نرم افزارحسابداری صدگان

فرمول عبور به دلار تك‌نرخي

0 863

حسابداراپ

با سخنان دو مقام بلندپایه دولت و مجلس، نشانه‌هایی از تصمیمی جدید برای عبور رسمی از دلار ۱۲۲۶ تومانی عیان شده است؛ شمس‌الدین حسینی، سخنگوی اقتصادی دولت از مبنا قرار گرفتن نرخ ارز مبادلاتی در محاسبات مربوط به حقوق گمرکی سخن گفته و غلامرضا مصباحی مقدم، رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم پیش‌بینی کرده است كه نرخ دلار در بودجه سال آینده ۲۰۰۰ تومان در نظر گرفته شود. مصباحی‌مقدم در حالی سخن از دلار ۲۰۰۰ تومانی در بودجه ۹۲ گفته است که نرخ محاسباتی امسال در قانون بودجه همان نرخ مرجع ۱۲۲۶ تومان بوده و افزایش نرخ محاسباتی بودجه به احتمال زیاد به معنای افزایش نرخ مرجع دلار نیز خواهد بود.

.

او در عین حال از پیشنهاد دولت برای کاهش برآورد صادرات نفت کشور به یک میلیون بشکه در روز برای سال آینده سخن گفته است. دولتی‌ها البته هنوز این اظهارات را رد یا تایید نکرده‌اند؛ اما وزیر اقتصاد در برنامه تلویزیونی چهارشنبه شب خود گفت: «حال که بازار به ثبات رسیده، مبنای محاسبه حقوق ورودی کالای وارداتی نرخ ارز در مرکز مبادلات خواهد بود.» دولت البته تصمیم گرفته از اول آذرماه حقوق ورودی گمرکی برای گروه‌های کالایی اول و دوم را ۵۰ درصد کاهش دهد تا تصمیم جدیدش به افزایش قیمت در بازار این کالاها نینجامد.

.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس برآورد کرد
دلار ۲۰۰۰ تومانی در بودجه ۹۲

مصباحی مقدم: پیشنهاد دولت این است که صادرات نفت از دو میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه به یک میلیون بشکه در روز کاهش یابد
دنیای اقتصاد- غلامرضا مصباحی مقدم، رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس پیش‌بینی کرده است که در بودجه سال آینده قیمت دلار دو هزار تومان و صادرات نفت کشور یک میلیون بشکه در روز تعیین شود.

.
پیش‌بینی‌هایی که با وجود مورد انتظار بودن، برای نخستین بار از سوی یک نماینده شاخص مجلس مطرح می‌شود. ضمن اینکه این اولین بار است که سخن از دلار دوهزار تومانی در بودجه سال آینده از سوی یکی از بهارستان‌نشینان مطرح می‌شود. پیش از این بسیاری گمانه‌زمانی‌ها حول و حوش قیمت‌های ۱۵۰۰ تا ۱۷۰۰ توماني برای ارز مرجع در بودجه سال آینده مطرح می‌شد. برآورد مصباحی مقدم در حالی مطرح شده است که نرخ دلار در بودجه سال جاری ۱۲۲۶ تومان محاسبه شده بود و تغییر نرخ محاسبه دلار در بودجه احتمالا به معنای تغییر نرخ ارز مرجع ۱۲۲۶ تومانی نیز خواهد بود. هرچند شمس‌الدین حسینی، وزیر اقتصاد در برنامه تلویزیونی چهارشنبه شب خود در مورد وضعیت تعیین نرخ ارز در بودجه ۹۲ گفته است: «کماکان ارز تخصیص یافته به کالاهای اساسی براساس نرخ ارز مرجع بانک مرکزی خواهد بود.»

پندار سیستم

.
با این حال، غلامرضا مصباحی مقدم نه تنها از تعیین دلار ۲۰۰۰ تومانی در بودجه ۹۲ خبر داده، همچنین گفته است که این اقدام کمک می‌کند که بتوانیم صادرات نفتمان را به یک میلیون بشکه در روز کاهش دهیم و این «کاهش صادرات» را با آن «افزایش قیمت ارز مرجع» جبران کنیم. مصباحی مقدم گفت كه کاهش صادرات نفت از پیشنهادهای دولت است.
مصباحی مقدم البته پیش‌تر از کاهش صادرات نفت در سال جاری خبر داده و در اوایل آبان ماه گفته بود: فروش نفت هم‌اکنون یک‌میلیون و ۳۰ هزار بشکه در روز است، این در حالی است که پیش‌بینی ما ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز بود.
اما تاکنون تنها موضع رسمی دولت درباره نرخ ارز در بودجه ۹۲، از سوی داود منظور معاون برنامه‌ریزی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور اتخاذ شد که او این موضوع را «وابسته به توافق‌هاي دولت و مجلس» دانست. 

.
افزایش نرخ ارز مرجع در بودجه ۹۲
غلامرضا مصباحی‌مقدم در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به محاسبه دلار ۱۲۲۶ تومانی در بودجه سال ۹۱، نرخ محاسباتی هر دلار در بودجه ۹۲ را حدود دو هزار تومان پیش‌بینی کرد و گفت: دولت ارز را با قیمت دو هزار و ۵۰۰ تومان به بازار عرضه می‌کند و وجوه ریالی‌اش را به خزانه به عنوان «تامین سایر درآمدها» واریز می‌کند. با افزایش دو برابری قیمت ارز، معنایش این است که درآمد بیشتری از این طریق تامین خواهد شد و پیش‌بینی ما این است که در سال آینده بخشی از درآمدی که از نفت به دست نمی‌آوریم را با همین قیمت‌گذاری دلار و ارز بتوانیم تامین کنیم.

.
مصباحی‌مقدم گفت: ما ناخواسته با چنین قیمتی برای ارز روبه‌رو شده‌ایم و حالا که این قیمت در جریان مبادلات وجود دارد و بخش مهمی از ارزی که دولت به دست می‌آورد، بر اساس این قیمت عرضه می‌شود، می‌توانیم البته با نرخ پایین‌تری بنا را بر این بگذاریم که بخشی از بودجه سال آینده از طریق فروش ارز به بازار و کسب درآمد تامین شود.
وی با تاکید بر لزوم کاهش اتکای بودجه سال آینده به نفت، اظهار کرد: پیشنهاد خود دولت هم این است که صادرات نفت از دو میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه به یک میلیون بشکه در روز کاهش یابد؛ ما این موضوع را در کمیسیون برنامه و بودجه بررسی می‌کنیم که اگر بشود به کمتر از این هم اکتفا کنیم و راهکارهای جبرانی را دنبال کنیم.

.
وی یکی از راهکارهای جبران کاهش درآمدهای نفتی در بودجه سال آینده را گسترش پوشش مالیات‌ها دانست و افزود: اگر مالیات‌هایی که حق است و قوانین موجود اقتضا می‌کند، دریافت شود ظرفیتی بیش از آنچه امروز دریافت می‌شود، وجود دارد، به طوری که در سال جاری حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان درآمد از محل دریافت مالیات کسب می‌شود.

.
درآمد مالیاتی ۴۳ هزار میلیارد تومانی
نماینده مردم تهران در مجلس اضافه کرد: سازمان امور مالیاتی گفته که اگر نیروی انسانی این سازمان تامین شود می‌تواند مالیات‌هایی که تکالیف قانونی است را دریافت کند، در واقع ضرایب تغییر نمی‌کند، اما پوشش گسترده‌تر می‌شود و اگر این پوشش گسترده وجود داشته باشد تا ۴۳ هزار میلیارد تومان درآمد از این طریق کسب خواهد شد. حتی راهکارهایی وجود دارد که بیش از اینها درآمد از این طریق کسب شود.

.
کاهش بودجه عمرانی برای جبران کسری بودجه
رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره کسری بودجه دولت در سال جاری گفت: روشی که دولت برای کسری بودجه در نظر گرفته، کاهش تخصیص‌ها است در واقع تخصیص‌های عمرانی را بسیار کاهش دادند و از ۳۷ هزار میلیارد تومان احتمالا تا پایان سال پنج هزار میلیارد تومان تحقق پیدا می‌کند.
مصباحی‌مقدم با اشاره به بودجه ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت در بخش جاری، اظهار کرد: دولت بنا را بر این گذاشته که بودجه جاری را در سقف ۷۰ هزار میلیارد تومان تخصیص دهد البته حقوق و مزایا یعنی فصل یک و شش قانون مدیریت خدمات کشوری به صورت صددرصد تخصیص پیدا می‌کند و چیزی کسر نمی‌شود، اما دولت سایر هزینه‌های جاری را با تخصیص کمتر حل خواهد کرد و به این شکل کسری بودجه به وجود نمی‌آید.

.
وی اضافه کرد: اگر دولت با دقت همین را عملیاتی کند نیاز به اینکه متمم بودجه به مجلس ارائه کند، وجود نخواهد داشت و این نیازمند رای مجلس نیست، زیرا خود قانون بودجه می‌گوید که به تناسب درآمدها، تخصیص‌ها انجام خواهد گرفت.
رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره کاهش بودجه پروژه‌های عمرانی نیز خاطرنشان کرد: دولت ۹۰۰ پروژه را تحت عنوان مهر ماندگار انتخاب کرده که باید هفت هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان آنها را تا پایان سال تامین مالی و نهایی کند. برای سال آینده هم پیش‌بینی مشابهی کرده‌اند که تا شش ماه اول سال ۹۲ پروژه‌های باقیمانده مهر ماندگار را تامین مالی کنند و به پایان برسانند و البته بقیه طرح‌ها را هم متوقف کرده‌اند.

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.