- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

سخنی با جامعه حسابداران رسمی ایران

آزمون رتبه‌بندی کارکنان حسابرسی در ۲۷ بهمن ماه ۱۳۹۱ توسط جامعه حسابداران رسمی ایران برگزار می‌شود. در اینجا می‌خواهم درباره سوالات این آزمون بحث کنم.

.

نظر به اینکه کسانی که از عهده این آزمون بر‌می‌آیند، رتبه‌های حسابرس ارشد، سرپرست و سرپرست ارشد را از جامعه حسابداران رسمی ایران کسب می‌کنند، بنابراين پیشنهاد می‌كنم که سوالات این آزمون طوری طرح شود تا رتبه‌‌ای که به قبول‌شدگان داده می‌شود، نشانگر واقعی سمت آنها در موسسات حسابرسی معتبر باشد. منظور من این است که اگر کسی برای مثال به عنوان سرپرست ارشد قبول می‌شود، واقعا از نظر یک موسسه حسابرسی معتبر یک سرپرست ارشد واقعی باشد و اطمینان موسسات حسابرسی نسبت به سمت‌های واقعی این اشخاص در حد ۹۰ درصد و بالاتر باشد.

.

ممکن است کسی برای یک رتبه‌‌ای در این آزمون شرکت کند و برای آمادگی آن، مواردی را به صورت حفظی و طوطی‌وار در قسمتی از ذهن خود برای مدت موقت جای دهد و در نتیجه در این آزمون قبول شود. چنین شخصی هنگام مصاحبه و هنگامی که سوالات فنی و عملی از او پرسیده می‌شود، قادر نخواهد بود که به آن سوالات پاسخ دهد. علت آن هم حفظ کردن تعدادی سوالات چهار گزینه‌‌ای است. بنابراین، باید سوالات این آزمون را طوری طرح کرد که همگی سوالات، سوالات فنی و عملی و در دنیای واقعی حسابرسی وجود خارجی داشته باشند.

.

بنابراين از مسوولان‌ محترم طرح سوالات این آزمون درخواست دارم که به جنبه‌های عملی و فنی بودن سوالات توجه خاص كرده و مواردی را مطرح کنند که حسابرسان در عمل با آن موارد مواجه می‌شوند. به عبارت دیگر، سوالات طوری طرح شوند که از قبول شدن افرادی که تعدادی سوالات چهار گزینه‌‌ای را حفظ کرده و عملا آن موارد را به طور نیمه عمقی هم درک نکرده‌اند، جلوگیری شود.

.

به شرکت‌کنندگان در این آزمون هم پیشنهاد مي‌كنم که کلیه مطالب موضوع آزمون را به طور عمقی مطالعه کنند و از حفظ کردن مطالب بپرهیزند و کتاب‌های جزوه‌‌ای و کتاب‌هایی که مطالب بسیار ساده در آنها مطرح شده و تنها براي اخذ نمره در بعضی جاها به درد می‌خورد (البته نه در آزمون جامعه حسابداران رسمی ایران) را کلا کنار بگذارند و آنها را به بوته فراموشی بسپارند و حالا به صورت جدی مطالب حسابداری، حسابرسی و… را از کتاب‌های معتبر به طور عمقی فرا گیرند و همچنین تجربیات عملی خود را افزایش دهند.

.

کلام آخر و نتیجه‌گیری: سخن من با جامعه حسابداران رسمی ایران در رابطه با این آزمون این است که سوالات این آزمون طوری طراحی شود که هر شخصی که در هر سمتی (حسابرس ارشد، سرپرست و سرپرست ارشد) قبول می‌شود، کلیه موسسات حسابرسی با اطمینان خاطر کامل آنها را بتوانند در آن سمت‌ها آن اشخاص را استخدام كرده یا رتبه آنها را در موسسات حسابرسی ترفیع دهند. با آرزوی موفقیت هر‌چه بیشتر برای کسانی که در جامعه حسابداران رسمی ایران برای این منظور زحمت می‌کشند و باعث اعتلای حرفه حسابرسی می‌شوند.

.
گارو هوانسیان فر – عضو پیوسته انجمن حسابداران خبره مدیریت انگلستان حسابداران خبره مدیریت جهانی 

منبع : دنیای اقتصاد

.