نرم افزارحسابداری صدگان

حسابرسی از تعاونی‌های مسکن‌مهر

0 809

حسابداراپ

 استاندار تهران –رييس شوراي مسكن- در جلسه‌اي كه اخيرا با حضور همه مسوولان مسكن‌مهر برگزار شد، با اشاره به مباحثي تحت عنوان «گزارش‌هاي مردمي از نحوه عملكرد مديريت تعاوني‌هاي مسكن‌مهر» دستور داد: با تصويب شوراي مسكن كميته ويژه‌اي در فرمانداري تهران براي رسيدگي به شيوه فعاليت تعاوني‌هاي مسكن‌مهر تشكيل شود و از همه تعاوني‌‌هاي فعال در طرح مسكن‌مهر، تا پايان امسال حسابرسي انجام شود.

.

حياط‌خلوت برخي تعاوني‌ها و اتحاديه‌ها در پروژه‌هاي مسكن‌مهر جمع مي‌شود؟
معافيت برخی تعاوني‌هاي مسكن‌مهر از حساب‌كشي‌هاي مرسومي كه وزير راه‌وشهرسازي از تك‌تك پروژه‌هاي مسكن‌مهر انجام مي‌دهد باعث‌شده با توجه به اتمام قريب‌الوقوع پيش‌فروش واحدهاي مسكوني‌مهر احتمال محروميت اعضاي اين تعاوني‌ها از این واحدها افزایش پیدا کند

كلاف سردرگم برخي تعاوني‌هاي مسكن‌مهر در تهران، ابعاد نارضايتي افرادي كه «سال‌هاست تحت عنوان عضو تعاوني مبالغي از يك تا حدود ۱۰ ميليون تومان به حساب مديران تعاوني واريز كرده، اما هنوز آپارتمان تحويل نگرفته‌اند» را به جلسه شوراي مسكن كشاند.

.
استاندار تهران –رييس شوراي مسكن- در جلسه‌اي كه اخيرا با حضور همه مسوولان مسكن‌مهر برگزار شد، با اشاره به مباحثي تحت عنوان «گزارش‌هاي مردمي از نحوه عملكرد مديريت تعاوني‌هاي مسكن‌مهر» دستور داد: با تصويب شوراي مسكن كميته ويژه‌اي در فرمانداري تهران براي رسيدگي به شيوه فعاليت تعاوني‌هاي مسكن‌مهر تشكيل شود و از همه تعاوني‌‌هاي فعال در طرح مسكن‌مهر، تا پايان امسال حسابرسي انجام شود.

.
به گزارش «دنياي‌اقتصاد» وضعيت موجود در برخي تعاوني‌هاي مسكن‌مهر و مسووليتي كه مديران اين تعاوني‌ها عملا از سر باز كرده‌اند، نشان مي‌دهد: تعاوني‌هاي مشكل‌دار به‌خاطر ادغام وزارت تعاون از يك‌سو و عدم توجه جدي وزارت راه‌وشهرسازي به تعاوني‌هاي مسكن‌مهر از سوي ديگر، وارد حيات خلوتي شده‌اند كه ظاهرا هيچ يك از دستگاه‌هاي دولتي نظارتي بر آنها ندارند. معافيت تعاوني‌هاي مسكن‌مهر از حساب‌كشي‌هاي مرسومي كه وزير راه‌وشهرسازي از تك‌تك پروژه‌هاي مسكن‌مهر انجام مي‌دهد، كار را به جايي كشانده كه اعضاي تعاوني‌هاي مشكل‌دار تاكنون از انبوه‌ افتتاح‌هاي اخير جامانده‌اند.

پندار سیستم

.

در صورتي كه بي‌مسووليتي مديران تعاوني‌هاي مشكل‌دار مسكن‌مهر ادامه پيدا كند، با توجه به اتمام قريب‌الوقوع پيش‌فروش واحدهاي مسكوني‌مهر از سوي وزارت راه‌وشهرسازي، محروميت اعضاي اين تعاوني‌ها از مسكن‌مهر حتمي خواهد بود.گزارش «دنياي‌اقتصاد» در اين باره حاكي است: مديران زيرمجموعه وزارت راه‌وشهرسازي در شهرهاي جديد اطراف تهران در مواجهه با درخواست‌هاي گسترده اعضاي تعاوني‌هاي مشكل‌دار، پيگيري خاصي انجام نمي‌دهند و با صراحت پاسخ مي‌دهند: «مشكل تعاوني‌ مسكن‌مهر به وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي مربوط مي‌شود.»

.
هرچند علي نيكزاد وزير راه‌وشهرسازي در بازديدهايي كه از پروژه‌ها انجام مي‌دهد، به مشكلات اعضاي تعاوني‌ها هم رسيدگي مي‌كند، اما از آنجا كه وي طبق قانون دستور يا تاكيدي نمي‌تواند به مرجع دولتي ناظر بر تعاوني‌هاي مسكن داشته باشد، معماي «برون‌رفت برخي تعاوني‌هاي مسكن‌مهر از باتلاق» تاكنون بدون پاسخ مانده است.

.
در اين ميان، مديران برخي تعاوني‌هاي مسكن‌مهر، تقصير را به گردن برخی اتحاديه‌ها‌ مي‌اندازند و از واريز پول متقاضيان به حساب اتحاديه‌ها به عنوان شرط واگذاري واحدهاي مسكوني مي‌گويند و اينكه به‌رغم واريز پول اعضا در ماه‌ها پيش، واحدها هنوز تحويلشان نشده است.
كارشناسان در اين باره معتقدند: بي‌تدبيري سال‌هاي گذشته در واسطه آفريني‌هاي مكرر در پروسه ساخت و تحويل مسكن‌مهر باعث شده هم‌اكنون واسطه‌ها از انجام به موقع مسوليت‌شان سرباز بزنند.

.
شيوه كنوني وزارت راه‌وشهرسازي در واگذاري واحدها به اين صورت است كه سازمان‌هاي استاني اين وزارتخانه به‌صورت كاملا مستقيم و بي‌واسطه از متقاضيان مسكن‌مهر ثبت‌نام مي‌كند.
اما اين روال در گذشته به تعاوني‌ها و اتحاديه‌هاي مسكن‌مهر سپرده شده بود كه متاسفانه تعدادي از اين تعاوني‌ها هم‌اكنون نه واحد به اعضا مي‌دهند و نه اينكه مبالغ دريافتي از اعضا را به آنها مسترد مي‌كنند هر چند برخی تعاونی‌ها هم در این حوزه فوق‌العاده موفق عمل کرد‌ه‌اند.

.
با این حال در تهران تعداد كساني كه در قالب اعضاي تعاوني‌هاي مسكن‌مهر هنوز موفق به دريافت واحدمسكوني نشده‌اند، قابل توجه است و به‌خاطر همين، محور جلسه اخير شوراي مسكن‌ استان به اتخاذ راهكار براي حل مشكلات اين افراد گذشت. در اين جلسه با دستور استاندار تهران مصوب شد: با توجه به شكايت و نارضايتي‌هاي موجود در سطح استان در خصوص نحوه عملكرد و مديريت تعاوني‌هاي مسكن‌ به‌ويژه تعاوني‌هاي مسكن‌مهر و مراجعات متعدد مردمي و طرح موضوع در سفرها و بازديد‌هاي استاندار از سايت‌هاي مسكن‌مهر سطح استان تهران، كميته ويژه‌ای در فرمانداري و اداره كل تعاون استان براي رسيدگي به موارد مطرح شده تشكيل شود و موضوع حسابرسي تعاوني‌هاي فعال در طرح مسكن‌مهر تا پايان سال جاري در دستور كار اداره تعاون قرار گرفته و به‌طور جدي مورد پيگيري و بررسي قرار گيرد.

.
واگذاري ۶۶۰۰۰ مسكن‌مهر تا پايان سال به تهراني‌ها
در جلسه اخير شوراي مسكن استان تهران همچنين مصوب شد تا پايان سال جاري ۶۶ هزار واحدمسكوني مهر در شهرهاي اطراف استان تهران افتتاح شود كه از اين تعداد، فقط ۱۵ هزار واحد سهم «پرند» به‌عنوان بزرگ‌ترين منطقه در حال ساخت مسكن‌مهر است!
در اين جلسه همچنين براي تسريع احداث شبكه فاضلاب پروژه‌هاي مسكن‌مهر تهران مصوب شد با سرمايه‌گذاري بخش خصوصي، كار شروع شود و هزينه احداث در اقساط ۶۰ ماهه از متقاضيان دريافت شود. 

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.