- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

تعدیل درآمد و هزینه ها به نرخ ارز مبادلاتی

مدیریت مجموعه در نظر دارد از محل تجدید ارزیابی دارایی ها اقدام به افزایش سرمایه نماید، اما با توجه لزوم رعایت به مراحل قانونی آن و پیگیری های صورت گرفته، اجرایی شدن این طرح تا پایان سال جاری امکان پذیر نبوده و اطلاعات مورد نیاز در خصوص درصد افزایش سرمایه مذکور در گزارش ها و اطلاعیه های آینده شرکت به اطلاع سهامداران و سرمایه گذاران خواهد رسید.

.

شرکت پالایش نفت تبریز پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی ۹۱ را با سرمایه ۱۹۴ میلیارد تومانی مبلغ ۸۰۵ ریال سود برآورد کرده است.

.

به گزارش بورس نیوز، این شرکت با توجه به عملکرد شش ماهه ابتدایی سال جاری در حالی ۶۲ درصد از سود پیش بینی شده خود را پوشش داده که در بررسی صورت های مالی آن توجه به چند نکته ضروری به نظر می آید و از آن جمله می توان به بحث چگونگی محاسبه نرخ نفت خام دریافتی و اثرات افزایش نرخ ارز بر سودآوری “شبریز” و یا احتمال کاهش چشم گیر هزینه های حمل خوراک مصرفی شرکت اشاره کرد.

.

در همین ارتباط مدیر امور مالی شرکت پالایش نفت تبریز در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: نفت خام مورد نیاز تولید فرآورده ها در “شبریز” از شرکت ملی نفت ایران تأمین و توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی به این واحد پالایشی تحویل داده می شود. در سال جاری نرخ هر بشکه نفت خام تحویلی مبلغ ۱۰۲ دلار و با نرخ برابری ارز مرجع در بودجه برآوردی در نظر گرفته شده است.

.

قاسم فیروز نیا در ادامه افزود: با توجه به افزایش نرخ ارز در کشور، برنامه هایی در خصوص تغییر در نحوه محاسبه قیمت نفت خام دریافتی با نرخ ارز مبادلاتی مطرح شده که در صورت عملی شدن این طرح علاوه بر احتساب بهای ارز با قیمتی بالاتر در بهای مواد مصرفی، اثرات این افزایش قیمت در محاسبه درآمدهای ارزی شرکت که در حال حاضر با نرخ مرجع تسعیر می شوند، نیز نمایان خواهد شد. به گونه ای که شاید بتوان گفت افزایش همزمان درآمدها و بهای تمام شده در صورت های مالی اثرات یکدیگر را خنثی کرده و سودآوری شرکت از این بابت تغییر چندانی نخواهد داشت.

.

این مقام مسئول همچنین درباره احتمال کاهش هزینه های حمل خوراک مصرفی در صورت های مالی تصریح کرد: هزینه های حمل نفت خام دریافتی سابق بر این به طور کامل دولتی بود، اما به علت احتمال اجرایی شدن طرح جدیدی مبنی بر یارانه پذیر شدن هزینه های مذکور از سوی دولت، پیش بینی می گردد که هزینه های در نظر گرفته شده برای حمل نفت خام دریافتی از خطوط لوله و مخابرات نفت ایران، در سال جاری بازیافت گردد.

.

وی در ادامه افزود: هزینه حمل خوراک در نظر گرفته شده برای شش ماهه دوم سال جاری معادل هزینه های شش ماهه اول می باشد و محاسبه یارانه آن به علت عدم دریافت آیین نامه اجرایی مربوطه و با رعایت اصل محافظه کاری براساس مقدار تولید طی سال و صرفاً در خصوص پنج فرآورده اصلی نفتی که به مصرف کنندگان داخلی فروخته می شود، بازیافت شده است. به گونه ای که کل هزینه های نفت خام معادل ۷۸ میلیارد و ۴۱۴ میلیون تومان برآورد شده که از این مبلغ ۶۶ میلیارد و ۴۱۴ میلیون تومان آن بازیافت گردیده است و در صورتی که کل هزینه های مذکور یارانه پذیر شود، سود هر سهم شرکت معادل ۴۶ ریال افزایش خواهد یافت.

.

فیروزنیا همچنین در خصوص طرح های توسعه ای و برنامه های آینده شرکت عنوان کرد: یکی از طرح های مهم شرکت پالایش نفت تبریز، طرح بنزین سازی و افزایش حدود یک میلیون لیتری ظرفیت تولید روزانه می باشد که این طرح در حال حاضر از نظر فیزیکی حدود ۹۵ درصد پیشرفت کرده است. البته براساس پیش بینی های صورت گرفته قرار بود این طرح تا پایان سال جاری به بهره برداری برسد، اما متأسفانه به علت اعمال تحریم های بین المللی و بروز مشکلاتی در روند تأمین تجهیزات و همچنین فرآیند انتقال ارز به تأمین کنندگان این قطعات، زمان بهره برداری از این طرح به تعویق افتاده است، البته مدیران و مسئولان شرکت در تلاش برای رفع هرچه سریع تر این موانع هستند.

.

مدیر مالی “شبریز” در خاتمه درباره تصمیم شرکت جهت افزایش سرمایه گفت: مدیریت مجموعه در نظر دارد از محل تجدید ارزیابی دارایی ها اقدام به افزایش سرمایه نماید، اما با توجه لزوم رعایت به مراحل قانونی آن و پیگیری های صورت گرفته، اجرایی شدن این طرح تا پایان سال جاری امکان پذیر نبوده و اطلاعات مورد نیاز در خصوص درصد افزایش سرمایه مذکور در گزارش ها و اطلاعیه های آینده شرکت به اطلاع سهامداران و سرمایه گذاران خواهد رسید.

.