نرم افزارحسابداری صدگان

جهش قیمت سهام متناسب با نرخ تورم

0 631

حسابداراپ

آنچه که در شرایط کنونی مبهم است، حقیقت حوزه سیاست می باشد که اگرچه ظاهر آرامی دارد، اما به لحاظ داخلی و خارجی این ظاهر چندان مطلوب نیست. درگیری های منطقه ای از جمله این موارد است که به طور قطع بر روند معاملات بازار سرمایه ایران نیز می تواند اعمال اثر کند. اما اینکه این حجم پول سرازیر شده به بورس در شرایط فعلی از کجا آمده، قابل درک نبوده و جای تعجب دارد.

.

ورود شاخص به کانال ۳۳ هزار واحدی در حالی رقم خورد که بسیاری معتقدند رشد قیمت سهام شرکت ها هنوز متناسب با نرخ تورم نبوده، اما برخلاف آن روند صعودی ارزش دارایی ها به تبعیت از افزایش بهای ارز در مقابل تورم افزایش یافته که می تواند در آینده نیز روی قیمت سهام اثر بگذارد.
.

مدیر عامل مؤسسه حسابرسی حافظ گام با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوزاظهار داشت: نکته مهم این است که افزایش ارزش دارایی شرکت ها هنوز تبدیل به سود نشده، از این رو به نظر می رسد این روند در کوتاه مدت بی تأثیر بر رشد قیمت سهام باشد.

.

حسینشیخی افزود: اگر قیمت سهام را بر مبنای ارز دلار محاسبه کنیم، به وضوح مشخص است که این رقم از حدود ۱۰۰ میلیارد دلار در سال گذشته به یک سوم در سال جاری کاهش یافته است.

.

وی تأکید کرد: به عقیده من در شرایط فعلی جنس سود شرکت ها مناسب نبوده و اگر نرخ تورم را از آن خارج کنیم، سود شرکت ها کیفیت لازم را ندارد و نمی توان برای بلند مدت روی آن حساب کرد.

.

پندار سیستم

این مدرس دانشگاه وضعیت گروه های پتروشیمی و معدنی را جدا از این بحث دانست و گفت:هزینه دو گروه مذکور متناسب با افزایش بهای ارز و رشد سودآوری، بالا نرفته است.بطوریکه حتی اگر هزینه مربوط به سوخت و مواد اولیه آنها نیز متناسب با رشد دلار افزایش یابد، با ثبات سایر هزینه ها، سود این گروه ها نیز افزایش می یابد. پس رشد قیمت سهام دو گروه مورد اشاره منطقی به نظر می رسد. بدین ترتیب قابل مشاهده است که عمده رشد بازار نیز ناشی از روند معاملات همین صنایع می باشد.

.

شیخی واقعیت اوضاع سیاسی را غیر قابل درک دانست و عنوان کرد: آنچه که در شرایط کنونی مبهم است، حقیقت حوزه سیاست می باشد که اگرچه ظاهر آرامی دارد، اما به لحاظ داخلی و خارجی این ظاهر چندان مطلوب نیست. درگیری های منطقه ای از جمله این موارد است که به طور قطع بر روند معاملات بازار سرمایه ایران نیز می تواند اعمال اثر کند. اما اینکه این حجم پول سرازیر شده به بورس در شرایط فعلی از کجا آمده، قابل درک نبوده و جای تعجب دارد.

.

البته برخی معتقدند دولت در آخرین سال فعالیت خود قصد بالا بردن برخی شاخص های اقتصادی و رشد قیمت سهام در بورس را دارد تا از آن به عنوان یک نتیجه مثبت عملکردی دوره چهار ساله دوم نام ببرد. حال آنکه در واقعیت دولت تا حدی درگیر مسایل مهم خود شده که فرصت توجه به این قبیل موارد را ندارد.

.

مدیر عامل مؤسسه حسابرسی حافظ گام در توصیف روند پرسرعت شاخص در فتح قله ۳۳ هزار واحدی اظهار داشت: این روند حرکتی به دور از فضای هیجانی بوده و اگر چه عرضه سهام نیز در نمادهای معاملاتی وجود دارد، اما حجم معاملات به دلیل تقاضای بالای خریداران بالا است. اما به روند هیجانی در بورس معتقد نبوده و این جهش مثبت را ناشی از تزریق نقدینگی جدید می دانم.

.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با ابهامات موجود در سود شرکت ها ناشی از اثرات تغییر نرخ ارز و وضعیت آینده بورس طی ماه های پایانی سال گفت: تغییر نرخ ارز از۱۲۲۶ تومان به ۲۵۰۰ تومان، می تواند موجب زیان دهی شرکت هایی شود که خرید خارجی داشته و یا از تسهیلات ارزی استفاده می کنند، بطوریکه این تغییر قیمت می تواند تمام سود عملکردی شرکت ها را از بین ببرد. اما بازار به این نکات بی توجه است که شرکت ها در زمان سررسید پرداخت تسهیلات ارزی خود با نرخ مبادلاتی در آینده دچار مشکلاتی بزرگ می شوند.

.

شیخی در خاتمه سخنان خود با تأکید بر اینکه قیمت سهام شرکت ها با توجه به ارزش دارایی های آنها چندان بالا نیست، اظهار داشت: برگشت شاخص کل به مدار منفی تا پایان سال جاری چندان منطقی به نظر نمی رسد و تداوم روند صعودی با شیب اندک برای بورس تا پایان امسال قابل پیش بینی است. در این حرکت گروه معدنی و پتروشیمی که صادرات محور هستند، وضعیت مناسب بوده و به تبع آنها شرکت های سرمایه گذاری می توانند حرکت های مثبتی را از خود به نمایش بگذارند.

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.