نرم افزارحسابداری صدگان

سازوکار لازم برای وصول مالیات نداریم

1 620

حسابداراپ

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه سازوکارهای لازم برای وصول مالیات وجود ندارد، اظهار داشت: اگر قرار باشد لایحه قانون مالیات‌ها به افزایش منابع دولت کمک کند، بررسی آن حداقل ۶ ماه زمان نیاز دارد.

.

   ناصر عاشوری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا»، در مورد موضوعات مطرح‌شده در جلسه عصر دیروز کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: در این جلسه درباره لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم بحث و بررسی صورت گرفت و در این لایحه با توجه به سیاست‌های دولت، بنا بر ایجاد منابع جدید مالیاتی در راستای اهداف برنامه پنجم و کم کردن استفاده از منابع نفتی در بودجه است.

.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در این جلسه بحث‌هایی صورت گرفت و موافقان و مخالفان به اظهارنظر پرداختند، اما بررسی دقیق این لایحه نیاز به صرف زمان زیادی دارد.

به گفته وی، سازوکارهای لازم برای وصول مالیات وجود ندارد و تا زمانی که این سازوکار ایجاد نشود، افزایش مالیات جز اینکه برخی مؤدیان مالیاتی را به دولت بدهکارتر کند، نتیجه‌ای نخواهد داشت.

.

عاشوری با بیان اینکه لازم است بخش مالیاتی کشور به روز و آنلاین باشد، ادامه داد: باید مشوق‌های مالیاتی درنظر گرفته شود و جلوی روزنه‌ها و فرارهای مالیاتی با سازوکار قانونی گرفته شود.

این نماینده مجلس ادامه داد: در این لایحه موضوعات دیگری نظیر عدم معافیت برخی از نهادها نظیر آستان قدس مطرح است که دستور آن در زمان حیات امام خمینی(ره) صادر شده و در حال حاضر امکان ابطال این دستور بدون اذن رهبر وجود دارد یا خیر؟ که این مسائل نیاز به بررسی بیشتر دارد.

.

پندار سیستم

عاشوری افزود: اگر این لایحه با عجله و به صورت ناپخته تصویب شود، ممکن است ضرر آن بیش از منفعت آن باشد و جزئیات لایحه باید به صورت دقیق مورد بررسی قرار گیرد.

وی گفت: همچنین باید از تجربه کشورهای همگن ایران در تصویب این لایحه و از موفقیت‌های آنها در تصویب قانون استفاده شود تا قانونی که تصویب می‌شود امکان افزایش دادن منابع دولت را داشته باشد.

.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اگر قانون به صورت ایده‌آل تصویب شود، مانند این است که در برخی سال‌ها درآمدهایی توسط دولت پیش‌بینی می‌شود، اما محقق نمی‌شود چون واقع‌گرایانه نیست و بر اساس ایده‌آل‌ها نوشته شده است.

عاشوری با بیان اینکه تصویب این لایحه به قانون بودجه سال ۹۲ نخواهد رسید، اضافه کرد: اگر واقعاً بنا باشد قانون مطلوبی تصویب شود، حداقل ۶ ماه تا یک سال نیاز به بحث و بررسی در کمیسیون دارد.

.

وی گفت: برای مثال برای تصویب قانون مالیات بر ارزش افزوده، حداقل این موضوع در سه مجلس متوالی بررسی شد تا به مرحله تصویب رسید، بنابراین اگر بنا باشد قوانین موجود مورد بررسی قرار گیرد و همچنین از تجربه دیگر کشورها نیز استفاده شود، این کار حداقل نیاز به شش ماه زمان دارد.

وی در پاسخ به سؤالی در مورد کاهش درآمدهای نفتی دولت و چگونگی جایگزینی آن با توجه به قوانین موجود، اظهار داشت: در برخی موارد مسئولان دولتی معتقدند دستشان برای اجرای قانون بسته است اما دولت می‌تواند در لایحه بودجه راهکارهای دیگری را برای افزایش درآمدهای دولت در نظر بگیرد.

.

عاشوری ادامه داد: برای نمونه دولت می‌تواند در زمینه معادن غیرنفتی مانند سنگ‌های گرانقیمت و همچنین در زمینه توسعه صادرات با تشویق صادرکنندگان از این طریق درآمدهای دولت را افزایش دهد.

این نماینده مجلس گفت: معتقدیم برای افزایش درآمدهای مالیاتی باید ابزار آن نیز دراختیار دولت قرار گیرد و به دولت در تحقق بودجه کمک لازم انجام شود.

.

محل تبلیغ شما

1 نظر
  1. غلامپور می گوید

    با سلام و احترام /
    یادآور می شوم ابزار لازم ( هرچند ناکافی ) در سازمان امور مالیاتی موجود است ولی مدیریت مالیاتی ( بالا و میانی ) در بدنه سازمان ضعیف و ناتوان بوده و تا زمانی که این مدیریت در راس امور مستقر می باشند با بهترین و بیشترین ابزار هم نمیتوان مالیات واقعی را از مودیان بادرآمد و پردرآمد دریافت کرد .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.