نرم افزارحسابداری صدگان

موسسات حسابرسی معتبر (۸)

0 1,293

حسابداراپ

این سری نوشتارها در مورد موسسات حسابرسی معتبر هستند و مبنا و اساس آنها، همانطور که پيش از اين عنوان شده بود، نامه‌ای است که از سازمان بورس و اوراق بهادار در رابطه با رتبه‌بندی موسسات حسابرسی دریافت کرده‌ام.

قصد من از این نوشتارها روشن كردن بسیاری از مطالب است که در رتبه بندی و درجه‌بندی موسسات حسابرسی می‌تواند موثر واقع شود. هر یک از بندهای نامه يادشده را به صورت یک نوشتار جداگانه می‌نویسم تا بتوانم معنای هر کلمه به کار رفته در آن نامه را کاملا شفاف سازم و نظرات حرفه‌ای خود را در مورد معتبر بودن موسسات حسابرسی به صورت واضح و روشن بیان كنم. اگر از کلیه این سری نوشتارها، یک جمله یا کلمه آن در رتبه‌بندی موسسات احتمالا مفید واقع شود، فکر کنم که مسوولیت حرفه‌ای خود را در حد خودم ادا کرده‌ام.

.
در اینجا می‌خواهم نظر شخصی که در حرفه حسابرسی است در مورد معتبر بودن یک موسسه حسابرسی بیان کنم. شما خواننده گرامی، تا چه حدی با نظر وي موافق هستید و آیا در درجه‌بندی موسسات از نظر معتبر بودن، چنین مواردی به ذهنتان خطور می‌کند؟

پندار سیستم

.
در رابطه با یکی از نوشتارهایم، تلفنی داشتم که در رابطه با نوشتار «سخنی با سازمان بورس و اوراق بهادار» نظراتی بر خلاف نظرات حرفه‌ای من داشت. این موضوع مرا به هیچ وجه ناراحت نمی‌کند زیرا در بحث حرفه‌ای (حسابرسی، حسابداری) هر شخصی می‌تواند نظرات شخصی خود را داشته باشد و لزوما نباید نظرات کلیه اشخاصی که در حرفه‌های حسابرسی و حسابداری مشغول به‌کار هستند یکی باشد. من نظرات حرفه‌ای خود را در این روزنامه می‌نویسم و این حق هر شخصی در حرفه است که نظرات خود را، چه موافق یا مخالف در مورد نوشتار من بیان كند. البته ترجیح می‌دهم که افراد، نظرات حرفه‌ای خود را در این روزنامه بنویسند تا عموم کسانی که در حرفه‌های حسابرسی و حسابداری مشغول به کار هستند، در مورد نظرات مختلف تصمیم شخصی خود را بگیرند که نظرات چه شخصی معقول‌تر یا صحیح‌تر یا … است.

.
علت اینکه این نوشتار را در پی تلفن آن شخص که طبق اظهار ایشان از یک موسسه حسابرسی به اصطلاح بزرگ بود مطرح می‌کنم، مواردی بودند که از نظر ایشان وجود این عوامل به شرح زیر، باعث معتبر شدن هر چه بیشتر یک موسسه حسابرسی می‌شود. البته قصد من از این نوشتار به هیچ وجه پاسخ دادن به تلفن این شخص نیست، زیرا خط مشی من از شروع کار نوشتار در این روزنامه این بوده است که به هیچ وجه عکس‌العملی به نظرات خوانندگان نوشتارهایم چه به صورت کتبی یا شفاهی نشان ندهم. مواردی که ایشان در رابطه با عواملی که باعث معتبر شدن یک موسسه حسابرسی مي‌شود مطرح کردند به شرح زیر بود:

.
۱- سطح زیر‌بنای موسسه زیاد باشد، داشتن منشی، داشتن تلفنچی (جدا از منشی)، داشتن آبدارچی (جدا از تحصیلدار)، داشتن تحصیلدار (جدا از آبدارچی)، داشتن وضع ظاهری خوب (احتمالا دکوراسیون)، داشتن دستگاه فتوکپی و…
البته به نظر من نامبرده موارد زیادی را از قبیل موارد يادشده بالا در ذهن داشتند و می‌خواستند بیان كنند که بحث ما در این مورد در اینجا خاتمه یافت و به مواردی دیگر پرداختیم.

.
کلام آخر و نتیجه‌گیری: سوال من از خوانندگان گرامی این است که آیا شخص دیگری هم وجود دارد که ملاک معتبر بودن یک موسسه حسابرسی را در وجود موارد يادشده یا موارد مشابه آن ببیند؟

.
گارو هوانسیان‌فر – عضو پیوسته انجمن حسابداران خبره مدیریت انگلستان، حسابداران خبره مدیریت جهانی 

منبع : دنياي اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.