نرم افزارحسابداری صدگان

واقعی بودن شاخص بورس

0 791

حسابداراپ

پندار سیستم

مدیر عامل شرکت بورس تهران به انتقادات وارده در خصوص غیر واقعی بودن شاخص بورس پاسخ داد و از محاسبه شاخص قیمت در آینده نزدیک خبر داد.

.

دکتر حسن قالیباف اصل در گفت‌گو با خبرنگار بورس خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در مورد اظهاراتی مبنی بر غیر واقعی بودن شاخص بورس و افزایش روزانه آن گفت: باید ابتدا سبد بازار سرمایه و سبد اقتصاد با یکدیگر مقایسه شوند بعد گفته شود که آیا رشد بورس واقعی است یا نه.

.

وی افزود:ولی آنچه که قطعی است این است که دستورالعمل پذیرش بورس اعلام کرده است که هر شرکتی وارد بورس نشود زیرا سهام آن به عموم واگذار می شود لذا شرکتهایی باید وارد بازار سرمایه شوند که صورتهای مالی شفافی داشته و سودآور باشند،همچنین استخوان بندی مالی آنها استخوان بندی مناسبی باشد و آینده روشنی داشته باشند.

.

قالیباف خاطرنشان کرد:‌ از طرف دیگر باید به این نکته توجه کرد که شرکت هایی در بورس حضور دارند بودجه سالانه خود را به بازار اعلام می‌کنند به طوری که امسال شرکت‌ها پنج هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بودجه پیش بینی کرده‌اند که این میزان درسال گذشته ۲۰ هزار میلیارد تومان بود که می توان گفت سودآوری شرکت‌ها ۱۳ درصد رشد پیدا کرده است.

.

وی ادامه داد: ضمن این که در حال حاضر فصل اعلام گزارش شش ماهه شرکت ها است و انتشار این گزارش‌ها نشان داده است که بسیاری از شرکت‌ها سود خود را به صورت مناسبی پوشش داده‌اند و برخی از آن‌ها از بودجه خود جلو افتاده‌اند.

.

مدیر عامل شرکت بورس تهران تاکید کرد: لذا یکی از مهمترین عامل رشد شاخص عملکرد شرکت‌ها است که به بازار اعلام شده است.

.

قالیباف به مقایسه شاخص قبلی و شاخص فعلی بورس پرداخت و در مورد واقعی بودن آن توضیح داد:‌ تنها تفاوت شاخص قبلی و شاخص فعلی بورس این است که شاخصی که در گذشته مورد محاسبه قرار می گرفت شاخص قیمت بود و شاخص فعلی شاخص قیمت و سود نقدی است.

.

وی اضافه کرد: مطالعات نشان می‌دهد در بورس‌هایی که سود نقدی شرکت‌ها زیاد است باید از شاخص قیمت و سود نقدی یعنی شاخص کلی که در حال حاضر بورس تهران مورد استفاده قرار می گیرد استفاده شود.

.

وی تاکید کرد: لذا شاخص فعلی بورس کاملا واقعی است و عملکرد آن از ابتدای سال تاکنون حاکی از رشد ۲۰ تا ۲۱ درصدی آن است که ۱۱ تا ۱۲ درصد آن سود نقدی بوده و هشت تا ۹ درصد آن تغییرات قیمتی است.

.

قالیباف اعلام کرد: با این حال به شرکت فن‌آوری‌ بورس اعلام کردیم که نرم افزاری تهیه کنند تا فقط شاخص قیمت را محاسبه کند زیرا شاخص قیمت در سیستم معاملات که آذر ۸۷ مورد استفاده قرار گرفته است پیش بینی نشده بود و قرار شد که شرکت فن‌آوری بورس این نرم افزار را تهیه کرده و شاخص قیمت را منتشر کند تا علاقه مندان در تحلیل های خود این شاخص را نیز مدنظر قرار دهند.

.

مدیر عامل شرکت بورس تهران تاکید کرد:‌اما آنچه مسلم است این است که عملکردی که یک سهامدار از بازار سرمایه به دست می‌آورد فقط مربوط به قیمت نیست و تغییرات قیمتی و سود نقدی را شامل می‌شود. که شاخص کل این موارد را مورد محاسبه قرار می‌دهد.

 

.

وی با بیان این‌که شاخص کل فعلی کامل‌تر از شاخص قیمت است اظهار کرد: شرکت مدیریت فن‌آوری بورس در حال محاسبه شاخص قیمت بوده و هر زمان که آماده شد اطلاعات آن را منتشر می‌کند.

.

قالیباف عنوان کرد: با این حال اگر بخواهیم در مورد عملکرد بازار تحلیل کارشناسی انجام دهیم شاخص فعلی مناسب‌ترین شاخص بورس است.

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.