نرم افزارحسابداری صدگان

کمک کميته حسابرسي به هيات مديره و مديريت ارشد در اجراي راهبري شركتي

0 659

حسابداراپ

کميته حسابرسي فقط نقش نظارتي ندارد؛ بلکه خدمات حرفه‌اي و تخصصي به هيات مديره و مديريت ارشد واحد تجاري ارائه مي‌دهد.

.

به گزارش روايط عمومي بورس اوراق بهادار تهران – ناصر اميدواري مدير حسابرسي داخلي بورس تهران ضمن بيان مطلب فوق افزود: از مزاياي اعمال اين منشور مي‌توان به افزايش شفافيت در گزارشگري ناشران و پاسخگويي مديران به ذي‌نفعان اشاره کرد؛ به نحوي كه كليه اين ذي‌نفعان با اطمينان بيشتري به گزارش‌هاي منتشر شده اتكا مي‌كنند؛ چرا‌كه از استقرار اركان راهبري شركتي در واحد تجاري اطمينان يافته‌اند. 

.
در حال حاضر عملکرد و عمليات واحد‌هاي تجاري منوط به نظر هيات مديره است اما در صورتي که منشور کميته حسابرسي به درستي به كار گرفته شود، کميته حسابرسي نقش مشاور حرفه‌اي وتخصصي به هيات مديره را بر عهده مي‌گيرد و به او در خصوص اعمال راهبري سازمان مشاوره مي‌دهد و از دغدغه‌هاي هيات مديره مي‌كاهد.

.
وي ادامه داد: اين امر اثرات بلند‌مدت زيادي در سودآوري شرکت‌ها خواهد داشت. بهره‌گيري از کميته حسابرسي و سازو کار حسابرسي داخلي موجب مي‌شود آنها ريسک‌هاي تاثيرگذار در عمليات واحدهاي تجاري را شناسايي نمايند و اين ريسك‌ها را به موقع به هيات مديره گزارش كنند، در نتيجه اين فرآيند است كه مديريت ارشد مي‌تواند به موقع تدابير لازم را اتخاذ نمايد تا در نتيجه از زيان‌هاي آتي يا کاهش سودآوري شرکت جلوگيري كند.

.
دبير كميته حسابرسي بورس تهران ابراز اميدواري کرد که هيات مديره شرکت‌هاي پذيرفته در بورس و فرابورس به درستي آيين‌نامه‌هاي مربوط به اين منشور را به مرحله اجرا در آورند و از سر الزام به دنبال تشکيل و استقرار آنها در شرکت خود نباشند. 

.
خوشبختانه امروزه در بسياري از شركت‌هاي خصوصي نيز به اين نياز پي برده‌اند و در جامعه شاهد آن هستيم كه بسياري از صاحبان واحدهاي تجاري به دنبال افراد خبره و با تجربه در زمينه حسابرسي داخلي هستند تا به استخدام شركت خود درآورند و بتوانند با كمك و راهنمايي اين افراد وضعيت عمليات واحد خود را بهبود بخشند. اين همان هدفي است كه مديران حرفه‌اي در شركت‌هاي بورسي و فرابورسي هم به دنبال آن هستند.

پندار سیستم

.
وي با اشاره به اينکه اميدوارم اعضاي کميته حسابرسي نيز به جايگاه ويژه خود و نقشي كه در نظام راهبري شرکتي برعهده خواهند گرفت واقف باشند، خاطرنشان کرد: ممكن است كه با اعمال اين دو منشور در ميان ناشران بورسي و فرابورسي نقاط قوت و ضعف‌هاي احتمالي اين دو منشور مشخص شود که در آن صورت بازنگري لازم در منشورها اعمال خواهد شد.

.
اميدواري افزود: مي‌توان از تجربيات ساير کشورها استفاده کرد و آن را به فرهنگ بومي گره زد. از جمله مزاياي اين منشور اين است که کميته حسابرسي مي‌تواند براي حسابرسان مستقل کمک به حساب آيد. بر اين اساس کميته حسابرسي نقش موثر در ميزان ريسک‌هايي که حسابرسان مستقل در مورد واحد تحت رسيدگي خود مي‌پذيرند، خواهد داشت. 

.
وي يادآور شد: شرکت‌هايي که از کميته حسابرسي بهره نمي‌برند، حسابرسان مستقل آنها نيز ريسک بيشتري را متحمل مي‌شود. بدون ترديد وجود کميته حسابرسي و حسابرسي داخلي در افزايش ويژگي‌هاي کيفي صورت‌هاي مالي، شفافيت و نحوه ارائه آنها نيز ساير گزارش‌هاي كه براي سهامداران منتشر مي‌شود تاثيرگذار است.

.
مدير حسابرسي داخلي بورس تهران گفت: کميته حسابرسي نقش پيشنهاد نمودن حسابرس مستقل به هيات مديره و مجمع عمومي را دارد و نه نقش انتخاب آن؛ چرا که بر اساس قانون تجارت حق انتخاب حسابرس مستقل بر عهده مجمع عمومي مي‌باشد اما شکي نيست که اين پيشنهاد مي‌تواند به همراه دلايل و ادله مطمئن باشد. 

.
در ضمن به مسائلي همچون تركيب و تعداد نيروي انساني موسسات حسابرسي و ميزان ماندگاري اين نيروها در موسسات، حسن شهرت موسسه، ظريف بلااستفاده يا خالي آنها، تجربه در صنعت يا صنايع مشابه كه براي ارائه خدمات براي آن دعوت شده‌اند، توان علمي حسابرس و بسياري عوامل تاثير‌گذار ديگر نيز بيشتر توجه شده باشد.

.
وي در خاتمه افزود: كمترين مزيتي كه اين امر براي حسابرسان دارد آن است كه هرگونه تغيير بدون دليل حسابرسان نيز جلوگيري مي‌شود و كميته حسابرسي اين موضوع را با هدف افزايش وحفظ استقلال حسابرس به دقت بررسي مي‌كند.

.

منبع : دنياي اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.