نرم افزارحسابداری صدگان

خبرهای جدید از نمادهای متوقف بورس

0 698

حسابداراپ

سهامداران و سرمایه گذاران بایستی با در نظر داشتن جمیع تحلیل ها، بودجه پیش بینی شده شرکت ها با نرخ های برآوردی ارز را مورد بررسی قرار داده و تصمیم گیری واقع بینانه ای در رابطه با امکان تغییر و یا عدم تغییر این نرخ ها انجام دهند. در شرایط فعلی نرخ تثبیت شده ای برای ارز امکان پذیر نیست و وجود سه نرخ مرجع، مبادلاتی و آزاد ارز شرکت ها را نیز در ارایه پیش بینی درآمدی آنها دچار مشکل کرده است و اطلاعات منطقی و مستدلی در این زمینه در دسترس نیست.
.
رییس اداره نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار از بازگشایی برخی نمادهای معاملاتی شرکت ها به دنبال رفع ابهامات موجود در وضعیت آنها خبر داد.
.

پست بانک در انتظار بازگشایی نماد

امیر حمزه مالمیر پیرو مصاحبه خود با خبرنگار بورس نیوز در خصوص وضعیت نمادهای متوقف اعلام کرد: با توجه به رسالت کاری این اداره در صورتی که شرکت ها اطلاعات درخواستی را به موقع و به صورت کامل ارایه کنند، نماد معاملاتی آنها مورد بازگشایی قرار می گیرد.

.

در شرایط کنونی اداره نظارت بر ناشران در حال بررسی وضعیت شرکت پست بانک ایران بوده که اگر نتایج مورد نظر حاصل شود، نماد “وپست” بزودی به تابلوی معاملات بورس بر می گردد. چراکه این شرکت از نظر اطلاعات مالی و عملکردی با مشکل خاصی مواجه نیست.

.

حذف صدرا روی میز تجدید نظر

رییس اداره نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در رابطه با زمان بازگشایی نماد معاملاتی صدرا اظهار داشت: شرکت صنعتی دریایی ایران نظر سازمان مبنی بر حذف نماد معاملات “خصدرا” از تابلوی معاملات بورس و انتقال آن به بازار پایه فرابورس را نپذیرفته و طی مهلت قانونی ۱۰ روزه در مقابل این رأی اعتراض کرده است.

.

وی افزود: با تهیه گزارش های جدید از وضعیت مالی صدرا و ارایه آن به این اداره، موضوع به هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار منتقل شده و در حال حاضر منتظر اعلام نظر این سازمان هستیم تا براساس آن با عدم حذف این نماد از بورس موافقت شده و یا هرچه سریع تر انتقال آن به بازار پایه فرابورس اجرایی گردد. اما در هر صورت این نماد بزودی معاملات سهام خود در بورس و یا فرابورس را از سر می گیرد.

.

“شاراک” و چند سناریوی پیش رو

مالمیر به وضعیت شرکت پتروشیمی شازند نیز اشاره کرد و گفت: طبق هماهنگی های صورت گرفته با مدیران این واحد پتروشیمی، مقرر گردیده تا پیش بینی بودجه درآمدهای سال مالی جاری آن در چند سناریوی مختلف به بازار اعلام شود.

پندار سیستم

.

وی تصریح کرد: با توجه به مشکلاتی که پیرو نوسانات اخیر در بهای ارز برای شرکت ها ایجاد شده و اثرات قابل توجهی که این امر در سودآوری برخی شرکت ها همچون “شاراک” اعمال کرده است، تصمیم بر این شد تا این شرکت بودجه برآوردی خود را با نرخ های متفاوتی از بهای تسعیر ارز در رابطه با نرخ خوراک مصرفی، فروش و نیز صادرات محصولات و فرآورده ها به بازار ارایه کند.

.

این مقام مسئول ادامه داد: از میان این برآوردها یک گزارش مبنای اساسی اطلاعات شرکت مذکور بوده و در صفحه اصلی سامانه اطلاع رسانی کدال منتشر می شود. سایر اطلاعات نیز در قالب چند سناریوی دیگر و به صورت گزارش های پیوست در اختیار سهامداران و سرمایه گذاران قرار می گیرد.

.

در نهایت می توان گفت طبق جلسات برگزار شده طی هفته گذشته با انتشار این اطلاعات توسط “شاراک”، نماد معاملاتی مذکور به احتمال زیاد طی روزهای آینده باز می شود.

.

تعیین یک نرخ واحد ارز امکان پذیر نیست

رییس اداره نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در رابطه با گمانه زنی های اخیر پیرامون نرخ جدید ارز مرجع حتی تا نرخ دو هزار تومان و احتمال الزام شرکت ها در ارایه پیش بینی های جدید از سودآوریسال جاری آنها گفت: بسیاری از شرکت ها اثرات قابل برآورد ناشی از رشد بهای ارز را در گزارش های عملکردی شش ماهه نخست امسال اعمال کرده و با تعدیل سود هر سهم همراه شدند. بطوریکه نرخ تسعیر ارز در منابع و مصارف ارزی آنها بر مبنای شرایط جدید ارزیابی شده است.

.

وی تأکید داشت: در شرایط کنونی با توجه به اینکه ابهامات بازار ارز همچنان پابرجا است، شرکت ها تنها ملزم هستند بر مبنای تحلیل خود یک نرخ مشخص برای بهای ارز اعلام کنند. اما الزامی در ارایه یک نرخ تعیین شده، به طور مثل نرخ مبادلاتی، از سوی سازمان و برای تمام شرکت ها امکان پذیر نیست.

.

مالمیر در خصوص نظرات مختلف مطرح شده از سوی مسئولان و نهادهای سیاست گذار پیرامون نرخ جدید و احتمالی ارز مرجع سخن گفت و افزود: با توجه به اعداد مختلفی که در این رابطه اعلام می شود، درست نیست که در شرایط کنونی برای ارز شرکت ها یک نرخ واحد تعیین کرد. بلکه سهامداران و سرمایه گذاران بایستی با در نظر داشتن جمیع تحلیل ها، بودجه پیش بینی شده شرکت ها با نرخ های برآوردی ارز را مورد بررسی قرار داده و تصمیم گیری واقع بینانه ای در رابطه با امکان تغییر و یا عدم تغییر این نرخ ها انجام دهند. چراکه در شرایط فعلی نرخ تثبیت شده ای برای ارز امکان پذیر نیست و وجود سه نرخ مرجع، مبادلاتی و آزاد ارز شرکت ها را نیز در ارایه پیش بینی درآمدی آنها دچار مشکل کرده است و اطلاعات منطقی و مستدلی در این زمینه در دسترس نیست.

.

شرکت ها دلایل خود را اعلام کنند

رییس اداره نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در خاتمه سخنان خود گفت: البته چنانچه شرکتی نرخ بودجه را بسیار پایین و یا بسیار بالاتر از انتظار بازار در بودجه برآوردی خود در نظر بگیرد، باید توجیهات و دلایل منطقی را در خصوص امکان دریافت ارز با این نرخ به اداره نظارت بر ناشران اعلام کند.

.

 

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.