نرم افزارحسابداری صدگان

قانون بازار سرمایه نیاز به اصلاح ندارد/قوانین مکمل باید به روز شود.

0 544

حسابداراپ

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان این‌که قانون بازار سرمایه قانون خوب و مترقی است، گفت: این قانون نیاز به اصلاح ندارد و قوانین دیگری به عنوان قوانین مکمل باید تصویب شود.

.

به گزارش خبرنگار بورس خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر علی صالح‌آبادی در حاشیه همایش نقش موسسات رتبه‌بندی در اقتصاد کشور درپاسخ به ایسنا در مورد هفتمین سالگرد تصویب قانون بازار سرمایه و نیاز آن به بازنگری گفت: قانون بازار سرمایه که در اول آذرماه سال ۸۴ به تصویب مجلس رسید، یک قانون خوب و مترقی است و نیاز‌های بازار سرمایه را به‌طور کامل پوشش می‌دهد.

.

وی افزود: در چارچوب این قانون بیش از سه هزار صفحه مقررات در قالب آیین‌نامه و دستورالعمل نوشته و ابلاغ شده است لذا به اعتقاد من زیرساخت‌های قانون بازار سرمایه بسیار مناسب است.

.

صالح‌آبادی تاکید کرد: این در حالی است که قوانین دیگری به عنوان قوانین مکمل باید به روز شود که از مهم‌ترین آنها قانون تجارت است که این قانون نیاز به بازنگری داشته تا با قانون بازار سرمایه همخوان شود.

.

دبیر شورای عالی بورس با بیان اینکه قانون فعلی که در اختیار بازار سرمایه قرار دارد قانون بسیار خوبی است ،تصریح کرد: البته می‌تواند قوانین دیگری در حوزه‌ی بازار سرمایه به عنوان قوانین مکمل تصویب شود، ولی این قانون نیاز به اصلاح خاصی ندارد.

.

وی در ادامه به نقش موسسات رتبه‌بندی اعتباری اشاره کرد وگفت: این موسسات به عنوان حلقه تکمیلی در حوزه‌ی نهادهای مالی است که قطعا می‌تواند شفافیت را افزایش دهد.

پندار سیستم

.

صالح‌آبادی افزود: لذا بنگاه هایی که می‌خواهند برای ارائه‌ی تسهیلات به بانک‌ها مراجعه کنند، بانک‌ها می‌توانند در ارائه تسهیلات به رتبه‌ی اعتباری بنگاه‌ها توجه کرده و متناسب با میزان ریسک بنگاه‌ها به آنها تسهیلات ارائه دهند.

.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: هم‌چنین در بازار سرمایه اگر بنگاه‌ها بخواهند اوراق بهادار منتشر کنند، سرمایه‌گذاران می‌توانند با توجه به ریسکی که اعلام می‌شود، سرمایه‌گذاری خود را انجام دهند. طبیعتا اوراقی که ریسک بالاتری دارد باید نرخ سود بالاتری نیز داشته باشد.

.

وی خاطر نشان کرد: در بازار سرمایه به دلیل عدم وجود موسسات رتبه‌بندی عمدتا ضامنین اوراق بهادار ضمانت را برعهده می‌گرفتند و شرکت‌های تامین سرمایه و بانک‌ها این کار را انجام می‌دهند، ولی اگر بخواهیم تامین مالی گسترده‌ای از طریق بازار سرمایه انجام دهیم، با توجه به ظرفیت محدود ضامنین نمی‌توانیم حجم زیادی از اوراق را مجوز دهیم.

.

صالح‌آبادی اضافه کرد: هم‌چنین با توجه به این‌که خصوصی‌سازی بسیاری از بنگاه‌ها انجام شده و آنها نیاز به تامین منابع مالی دارند، نمی‌توان این بار را به دوش نظام بانکی انداخت و باید اوراقی بدون وجود ضامن بانکی منتشر شود که این امر بدون وجود موسسات رتبه‌بندی امکان‌پذیر نیست تا ریسک اوراق را مشخص کرده و به سرمایه گذاران اعلام کند.

.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار کرد: سازمان بورس دستگاه نظارتی بر این موسسات است و اصول کلی کار، چارچوب و ضوابط را تصویب کرده و بر فعالیت‌ آنها نظارت می‌کند.

.

وی با بیان این‌که سازمان بورس از تجربه چهار کشور توسعه یافته و در حال توسعه در این خصوص استفاده می‌کند،عنوان کرد: امیدواریم با فراهم کردن زیر ساخت ها تا پایان سال، از سال آینده وارد فاز اعطای مجوز برای موسسات رتبه‌بندی شویم.

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.