نرم افزارحسابداری صدگان

رشد بازار به لطف بزرگان

0 717

حسابداراپ

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران دیروز در شرایطی که با تاثیرات منفی افت در برخی از نمادهای عمده مواجه بود، با بازگشایی نماد چادرملو و تاثیر ۱۸۰واحدی آن (به عنوان يكي از نمادهاي بزرگ بازار) با رشد ۱۲۲واحدی به كار خود پايان داد.

.

در بازار دیروز بازگشایی و جهش قیمت ۱۷درصدی نماد چادرملو باعث شد تا شاخص کل بورس از تکرار ریزشی که روز چهارشنبه و پیش از تعطیلی سه روز، تجربه کرده بود، دور بماند.رشد قیمتی دیروز سهام چادرملو دیروز به مدد گزارشی به دست آمد که نشان‌دهنده تعدیل ۱۱۲درصدی سود هر سهم چادرملو از ابتدای سال جاری است. سود پیش‌بینی شده چادرملو تاكنون ۷۷درصد رشد را نسبت به سال قبل نشان می‌دهد و سود شش ماهه این شرکت نیز نسبت به شش ماهه سال گذشته۱۳۵درصد بیشترشده است.

.

از دیدگاه کارشناسان، بازار در شرایط کنونی در حال تجربه فاز استراحت پس از عبور شاخص از مرز ۳۱هزار واحد است. در همین حال بازار نیازمند نقدینگی است تا بتواند بر شرایط کنونی غلبه کند؛ امری که به دلیل افت ارزش معاملات دستیابی به آن دشوار شده است. دیروز ارزش معاملات بورس تهران به کمتر از۷۰میلیارد تومان بالغ شد که کمتر از حد انتظار اولیه معامله‌گران است.

.

در همین حال دیروز از سر گیری جلسات مجلس شورای اسلامی به اعلام وصول سوال از ريیس‌جمهور منجر شد. به‌رغم اعلام وصول این سوال که در مورد وضعیت بازار ارز مطرح شده است ممکن است با خروج برخي امضاکنندگان از جمع سوال‌کنندگان این طرح از دستور کار خارج شود.طرح اولیه این سوال با ۱۲۰ امضا تقدیم مجلس شده بود که دیروز با ۷۸ امضا اعلام وصول شد.

.

در همین حال در تحولات اقتصادی بازار ارز کشور شاهد چهارمین نرخ ارز است. در کنار ارز مرجع، مبادلاتی و بازارآزاد نرخ توافقی میان صادرکنندگان و واردکنندگان نیز به جمع نرخ‌های موجود اضافه شده است. دیروز کارگروه ساماندهی نرخ ارز، توافقات صادرکنندگان با دولت را بر سر نحوه فروش ارز صادراتی در مرکز مبادلات ارزی تصویب کرد. سبه گزارش مهر، بعد از اینکه صادرکنندگان و دولت به درخواست معاون اول ريیس‌جمهوری به توافق رسیدند تا بر سر چگونگی عرضه ارز حاصل از صادرات در اتاق مبادلات ارزی پای میز مذاکره بنشینند، بالاخره با برگزاری چندین جلسه، توافقاتی میان دو گروه حاصل شد که در نتیجه آن، یک پیشنهاد ۶ بندی عازم کارگروه ساماندهی نرخ ارز شد.

.

انتقاد از ممنوعيت صادرات

حال نیز این کارگروه، این توافقات که میان صادرکنندگان و سازمان توسعه تجارت ایران به نمایندگی از دولت صورت گرفته، را تصویب کرده است و به زودی برای اجرا، ابلاغ خواهد شد. در همین فضا همچنان انتقادات از ممنوعیت یکباره صادرات ۵۲قلم کالا دیروز در رسانه‌ها انعکاس داشت؛ در بازار سهام نیز همچنان شرایط شرکت‌های مشمول این محدودیت با ابهام مواجه است. در بازار دیروز معامله‌گران در گروه خودرویی شاهد اعلام احتمال خروج آخرین شریک اروپایی صنعت خودرو کشورمان از بازار ایران بودند. عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در اين زمينه خاطرنشان کرد: در حال حاضر تمام شرکت‌های خودروسازی خارجی از ایران رفته‌اند و تنها رنو باقي مانده است که این شرکت نیز به تازگی اعلام کرده كه درصورت عدم دریافت طلب‌های خود، تولیدات خود را در ایران متوقف خواهد کرد.

پندار سیستم

.

در گروه پتروشیمی، انتشار گزارش حسابرسی شده هلدینگ خلیج فارس احتمال عرضه سهام این شرکت را افزایش داده است. این گزارش مربوط به سال مالی منتهی به ۳۱خرداد ۹۱ است.

.

این شرکت در صورت‌های مالی خود وجود ۴هزار و۶۰۰میلیارد تومان بدهی تلفیقی را اعلام کرده است که در این رقم بدهی ارزی شرکت با نرخ مرجع تسعیر شده است.

.

در گروه تصفیه نفت دیروز اعلام شد طرح افزایش ظرفیت پالایشی نفت خام و میعانات گازی پالایشگاه نفت بندرعباس در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ثبت اختراع شد.

.

به گزارش شانا، با اجرای فاز اول این طرح، مقدار تولید فرآورده‌های نفتی این پالایشگاه به روزانه ۲۰۰هزار لیتر بنزین، ۸۰۰ هزار لیتر نفتای صادراتی و یک میلیون و ۳۰۰ هزار لیتر نفت گاز افزایش یافته است.

.

در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل اما با عرضه های قابل ملاحظه بود که در آن از ۲۲۳نمادی که به روی تابلو رفتند ۱۳۰نماد با کاهش قیمت و ۸۹ نماد با رشد ارزش معامله شدند. ارزش معاملات نیز دیروز ۷۰میلیارد تومان بود که ۶،۱۷ درصد آن را معامله ۱؛۱۳ میلیون سهم چادرملو تشکیل مي‌داد.

.

همایون دارابی

بورس نیوز

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.