نرم افزارحسابداری صدگان

راهبری موثر و افزايش ارزش شرکت‌ها

0 626

حسابداراپ

«ارزیابی بازار از راهبری شرکت می‌تواند ارزش سهام را تحت تاثیر قرار دهد».
این جمله نتیجه گزارشی است که موسسه حسابرسی دیلویت به تازگی منتشر کرده و میزان این تاثیرگذاری در گزارشی تحت عنوان «Leadership Premium» منعکس شده است.

بر مبنای بررسی انجام شده از تحلیلگران برجسته بازار کشورهای انگلستان، ایالات متحده آمریکا، چین، هندوستان، ژاپن و برزیل، این گزارش نتیجه می‌گیرد که کیفیت راهبران ارشد، شامل توانایی‌ها و قابلیت‌های اصلی به همراه ویژگی‌های شخصی چون درستکاری و صداقت آنان، آثار مستقیم و قابل اندازه‌‌گیری بر ارزیابی تحلیلگران از موفقیت شرکت‌ها چه در حال حاضر و چه در آینده آنها دارد.

.

مارگوت تام، مدیر عامل یکی از شرکت‌های گروه دیلویت می‌گوید: «با انجام این تحقیقات ما می‌خواستیم یک معیار سنجش و اندازه‌گیری ایجاد کنیم تا بتوانیم به بنگاه‌های تجاری کمک کنیم تا آثاري را که راهبری می‌تواند بر عملکرد و ارزش بازار آنها داشته باشند، درک کنند. این گزارش، یک معیار قابل لمس و اندازه‌گیری را که تاثیر واقعی بر ارزش سهام سازمان‌ها در دراز مدت دارد، آشکار می‌کند که ما امیدواریم تصویری قانع‌کننده از راهبری اثربخش در آینده را ارائه دهد.»

پندار سیستم

.

در این گزارش، طبق نظرات تحلیلگرانی که گفته‌اند کیفیت راهبری بر ارزیابی که آنان انجام می‌دهند تاثیر دارد، راهبری اثربخش به طور متوسط منجر به افزایش ارزش به میزان ۷/۱۵ درصد و در نقطه مقابل، ضعیف بودن راهبری اثری‌کاهنده به میزان ۸/۱۹ درصد بر ارزش شرکت داشته است. در نتیجه، در مجموع شکافی بیش از ۵/۳۵ درصد بین ارزش شرکت با راهبری خوب و راهبری ضعیف وجود خواهد داشت. این گزارش نشان دهنده آن است که تحلیلگران در ارزیابی قوت راهبری یک سازمان، به سه عامل کلیدی زیر توجه می‌کنند:

.
• وضوح و شفافیت استراتژی- چشم اندازی روشن از آنچه که سازمان نیاز دارد به آن دسترسی یابد.
• اجرای موفق- توانایی اثبات شده برای دستیابی به اهداف.
• فرهنگ نوآوری – تعهد به شرکت و وجود محیطی برای طرح ایده‌ها و نظرات جدید.

.
به‌علاوه، تحلیلگران به دنبال دو خصیصه هستند که عوامل بالا را تقویت می‌کنند. این دو خصیصه عبارتند از:

نظام راهبری شرکتی موثر و خصوصیات راهبری موثر.آقای سایمون هولاند مدیر تغییر استراتژیک و تحول سازمانی دیلویت چنین اظهار می‌کند: «یک سازمان برای اینکه در درازمدت موفق باشد، باید به چشم اندازی روشن و الهام بخش از آنچه که می‌خواهد باشد و منابع، توانایی‌ها و قابلیت حرکت برای رسیدن به آن چشم انداز را در اختیار داشته باشد و این کار نیازمند فرهنگی است که ایده‌های جدید را حمایت کرده و حسی قوی از تعلق و تعهد را پرورش ‌دهد. چنین شرایطی بر حسب تصادف به وجود نمی‌آید، بلکه راهبران اثربخش، آنها را در شرکت‌ها ایجاد می‌کنند و تحلیلگران نیز این شرایط را تشخیص می‌دهند و آثار آنها را بر ارزش‌گذاری شرکت‌‎ها لحاظ می‌کنند.»

.
عباس وفادار – حسابدار رسمی، کارشناس رسمی دادگستری و مدرس دانشگاه
عباس شجاعی – عضو پیوسته انجمن حسابداران خبره رسمی انگلستان (ACCA) و حسابدار رسمی 

منبع : دنياي اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.