نرم افزارحسابداری صدگان

اصلاح نظام مالیاتی آغاز شد.

2 570

حسابداراپ

مجلس با بررسی فوری «لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم» موافقت کرد. نمایندگان مجلس دیروز با ۱۵۳ رای موافق فوریت لایحه‌ای را تصویب کردند که به گفته علی عسگری، رییس سازمان امور مالیاتی، اجرایی شدن موجب «عدالت در پرداخت مالیات» می‌شود.

.

شمس‌الدین حسینی، وزیراقتصاد نیز اجرای این لایحه را در «مقابله با نوسانات تورمی» و «مهار مشکلات اقتصادی» موثر دانست. این لایحه در واقع یکی از محورهای طرح تحول اقتصادی دولت است که در کنار هدفمندسازی یارانه‌ها و اصلاح نظام بانکی و گمرکی از اصلی‌ترین ایده‌های اقتصادی دولت احمدی‌نژاد بود.
محمدرضا فرزین، سخنگوي طرح تحول اقتصادي دولت یک ماه پیش گفته بود که لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم، سه نقص عمده در نظام مالیاتی کشور را رفع می‌کند. فرزين اين نقص‌ها را شامل: «نقش اندک ماليات در تامين مالي»، «وجود گريزگاه‌هاي قانوني براي فرار مالياتي» و «ناکارآمدي‌هاي موجود در اجرا» دانسته بود.

به گفته وی، «افزايش پايه‌هاي مالياتي جديد به قانون» يکي از راهکارهاي اصلاح نظام مالياتي است که يکي از آنها «ماليات بر جمع درآمد» است. تغيير شيوه محاسبه و دريافت ماليات بر نقل و انتقال املاک از ديگر محورهاي این لايحه اصلاحي دولت است که بر اساس آن، ماخذ دريافت اين ماليات به «قيمت روز» تبديل مي‌شود و معاملات مکرر هم در چتر مالياتي قرار مي‌گيرند.

پندار سیستم

.
دفاع مصباحی‌مقدم از لایحه دولت
غلامرضا مصباحی‌مقدم، ريیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس روز گذشته در موافقت با یک فوریت این لایحه با تاکید بر اینکه سه سال کار کارشناسی روی این لایحه انجام شده است، از نمایندگان خواست برای آنکه بودجه ۹۲ نیازمند تغییرات اساسی است و اتکا به مالیات‌ها باید افزایش یابد، با بررسی فوری این لایحه موافقت کنند. وی ادامه داد: این لایحه دومین محور از طرح تحول اقتصادی است که اولین محور آن هدفمندی یارانه بود.
مصباحی‌مقدم گفت: در شرایطی قرار داریم که اتکاي ما به بودجه نفت باید کاهش یابد اگر بتوانیم در راستای اقتصاد مقاومتی، اقتصاد بدون نفت را رقم بزنیم خدمت بزرگی به کشور کرده‌ایم.

.
وی باتاکید بر اینکه کارشناسی طولانی بر روی این طرح انجام شده است، گفت: طی سه سال با اختصاص ۳ هزار نفر ساعت روی این لایحه کار شده است. نمایندگان می‌دانند آنچه از طریق مجلس به دولت می‌رسد از سوی بدنه کارشناسی دولت است و طرحی نیست که بدون مطالعه قبلی از سوی عده‌ای از نمایندگان مطرح شده باشد که نسبت به آن تردید کنیم.
مصباحی‌مقدم گفت: بررسی یک فوریت این لایحه امکان ارجاع آن به کمیسیون تخصصی را هم می‌دهد و می‌توانیم از نمایندگان بخش خصوصی و کارشناسان استفاده کنیم. یک فوریت این لایحه به بررسی آن اولویت می‌دهد.

.
ريیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: هدف از ارائه این لایحه این نیست که ضرایب مالیاتی را بالا ببریم، بلکه به گونه‌ای سازوکار را تنظیم می‌کنیم که نحوه مالیات‌گیری شفاف شود و آنها که مالیات نمی‌دهند از این پس مالیاتشان را بدهند. همچنین با این لایحه ابزار و نیروی لازم در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور قرار می‌گیرد. نماینده اسدآباد اما در مخالفت با این لایحه گفت: با توجه به مشکلات موجود کشور، این لایحه نابسامانی‌های عظیمی از جمله نابسامانی‌های اجتماعی در کشور به‌وجود می‌آورد.
بهروز نعمتی افزود: لایحه‌ای با این عظمت که انقلابی در مالیات‌ها به وجود می‌آورد نیاز به چکش کاری دارد تا نظرات همه نمایندگان و خبرگان کشور در آن لحاظ شود.

.
وی ادامه داد: با توجه به شرایط امروز کشور از جمله تورم و گرانی‌ها در فرصتی که این لایحه مورد بررسی قرار می‌گیرد، فرصت کمی است و استنباط این است که اولویت ندارد.
نماینده اسدآباد گفت: مسوولانی که در سازمان امور مالیاتی هستند یا نسبت به مسائل کشور آشنا نیستند یا آگاهی ندارند لذا ما با دادن خون هزاران شهید امروز به جایی رسیده که نمی‌توانیم با تصمیمات خلق‌الساعه یا کارشناسی نشده مسائل را به گونه‌ای مطرح کنیم که باعث مشکلات اجتماعی شود.
وی گفت: در این دوره از نظام می‌شود که ما نیازمند آرامش در سطح کشور هستیم؛ بنابراین بهتر است با دست خود باعث نشویم نابسامانی‌های عظیم بخصوص نابسامانی‌های اجتماعی درسطح کشور ایجاد شود.

.
مقابله با نوسانات تورمی و مشکلات اقتصادی
وزیر امور اقتصاد و دارایی در دفاع از این لایحه در مجلس گفت: برای مقابله با برخی نوسانات و مشکلات اقتصادی نظیر تورم نیاز به قانون مالیاتی کارآمدی داریم و امیدواریم نمایندگان با تصویب یک فوریت لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم، در این زمینه به دولت کمک کنند.
شمس‌الدین حسینی ادامه داد: از یک سو در قانون برنامه پنجم توسعه، موادی در خصوص مالیات‌ها وجود دارد و از سوی دیگر در آستانه تدوین لایحه بودجه ۱۳۹۲ قرار داریم. وی افزود: یکی از مهم‌ترین تکالیف و جهت‌گیری‌های لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم، تحقق اهداف قانون برنامه است و یکی دیگر از جهت‌گیری لایحه مذکور، حمایت از تولید، سرمایه‌گذاری و نیروی کار ایرانی است و لایحه فوق از این حیث ابتکاراتی دارد.

.
وزیر اقتصاد مقابله با نوسانات تورمی و مهار مشکلات اقتصادی را در قالب اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم امکان‌پذیر دانست. علی عسگری ريیس سازمان امور مالیاتی نیز در دفاع از این لایحه در صحن علنی مجلس گفت: تصویب لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم موجب عدالت در پرداخت مالیات می‌شود. وی ادامه داد: لایحه راهبردهای مختلفی دارد که از جمله آن ایجاد ارتباط مالی، انضباطی و شفافیت، ساده‌سازی، استانداردسازی، ‌گسترش پایه‌های مالیاتی، ارائه مشوق‌ها به مودیان، راه‌اندازی سامانه مالیات مودیان و گسترش فرهنگ خوداظهاری می‌توان نام برد.

.

محل تبلیغ شما

2 نظرات
  1. غلامپور می گوید

    باعث «نقش اندک مالیات در تامین مالی» و «ناکارآمدی‌های موجود در اجرا» نبود قانون مالیاتی قوی و محکم و «وجود گریزگاه‌های قانونی برای فرار مالیاتی» نیست بلکه ضعف مدیران مالیاتی و بها دادن به ماموران مالیاتی ناتوان از یک طرف و کنار گذاشتن ماموران مالیاتی توانمند است .
    بنظرم لایحه جدید تا ۱۰% بتواند موثر باشد حال آنکه ماموران مالیاتی توانمند بیش از ۵۰% تاثیر گذار در شناسایی و مطالبه مالیات عادلانه خواهند بود که متاسفانه کو گوش شنوا و … /

  2. علوی می گوید

    برای عدم اتکا به درامدهای نفتی و کوچک کردن پیکره دولت اجرای اصل ۴۴قانون اساسی می بایست درطول این سی وچند سال گذشته چاره اندیشی های لازم انجام میشد نه پس از تحریم کنونی .طرح تحول نظام مالیاتی به دلایل زیادی عقیم خواهد ماند وپیامدی بجز مشکلات اجتماعی جبران ناپذیرنخواهد داشت وبه نوعی مکملی خواهد شدبرضربه تحریم ها برتولید وصنعت کشور .متاسفانه ماهمیشه یک قدم از اقدامات دشمنان خود عقب هستیم وبهمین دلیل قدرت ابتکار عمل از ما گرفته میشود.درشرایط فعلی راهکارهاوروش های مناسبتروکم حاشیه تری جهت تامین مالی وجود دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.