- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

شرایط بازنشستگى بیمه شدگان تامین اجتماعى تعیین شد.

براین اساس، مشمـولان بند (۶۶) قانون بودجه سال ۱۳۹۱ [1] کل کشور که از تاریخ ۱/۱/۱۳۹۱ تا تاریـخ ۲۹/۱۲/۱۳۹۱ حائز شـرایطی از جمله بیمه‌شدگان مرد دارای حداقل شصت سال سن و بیمه‌شدگان زن دارای حداقـل پنـجاه و پنـج سال سـن کـه حداقل ده سـال حق بیـمه پرداخت کرده باشند و افرادی که به تشخیص کمیسیونهای موضوع ماده (۹۱) قانون تأمین اجتماعی [2] ـ مصوب ۱۳۵۴ ـ و اصلاحات بعدی آن در سنین کمتر از بند (الف) از کارافتاده شده‌اند ولی از حق مستمری برخوردار نیستند، باشنـد می‌تواننـد درخواسـت بازنشستگی کنند.

.

با موافقت دولت، آیین‌نامه اجرایی [3] بند (۶۶) قانون بودجه سال ۱۳۹۱ کل کشور برای اجرا ابلاغ شد.

.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، هیئت وزیران بنا به پیشنهاد مشترک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و به استناد بند (۶۶) قانون بودجه سال ۱۳۹۱ کل کشور آیین‌نامه اجرایی بند (۶۶) قانون بودجه سال ۱۳۹۱ کل کشور را تصویب کرد.

.

بر این اساس، مشمـولان بند (۶۶) قانون بودجه سال ۱۳۹۱ کل کشور که از تاریخ ۱/۱/۱۳۹۱ تا تاریـخ ۲۹/۱۲/۱۳۹۱ حائز شـرایطی از جمله بیمه‌شدگان مرد دارای حداقل شصت سال سن و بیمه‌شدگان زن دارای حداقـل پنـجاه و پنـج سال سـن کـه حداقل ده سـال حق بیـمه پرداخت کرده باشند و افرادی که به تشخیص کمیسیونهای موضوع ماده (۹۱) قانون تأمین اجتماعی ـ مصوب ۱۳۵۴ ـ  و اصلاحات بعدی آن در سنین کمتر از بند (الف) از کارافتاده شده‌اند ولی از حق مستمری برخوردار نیستند، باشنـد می‌تواننـد درخواسـت بازنشستگی کنند.

.

همچنین افرادی که کمتر از ده سال حق بیمه پرداخت کرده‌اند، می‌توانند با پرداخت مابه‌التفاوت حق بیمه اعم از حق کارگر و کارفرما تا ده سال به نرخ سالجاری از امتیاز بازنشستگی برخوردار شوند.

.

بر اساس این مصوبه، مبنای کسر حق بیمه ماهانه بیمه‌شدگان موضوع این آیین‌نامه که کمتر از  ده سال حق بیمه پرداخت کرده‌اند، حداقل حقوق و دستمزد مصوب [4] شورایعالی کار در سال ۱۳۹۱ است.

.

نحوه محاسبه و تعیین میزان مستمری نیز بر اساس، میزان مستمری بازنشستگی متقاضیان استفاده از مزایای این آیین‌نامه با رعایت مفاد ماده (۷۷) قانون تأمین اجتماعی [5] و تبصره آن محاسبه و تعیین می‌شود و مستمری قابل پرداخت معادل مستمری استحقاقی بیمه شده و متناسب با سنوات پرداخت حق بیمه خواهد بود.

.

این مصوبه از سوی محمدرضا رحیمی؛ معاون اول رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شده است.

[6]

.

[7]