه ای در نظام مالیاتی کشور بوده و هستیم . امضای دیجیتال از خردادماه امسال ، به صورت رسمی وارد نظام مالیاتی کشور شده و مودیان مالیاتی قادر شده اند با دریافت امضای دیجیتال ،‌ نسبت به ارایه اظهارنامه الکترونیکی و پرداخت مالیات به صورت الکترونیکی اقدام کنند .

.

سازمان امور مالیاتی طی سال های اخیر ، با اجرای طرح ها و برنامه های جدید ، کارآمدی ، چابک سازی و انعطاف پذیری نظام مالیاتی را در دستور کار خود قرار داده است . سال ۹۰ اگر چه سرآغاز تحولات عظیم و بنیادی در زیرساخت های نظام مالیاتی کشور بود اما سال ۹۱ به واسطه اجرای طرح هایی با محوریت ایجاد نظام مالیات الکترونیک و همچنین اجرای آزمایشی طرح جامع مالیاتی در کشور ، نقطه عطفی در اقتصاد کشور خواهد بود .

.
دولت در چارچوب برنامه پنجم توسعه موظف شده گام های موثری در راستای استقلال و شکوفایی اقتصاد کشور بردارد . قطع کامل وابستگی اعتبارات هزینه ای به عواید نفت و گاز از طریق افزایش سهم درآمدهای مالیاتی به گونه ای که در پایان این برنامه ، نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی حداقل به ۱۰ برسد ، از مهمترین اهداف نظام مالیاتی کشور در طول این برنامه به شمار می رود .
.

بر این اساس ، ایجاد اصلاحات عمیق و گسترده در نظام مالیاتی به ویژه فراهم سازی زمینه تحقق طرح جامع مالیاتی و نیز اجرای مکانیسم های مالیات الکترونیکی از مهمترین اهداف نظام مالیاتی کشور در سال جاری به شمار می رود .
.

در این راستا ، امسال شاهد اقدامات مهم و کم سابقه ای در نظام مالیاتی کشور بوده و هستیم . امضای دیجیتال از خردادماه امسال ، به صورت رسمی وارد نظام مالیاتی کشور شده و مودیان مالیاتی قادر شده اند با دریافت امضای دیجیتال ،‌ نسبت به ارایه اظهارنامه الکترونیکی و پرداخت مالیات به صورت الکترونیکی اقدام کنند .
.

همچنین ارایه شماره اقتصادی جدید به اشخاص حقوقی نیز اقدام مهم دیگری بود که در سال جاری به قوت هر چه تمامتر دنبال شد و کار پیش ثبت نام از اشخاص حقوقی تا خرداد ماه پایان یافت . بدین ترتیب گام بزرگی در جهت یکپارچه سازی اطلاعات مودیان منابع و پایه های مختلف مالیاتی برداشته شد .

پندار سیستم

.

فاز دوم این طرح نیز ، از خرداد ماه سال جاری و با پیش ثبت نام اشخاص حقیقی در سامانه الکترونیکی سازمان امور مالیاتی برای تخصیص شماره اقتصادی جدید آغاز شده است . بدیهی است اطلاعات ارسالی مودیان چندین بار اعتبار سنجی و راستی آزمایی شده و در نهایت شماره اقتصادی جدید صادر می شود که برخلاف کد اقتصادی قبلی ، ‌امکان سوء استفاده از آن نیز وجود ندارد .
.

ارایه اظهارنامه مالیاتی به صورت الکترونیکی طرح دیگری بود که امسال در گستره و ابعادی وسیعتر به اجرا در آمد و در تیرماه امسال شاهد رکوردی بی سابقه در ارایه اظهارنامه الکترنیکی از سوی مودیان مالیاتی سراسر کشور بودیم . در مجموع تا ۳۱ تیرماه بالغ بر ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار فقره اظهارنامه الکترونیکی توسط مودیان مالیاتی به سامانه سازمان ارسال شد .
.

در میان همه این اقدامات اما ، نقطه عطف کار ، برجستگی ویژه ای بود که در حوزه فرهنگسازی و اطلاع رسانی مالیاتی شاهد آن بودیم . رخدادی مبارک که خدمات نظام مالیاتی را به خوبی در معرض افکارعمومی قرار داد و با استفاده از همه ظرفیت های رسانه ای و در گستره ملی ، چهره ای جدید به سطح شهرها و شبکه های رسانه ای کشور داده ، به گونه ای که تمامی شهروندان در معرض پیام های نظام مالیاتی قرار گرفتند ؛ بی تردید دستاورد حاصله که نتیجه رویکرد اعتمادآفرینی در میان مودیان در تیرماه امسال است، موید اثربخشی استراتژی های فرهنگی و اطلاع رسانی سازمان در سال جاری است .
.

رویکرد تحول گرایانه نظام مالیاتی در سال جاری ، نه تنها دلیل روشنی بر بهبود کارآیی نظام مالیاتی ، بلکه نوید بخش تحقق استقلال همه جانبه اقتصادی ایران عزیزمان خواهد بود .

.

علي عسكري

معاون وزیر و رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.