- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

کدهای معاملاتی فاقد شناسه ملی مسدود شد

دبیر کمیته مبارزه با پولشویی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: نظارت و پیگیری دستورالعمل های ابلاغ شده و تهیه چک لیست های نظارتی، در دستور کار کمیته مبارزه با پولشویی قرار دارد.

.

نظارت و پیگیری دستورالعمل های ابلاغ شده و همچنین تهیه چک لیست های نظارتی در دستور کار کمیته مبارزه با پولشویی قرار دارد.

 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، دبیر کمیته مبارزه با پولشویی سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان مطلب بالا گفت: پولشویی فرایندی است که پول نامشروع وارد چرخه ای شده و به پول تمیز تبدیل می شود.
.

روح الله نجفی ادامه داد: به عبارت ساده تر، پولشویی تبدیل پول کثیف به پول تمیز است که در همه بازارهای مالی یا ارگان ها مانند بازار پولی، گمرک، ثبت اسناد و سایر ارگان ها ممکن است، رخ دهد.

وی افزود: درآمدهایی که ناشی از فعالیت های غیرقانونی مانند قاچاق مواد مخدر، اسلحه، انسان یا فعالیت هایی همچون ربا و … است وارد چرخه شده و به پول تمیز تبدیل می شود که این فرایند همان پولشویی است.

.

وی در خصوص آخرین اقدامات سازمان بورس در خصوص اجرای دستورالعمل های مبارزه با پولشویی در بازار سرمایه گفت: تاکنون ۶ دستورالعمل در سازمان بورس و اوراق بهادار تدوین شده که در سال ۹۱ به تمام ارگان های زیرمجموعه ابلاغ شده است، همچنین دو بخشنامه نیز در این زمینه تنظیم شد.

نجفی خاطرنشان کرد: نخستین بخشنامه تحت عنوان ضوابط اعطای مجوز معامله اوراق بهادار متقاضی سرمایه گذار خارجی تنظیم شد. این بخشنامه همان دستورالعمل شناسایی مشتریان خارجی بود. در عین حال، ضوابط اعطای مجوز هم داشتیم که در قالب یک مجموعه تحت عنوان ضوابط اعطای مجوز معامله اوراق بهادار متقاضی سرمایه گذار خارجی ارایه شد که در آن مقررات مبارزه با پولشویی دیده شده است.

.

وی با اشاره به اینکه مورد بعدی ضوابط اخذ اطلاعات از مشتریان در معرض ریسک بیشتر است، افزود: بر همین اساس مشتریان در بازار دسته بندی شدند و مقرر شد از آنهایی که در معرض ریسک بیشتر قرار دارند، اطلاعات بیشتری اخذ شود و شناسایی بیشتر و دقیق تری هم نسبت به این مشتریان صورت بگیرد.

دبیر کمیته مبارزه با پولشویی سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه مورد بعدی استقرار واحدهای مبارزه با پولشویی در اشخاص تحت نظارت است، ابراز داشت: اقدام دیگر هم مسدود کردن کدهای معاملاتی فاقد شماره ملی بود. در همین راستا بخشنامه ای ابلاغ شد تا کد معاملاتی اشخاصی که کد یا شناسه ملی ندارند، مسدود شود.

.

وی تاکید کرد: قصد داریم در آینده در مورد کدهای معاملاتی که فاقد کدپستی هستند نیز همین کار صورت بگیرد. به علاوه اقدام بعدی که توسط سازمان انجام شده، تطبیق مقررات و فرم ها با قوانین مبارزه با پولشویی است. یعنی فرم ها بازبینی شد و مقررات مبارزه با پولشویی درآن فرم ها و مقررات وارد شد.

نجفی برقراری ارتباط با سامانه احراز هویت اشخاص حقیقی و حقوقی را از دیگر اقدامات این کمیته اعلام کرد و گفت: این سامانه در وزارت اقتصاد مستقر است و در این سامانه اطلاعات هویتی اشخاص بررسی می شود. همچنین سامانه ای مستقر شده که با اشخاص تحت نظارت در ارتباط هستیم و معاملات مشکوک برای سازمان بورس ارسال می شود که متعاقب آن سازمان نیز به وزارت اقتصاد اطلاع رسانی می کند.

.

وی ابراز داشت: موضوع منشا سرمایه در زمان تاسیس، پذیره نویسی یا افزایش سرمایه در دبیرخانه کمیته مبارزه با پولشویی سازمان بورس در حال بررسی است. به علاوه لینکی در سایت سازمان بورس تعبیه شده با عنوان لینک مبارزه با پولشویی که در آن آخرین مقررات، مقالات و اخبار در خصوص پولشویی وجود دارد.

.

اقدامات آینده و برنامه های در دستور کار

دبیر کمیته مبارزه با پولشویی سازمان بورس و اوراق بهادار نظارت و پیگیری این موارد و همچنین تهیه چک لیست های نظارتی را از برنامه هایی اعلام کرد که در دستور کار کمیته قرار دارند.

 وی با اشاره به اینکه راه اندازی واحدهای مبارزه با پولشویی یکی از برنامه ها و اهداف اصلی این کمیته در سال جاری است، گفت: به همین منظور مکاتبه ای با اشخاص تحت نظارت صورت گرفته است و مقرر شد طبق مقررات، تمام شرکت ها یک واحد مبارزه با پولشویی راه اندازی کرده و نماینده خود را به سازمان بورس معرفی کنند که این کار در حال حاضر انجام شده است.

.

نجفی تصریح کرد: پیرو آن هم یک دوره آموزشی برای این افراد برگزار و همچنین یک نرم افزار خودآموز در این زمینه تهیه شد که در اختیار این افراد قرار می گیرد. در عین حال، این افراد باید آموزش های لازم را به کارکنان خود بدهند.

وی با بیان اینکه موارد این سه موضوع در سال جاری در خصوص استقرار واحدهای مبارزه با پولشویی در اشخاص تحت نظارت انجام شده، ابراز امیدواری کرد که در آینده چک لیست ها در اختیار این افراد قرار بگیرد تا نظارت آنها دقیق تر باشد.

وی در پایان یادآور شد: دستورالعمل جدید معاملات عمده هم با مقررات مبارزه با پولشویی تطبیق داده شده است. همچنین بررسی منشا سرمایه و شناسایی کامل مشتریان که در معاملات شرکت می کنند نیز در این مقررات لحاظ شده است.

.