- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

افت جهاني تقاضاي طلا

شورای جهانی طلا اعلام کرد که تقاضای جهانی طلا در سه ماه سوم سال ۲۰۱۲، نسبت به مدت مشابه سال قبل، با ۱۱ درصد کاهش در مقدار خود مواجه بوده است. این گزارش پیش‌بینی می‌کند که تقاضای طلا در آینده ارتجاعی و نوسان‌دار بماند. بنا به این گزارش، ارزش تقاضای جهانی طلا بر حسب دلار ۱۴ درصد کاهش یافته است. متوسط قیمت هر اونس طلای جهانی نیز در فصل سوم امسال، ۳ درصد کمتر از سال گذشته بوده است.

.

در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۲ رخ داد
افت ۱۱ درصدی تقاضای جهاني طلا

شورای جهانی طلا در تازه‌ترین آمار منتشره خود اعلام کرد که تقاضا مصرف طلا در جهان ۱۱ درصد افت نشان می‌دهد. بر اساس این آمار تقاضای طلا در سه ماهه سوم سال جاری میلادی ۶/۱۰۸۴ تن بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۱ تقریبا ۱۱ درصد افت داشته است. در سه ماهه سوم سال قبل میزان تقاضا برای طلا در جهان ۵/۱۲۲۳ تن بود.

.
در این گزارش البته اعلام شده که میزان تقاضا ارتجاعی و نوسان دار خواهد ماند. گزارش شورای جهانی طلا نشان می‌دهد که میزان تقاضا در سه ماه سوم سال ۲۰۱۲ اگرچه نسبت به مدت مشابه سال قبل افت داشته، اما از متوسط تقاضای ۷/۹۸۴ تن ۵ سال قبل به مراتب بالاتر مانده است. در گزارش شورای جهانی طلا همچنین آمده است که ارزش تقاضای طلای سه ماهه سوم امسال نیز ۱۴ درصد نسبت به سال ۲۰۱۱ افت نشان می‌دهد. این میزان در گزارش جدید این شورا ۶/۵۷ میلیارد دلار اعلام شده است. همچنین در تازه‌ترین این آمارها متوسط قیمت طلا را در سه ماهه سوم ۱۶۵۲ دلار در هر اونس اعلام کرده که نسبت به متوسط قیمت طلا در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۱ معادل سه درصد کاهش نشان می‌دهد.

.
همچنین برخی از ارقام قابل توجه این گزارش نشان می‌دهد که کل سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری تجاری طلا در این مدت نسبت به سال قبل به طور معنی داری
۵۶ درصد افزایش داشته است. در خصوص میزان مصرف بازار هندوستان نیز در این گزارش آمده که میزان این تقاضا با ۹ درصد افزایش به ۱/۲۲۳تن رسیده است. این میزان در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۱ تقریبا ۸/۲۰۴ بوده است. تقاضای طلا در بازار هندوستان هم در بخش تولید و ساخت جواهرآلات و هم در بخش سرمایه‌گذاری توامان افزایش داشته است. در بخش ساخت جواهرآلات در این کشور ۱/۱۳۶ تن طلا مصرف شده که در مدت مورد اشاره ۷ درصد افزایش نشان می‌دهد. در بخش سرمایه‌گذاری نیز تقاضا با ۱۲ درصد افزایش به ۸۷ تن رسیده است. سرمایه‌گذاران با تقلید از برخی کشورها در سکه‌های طلا سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

.
در این گزارش بازار چین نیز مورد اشاره قرار گرفته است. با این شرایط که برخلاف هندوستان در چین میزان تقاضا برای سرمایه‌گذاری و مصرف به دلیل افت نرخ رشد اقتصادی روند کاهشی بوده است در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۲ تقاضای طلا در چین نسبت به مدت مشابه سال میلادی قبل با ۸ درصد کاهش از ۲/۱۹۱ تن به ۸/۱۷۶ تن رسیده است. تقاضا برای ساخت جواهرآلات ۶درصد و سرمایه‌گذاری ۱۲ درصد کاهش نشان می‌دهد. تقاضای طلا برای ساخت جواهرآلات در این کشور به ۸/۱۲۳ تن رسیده است. افت تقاضا برای خرید در بخش خرده فروشی دلیل این اتفاق اعلام شده است. میزان مصرف در سرمایه‌گذاری نیز به ۵۳ تن رسیده است که البته از متوسط بلند مدت مصرف آن ۱۹ درصد هم بالاتر اعلام شده است.

.
در خصوص میزان خرید بانک‌های مرکزی نیز اعلام شده که در این سه ماهه بانک‌های مرکزی ۶/۹۷ تن طلا خریده‌اند. براساس این گزارش در ۶ دوره از ۷ دوره‌ سه ماهه گذشته، میزان خرید طلا توسط بانک‌های مرکزی دنیا در محدوده ۱۰۰ تن بوده که از سال ۲۰۱۰ تقریبا روند افزایشی تند‌تری به خود دیده است.
میزان مصرف سکه و شمش‌های کوچک و نمادین در اروپا در سه ماهه سوم ۲۰۱۲ به نصف کاهش یافته است. این میزان از ۱/۱۲۸ تن به ۵/۶۷ تن افت کرده است. این اتفاق در صورتی است که رویدادهای منطقه می‌توانست دلیل خوبی برای افزایش این میزان باشد.

.
در آمریکا میزان دقیقی از سرمایه‌گذاری در سکه و شمش‌های نمادین در این سه ماهه استخراج نشده، اما میزان ۵/۱۰ تن برای مصرف در این موارد به ارزش ۷/۵۵۹ میلیون دلار عنوان شده است. در دو بازار معروف جنوب شرق آسیا نیز کاهش میزان مصرف مورد اشاره قرار گرفته است. در تایلند و ویتنام به ترتيب ۶۰ درصد و ۳۹ درصد کاهش در مصرف طلا برای استفاده در سکه و شمش‌های نمادین داشته‌اند.
در ترکیه بازار سرمایه‌گذاری طلا در سکه در سه ماهه سوم ۲۰۱۲ به ۹/۷ تن رسیده در حالی که در ۵ سال گذشته این میزان به طور متوسط ۱۳ تن بوده است. در تایوان تقاضا برای سکه و مدال‌های طلا در مدت مورد اشاره به ۱ تن رسیده در حالی که در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۱ تقریبا ۵/۱ تن بود. در ژاپن این میزان از رقم ۹/۱۹ تن سه ماهه سوم سال ۲۰۱۱ به ۹/۴ تن در سه ماهه امسال رسیده است.

.
قیمت طلا در بازارهای جهانی 
نرخ طلا دیروز به دلیل ناآرامی‌های اروپا و اعتصاب گسترده در چندین کشور اروپایی تحت فشار است. دیروز برابری یورو در مقابل دلار آمریکا نیز باز هم اندکی کاهش داشت. قیمت طلا پنج‌شنبه به ۱۷۱۰ دلار رسید که نسبت به قیمت روز چهارشنبه ۱۶ دلار افت نشان می‌داد. اعتراض به سیاست‌های ریاضتی در اسپانیا، پرتغال، ایتالیا، یونان، فرانسه و سایر کشورهای اروپایی حتی آلمان چشم‌انداز افت ارزش یورو و کاهش قیمت طلا را بیشتر کرده است. بورس‌هاي اروپایی نیز در این شرایط وضعیت خوبی ندارند که افت نرخ رشد اقتصادی را برای ماه‌های آینده ترسیم کرده است. بیکاری نیز بر بی‌ثباتی اقتصادی درکشورهای جنوب این قاره سایه افکنده است. در عین حال چشم‌انداز افت نرخ رشد اقتصادی در آمریکا به دنبال میزان بیکاری در این کشور موجب کاهش قیمت نفت نیز شده است.

.
قیمت‌های داخلی 
این شرایط البته در بازار داخلی نیز تاثیر اندکی بر جای گذاشت و قیمت در بخش طلا و سکه تا حدودی متاثر ازاین وضعیت است. با این حال همچنان بیشترین تاثیر از افت قیمت دلار در بازار داخلی سکه و طلا برجای می‌ماند. قیمت دلار روز گذشته بازهم در مسیر کاهشی نوسان داشت. سکه دیروز تا ۱ میلیون و ۱۷۰ هزار تومان کاهش داشت. این قیمت البته با نوسان ۵ هزار تومان در این سطح در طول زمان بازار ادامه داشت. نیم سکه دیروز ۵۸۰ هزار تومان و ربع سکه ۲۹۰ هزار تومان فروخته شدند و کاهش ۱۵ هزار تومانی و ۵ هزار تومانی را به ترتیب ثبت کردند. در بازار طلا نیز قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار با اندکی افت تا ۱۱۸ هزار و ۸۰۰ تومان رسيد.

.
برنامه‌های دولت و بانک مرکزی برای به میدان آوردن ارزهای صادراتی و فروختن آنها در مرکز مبادلات ارزی شدت بیشتری به خود گرفته است و بر اساس سخنان اخیر وزیر اقتصاد نیز صادرکننده‌های دولتی و خصوصی اگر ارز خود را در این مرکز با نرخ این مرکز نفروشند، حسابرسی‌های آنها مورد قبول نخواهد بود و با مشکل مواجه خواهند شد. این مساله در راستای همان پیمان سپاری ارزی به تدریج ابعاد تازه‌تری به خود می‌گیرد. در بازار داخلی قیمت ارز روند کاهشی دارد و با وجود برخی مقاومت‌ها در بازار، امید‌های تازه‌ای به همسان‌سازی قیمت ارز بین ارز مرجع، ارز مرکز مبادلات و ارز بازار آزاد در بین مقامات دولتی به وجود آمده است.
وزیر اقتصاد در تازه‌ترین سخنان خود قیمت ارز مورد محاسبه در تشریفات گمرکی برای همه اقلام وارداتی از اول آذر ماه را قیمت روزانه مرکز مبادلات اعلام کرده است.

.

.

منبع : دنیای اقتصاد

.