- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

فرار مالياتي هلدينگ ها

رئيس سازمان امور مالياتي، ضمن انتقاد از فرار مالياتي هلدينگ ها (شرکت هاي مادر تخصصي داراي شرکت هاي کوچک اقماري) به نحوه فرار مالياتي اين شرکت ها اشاره کرد و گفت: اگر در کشور رسيدگي به عملکرد هلدينگ ها صورت مي گرفت شاهد اتفاقات «اميرمنصوري» (گروه اميرمنصور آريا) در اقتصاد کشور نبوديم.

.

شرکت هاي هلدينگ با انتقال سود و زيان به شرکت هاي زيرمجموعه از پرداخت ماليات فرار مي کنند

به گزارش ايسنا علي عسکري در ششمين همايش سياست هاي مالي و مالياتي ايران گفت: در کشور ما همانند ساير کشورها شرکت  هاي هلدينگي وجود دارد که از چندين شرکت تشکيل شده و با انتقال سود و زيان به يکديگر از پرداخت ماليات فرار مي کنند. وي با بيان اين که در راستاي جلوگيري از فرار مالياتي شرکت هاي هلدينگ مطالعات خوبي انجام شده است، تصريح کرد: در کشورهاي توسعه يافته نيز يکي از دغدغه هاي اصلي، شرکت هاي هلدينگ است و اگر در کشورمان نيز رسيدگي به هلدينگ ها صورت مي گرفت شايد شاهد اتفاقاتي مانند اميرمنصور نبوديم و در واقع جايي از مسير اين امر مشخص مي شد.در همين حال مهر به نقل از عسکري گفت: اگر رسيدگي به هلدينگ ها صورت مي گرفت شاهد اتفاقات «اميرمنصوري» در اقتصاد کشور نبوديم.

.

سهم ماليات بر ارزش افزوده از مجموع ماليات هاي کشور به يک سوم رسيد

معاون وزير امور اقتصادي و دارايي با اشاره به اين که اقداماتي طي سال هاي اخير انجام شده که اثرات آن به زودي آشکار مي شود، افزود: در بسته طرح تحول نظام مالياتي که در قالب طرح تحول اقتصادي مطرح شد ماليات بر ارزش افزوده در چهار سال گذشته به ميان آمد و با همه تلاطم ها و نقاط قوت و ضعف امروز در بستر اقتصاد ايران مستقر شده است به گونه اي که يک سوم ماليات هاي کشور از پايه ماليات بر ارزش افزوده تامين مي شود.

.

عسکري به گزارش بانک جهاني در دو سال اخير اشاره و تصريح کرد:  بانک جهاني در ارزيابي خود ايران را از کشورهاي موفق در اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده دانسته است.

.

وي با اشاره به اين که موديان را در حلقه ماليات بر ارزش افزوده شناسايي مي کنيم و پس از تکميل اين حلقه وارد حلقه نصب صندوق هاي فروش مي شويم، گفت: در حوزه طرح جامع کشور نيازمند نظام جامع مالياتي فراگير و همه جانبه بوده و در اين زمينه ۳۰ سال از کشورهاي پيشرو عقب هستيم. او با اشاره به اين که در اين راستا از هفت تا هشت سال گذشته مقدمات کار آغاز شده و طي سال هاي گذشته سرعت گرفته است، گفت: نرم افزار طراحي و توليد شده و تمام ماژول ها تست شده اند واکنون در حال تست يکپارچگي ماژول ها هستيم تا به سمت اجرا حرکت کنيم.

.

 وي اصلاح قانون را از ديگر اقدامات لازم اعلام و اظهار کرد:  لازم است که قانوني نيز به طور متناسب و براساس اقتضائات زمان اصلاح شود ودر اين زمينه لايحه اصلاح قانون  ماليات هاي مستقيم را به مجلس شوراي اسلامي ارائه کرده ايم و اميدواريم که تا پايان سال به نتيجه برسد.

.

رييس سازمان امور مالياتي در ادامه ايجاد زيرساخت فن آوري را از ديگر لازمه  هاي تحول در نظام مالياتي دانست و گفت:  طي يک و نيم سال گذشته با شرکت مخابرات قراردادي را منعقد کرديم تا در تمام استان ها پهناي باند نظام مالياتي که حداکثر دو مگابايت بود افزايش يابد. عسکري افزود:  در ۶۰۴ نقطه کشور که اداره مالياتي وجود دارد پهناي باند افزايش يافته و در برخي موارد به ۶۴ مگابايت رسيده است.

.

وي با اشاره به اين که اين روند طي دو ماه گذشته تکميل شده است، افزود: اکنون نظام مالياتي از نظر زيرساخت  داراي گسترده ترين فن آوري است به طوري که رتبه دوم پس از مخابرات را به خود اختصاص داده و در اين زمينه از بانکها نيز قوي تر است.

.

وزير اقتصاد: ماليات اصلي ترين جايگزين درآمدهاي پرنوسان و غيرقابل اطمينان نفت است

به گزارش خبرنگار مهر، سيد شمس الدين حسيني وزير اقتصاد با ارسال پيامي به ششمين همايش سياستهاي مالي و مالياتي ايران گفت: ماليات يکي از ابزارهاي اصلي و پايدار دولت براي تامين بودجه است و در يک نظام مردمسالار بايد هزينه خدمات دولت از سوي مردم تامين شود.

.

 وزير اظهار داشت: وابستگي به درآمدهاي نفتي که سرمايه همگاني و بين نسلي است، بايد قطع شود. علاوه بر تامين منابع مالي بودجه دولت، نقش ديگر ماليات مديريت و سياستگذاري در بخش هاي مختلف اقتصادي است.

.

وزير اقتصاد تصريح کرد: در شرايط فعلي و تحريم نظام سلطه بر کشورمان تنها در سايه ايمان و هوشياري ملت، رهبري حکيمانه و دولت خدمتگزار امکان مقابله وجود دارد. حسيني با اشاره به تحميل هزينه هاي قابل توجه تحريم اقتصادي عليه ايران، گفت: التهابات تورمي ، عدم پايداري درآمدهاي نفتي به دليل تحريم يک مشکل اساسي پيش روي کشور قرار داده است. وي افزود: وابستگي تامين اعتبارات هزينه اي از محل درآمدهاي پرنوسان و غير قابل اطمينان حاصل از فروش نفت با پيش بيني تمهيدات لازم بايد رفع شود که يکي از اصلي ترين منابع جايگزين براي آن، درآمدهاي مالياتي است.

.

منبع : روزنامه خراسان

.