نرم افزارحسابداری صدگان

جذابیت دوباره طلا

0 662

حسابداراپ

فدرال رزرو سیاست‌های خود را تغییر نمی‌دهد

نشست دوروزه مقامات فدرال رزرو آمریکا، روز پنج‌شنبه پایان یافت و اعلام شد که سیاست‌های اتخاذ شده در اوایل اکتبر گذشته (۱۰ مهرماه) تغییری نخواهد داشت.

.

قیمت طلا در واکنش به این خبر با افزایش مواجه شد و تا هزار و ۷۱۵ دلار در هر اونس (حدود ۲۸ گرم) بالا رفت. در ادامه فروش‌های عمده در بازار طلا و انتشار برخی اخبار از بحران اروپا ضمن افت ارزش یورو در مقابل دلار آمریکا موجب شد تا طلا دوباره قدری از ارزش خود را از دست بدهد و تا هزار و ۷۰۴ دلار در هر اونس کاهش یابد. تا غروب دیروز نرخ طلا دوباره به سطح ۱۷۱۵ دلار بازگشت.

.
سطح مقاومتی ۱۷۰۰ دلار برای قیمت طلا از سوی کارشناسان حتمی اعلام شده و در تازه‌ترین نظرسنجی‌ها افزایش آتی برای قیمت طلا احتمال داده شده است. برخی انتظار داشتند که فدرال رزرو آمریکا با نیم نگاهی به برخی نگرانی‌ها درخصوص افزایش نرخ تورم سیاست‌های از پیش اعلام شده خود را تعدیل کند؛ اما این اتفاق نیفتاد و در نشست دو روزه اواخر هفته گذشته تنها روسای رزرو یکی دو ایالت آمریکا، تورم را برای مخالفت با بن برنانکه (رییس فدرال رزرو) بهانه کردند.با وجود این مخالفت‌ها به هر حال تزریق ماهانه ۴۰ میلیارد دلار به اقتصاد آمریکا از طریق خرید اوراق قرضه و حفظ نرخ بهره در سطح نزدیک به صفر درصد تا میانه سال ۲۰۱۵ میلادی مورد تاکید مجدد قرار گرفت. در این راستا پیش‌بینی‌ها برای افزایش قیمت طلا بار دیگر مورد توجه کارشناسان و فعالان بازارهای مالی و پولی قرار گرفته است. برخی تحلیل‌ها نیز با بیان اینکه ارزش اسکناس باز هم رو به کاهش خواهد گذاشت و مردم دارایی‌های خود را به طلا تبدیل خواهند کرد؛ نسبت به شرایط اقتصادی نامساعد در آینده هشدار داده‌اند.

.
قیمت جهانی طلا اوایل ماه اکتبر در پی اجرای دور سوم طرح محرکه اقتصادی آمریکا با رسیدن به بالاترین سطح خود در۱۱ ماه گذشته به ۱۷۹۵ دلار و ۶۹ سنت در هر اونس رسید. افزایش نرخ رشد اقتصادی و بالابردن میزان اشتغال در آمریکا مهم‌ترین دلیل تصمیم فدرال رزرو آمریکا برای دور سوم محرک‌های اقتصادی عنوان شده است. فدرال رزرو آمریکا در نشست شش هفته پیش خود سیاست‌های انبساطی جدیدی را با هدف حمایت از رشد اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری در پیش گرفته است. فدرال رزرو آمریکا قصد دارد نرخ بهره بانکی را تا اواسط سال ۲۰۱۵ میلادی بدون تغییر حفظ کرده و هر ماه ۴۰ میلیارد دلار برای خریداری اوراق قرضه اختصاص دهد. تاکید فدرال رزرو آمریکا بر ادامه اجرای سیاست‌های انبساطی پولی در حالی است که رشد اقتصادی این کشور همچنان پایین گزارش شده است.

پندار سیستم

.
فدرال رزرو آمریکا در بیانیه ای اعلام کرده که وضعیت بازار اشتغال و کار در آمریکا هنوز به طور چشمگیری بهتر نشده است. برخی خبرگزاری‌ها گزارش داده‌اند که در رای گیری روز پنج‌شنبه جفری لاکر رییس فدرال رزرو «ریچموند» در ایالت «ویرجینیا» با اجرای سیاست‌های انبساطی مخالفت کرده و اجرای این سیاست‌ها را «تورم‌زا» دانسته است. نرخ بیکاری آمریکا در ماه سپتامبر برای نخستین بار از سال ۲۰۰۹ میلادی به کمتر از ۸ درصد رسیده است. درهمین حال از اسپانیا خبر می‌رسد که نرخ بیکاری در این کشور در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۲ از ۶۳/۲۴درصد به ۰۲/۲۵ درصد رسیده است. در عین حال کسری بودجه این کشور در سال گذشته ۹ درصد تولید ناخالص داخلی آن بوده است که تلاش شد تا این رقم به ۳/۶ درصد افت کند. نرخ بیکاری در این کشور در رده اول منطقه یورو قرار دارد.

.
خبر‌هایی از این دست که ارزش طلا و یورو را در مقابل دلار ضعیف می‌کند موجب نوسان قیمت طلا در سطوح بالای ۱۷۰۰ دلار در روزهای اخیر نیز بوده است.
در همین راستا بازار طلا در انتظار اعلام نرخ رشد اقتصادی در آمریکا است. انتظار می‌رود که این رقم از ۹/۱ درصد در سه ماهه بعدی بالاتر برود.
این در حالی است که در سه ماهه قبل این نرخ ۳/۱ درصد بوده است. در صورتی که این انتظار برآورده نشود، بازارهای بورس سهام با چشم‌انداز کاهش قیمت و رونق مواجه شده و امکان تعدیل قیمت طلا نیز از این رهگذر بیشتر می‌شود. نوسان قیمت طلا نزدیک به مرز ۱۷۰۰ دلار نیز تقریبا به همین دلیل است.

.
چشم‌انداز روشن
قیمت طلا در بازارهای جهانی چشم‌انداز مثبتی دارد. در یک نظرسنجی از میان۲۶ نفر، تقریبا ۱۴ نفر به افزایش قیمت در هفته آینده رای داده‌اند. از این میان ۹ نفر افت قیمت برای طلا پیش‌بینی کرده‌اند و ۳ نفر نظر صریحی در این میان نداشته‌اند. در تازه‌ترین گزارش‌ها میزان طلای سرمایه‌گذاری شده در قالب محصولات تجاری –ارزی در هلدینگ‌های بین‌المللی ۲ هزار و ۵۸۵ تن طلا به ارزش ۶/۱۴۱ میلیارد دلار اعلام شده که بیشترین سطح تاریخی خود بوده است.
برخی تحلیلگران با بیان اینکه بانک‌های مرکزی از آمریکا و اروپا تا ژاپن محرک‌های اقتصادی به اقتصاد تزریق کرده‌اند، انتظار دارند که قیمت طلا همچنان در جهت افزایشی ادامه مسیر دهد. بانک مرکزی ژاپن سی ام اکتبر امسال تصمیم گرفت که ۱۲۵ میلیارد دلار به اقتصاد این کشور تزریق کند؛ بانک مرکزی آمریکا ۳/۲ تریلیون دلار از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ در اقتصاد هزینه کرده و از این به بعد نیز ماهانه ۴۰ میلیارد دلار اوراق قرضه خواهد خرید. بانک مرکزی چین نیز ۱۵۸ میلیارد دلار را برای زیرساخت راه سازی هزینه خواهد کرد. بانک مرکزی اروپا نیز برنامه‌هایی در این راستا در دست اجرا دارد.

.
برخی از سرمایه‌گذاران نیز برای مقابله با تورم اقدام به خرید طلا کرده‌اند. افت ارزش آتی دلار نیز دلیلی برای خرید طلا عنوان شده است. گفته شده فلزات عموما در بازارهای مالی از محل افزایش آتی قیمت سوددهی دارند. همچنین از انتظارات تورمی در پنج سال آینده دلیلی برای تمایل به خرید طلا سخن به میان آمده است. از واردات طلا و افزایش تقاضا توسط هند نیز به عنوان یکی دیگر از اهرم‌های افزایش قیمت طلا در آینده نام برده می‌شود. افزایش قیمت مواد غذایی و برخی دیگر از کالاهای پایه هم به نوعی در مسیر افزایش قیمت طلا تعبیر شده است.

.
بازار داخلی
در بازار داخلی قیمت دلار آمریکا در مرکز مبادلات ارزی افزایش یافته است. روز پنج‌شنبه قیمت دلار در این مرکز ۲۵ هزار و ۴۱۲ ریال تعیین شده که نسبت به روز قبل از آن، ۹ ریال افزایش داشته است. در مقابل قیمت یورو با ۱۲ ریال کاهش ۳۲ هزار و ۹۸۱ ریال تعیین شد. درهم امارات ۳ ریال افزایش و لیر ترکیه ۳ ریال کاهش ثبت کردند.
قیمت روبل روسیه و روپیه هندوستان یک ریال کاهش یافتند. یوآن چین در این مرکز ۷ ریال افزایش قیمت داشت، اما ین ژاپن و وون کره جنوبی بدون تغییر ثابت ماند. در بازار داخلی روز پنج‌شنبه قیمت هر مثقال طلای ۱۷ عیار بدون اجرت ساخت ۵۶۴ هزار تومان بود که تقریبا نسبت به روز چهارشنبه تغییری نداشت. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز در سطح ۱۳۰ هزار تومان باقی ماند. از بعد از ظهر روز چهارشنبه امکان ارسال حواله از مسیر دبی به مدت تقریبا ۵ روز تا روز دوشنبه تعطیل شده است. با این اوصاف پیش‌بینی می‌شود تقاضا برای دلار و سایر ارزها تا روز دوشنبه در حد محدودی بماند و قیمت در سطوح فعلی حفظ شود.

.

منبع : دنیای اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.