نرم افزارحسابداری صدگان

ارز مبادله‌ای، آزاد یا میانگین؟

0 724

حسابداراپ

گر چه فشار شرکت‌های عرضه‌کننده در بورس کالا روز گذشته برای پذیرفتن نرخی مابین ارز مبادله‌ای و آزاد بود، اما با این حال همچنان محصولات پتروشیمی با نرخ ارز مبادله‌ای در بورس کالا عرضه می‌شوند. البته برخی از کالاها اندکی بالاتر از قیمت ارز مبادله‌ای و برخی دیگر هم کمتر از آن طی دو هفته اخیر در رینگ پتروشیمی عرضه شدند.

.

این در حالی است که روز یکشنبه فشار شرکت‌های عرضه‌کننده مس سبب شد تا نرخی مابین ارز مبادله‌ای و آزاد برای قیمت پایه در نظر گیرند. از سوی دیگر برخی از آگاهان بازار می‌گویند: شرکت ملی مس توانسته اجازه صادرات ۳۰ هزار تن کاتد را تا پایان سال‌جاری و با شرایط قبلی اخذ کند. از این رو بیشتر آگاهان بازار معتقدند؛ دولت و صادرکنندگان برای تعیین نرخ‌ها براساس میانگین قیمت ارز مبادله‌ای و آزاد به توافق رسیده‌اند. با این حال روز گذشته بازار پتروشیمی در سکوت به سر برد. به گفته معامله‌گران حجم گسترده اتفاقات در دو هفته اخیر به حدی زیاد بوده که بازار پتروشیمی هنوز هم از شوک ناشی از این خبرها خارج نشده است. 

.
از این رو حجم رکود در بازار پتروشیمی در هفته اخیر بیش از پیش افزایش یافته، به طوری که اکثر کالاها در سه هفته اخیر ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان در هر کیلو افت قیمت داشته اند. برخی از آگاهان بازار می‌گویند: ممنوعیت صادرات، وضع تعرفه صادرات برای برخی از کالاها و همچنین کشمکش تعیین قیمت خوراک و محصولات براساس میانگین ارز مبادله‌ای و آزاد موضوعاتی بوده که توانسته میزان مبادلات را کاهش داده و پیش‌بینی‌ها در آینده را سخت کند.

پندار سیستم

.
در همین حال مبادلات روزهای اخیر رینگ پتروشیمی هم با تقاضای پایینی روبه رو بود، به طوری که اکثر کالاها وارد زمان مچینگ شدند و تعداد اندکی از محصولات با نرخ پایه خریداری شدند. این در حالی است که در دو روز اخیر EX5 در بورس کالا خریداری نداشت. به گفته معامله‌گران نرخ بازار این کالا ارزان تر از بورس است و از این رو کارگزاران علاقه‌ای به خرید آن نشان نمی‌دهند.

.

در حال حاضر قیمت EX5 در بازار داخل ۳ هزار و ۶۰۰ تومان در هر کیلو توسط فروشندگان پیشنهاد می‌شود، اما این کالا روز گذشته با نرخ ۳ هزار و ۷۶۵ تومان در بورس کالا عرضه شده بود. البته روز گذشته پی‌وی‌سی هم در بازار داخل ۳ هزار تومان در هر کیلو پیشنهاد شد، در سه هفته اخیر این کالا ۳۰ درصد کاهش نرخ داشته است. برخی از فعالان بازار پی‌وی‌سی معتقدند؛ ۷۰ درصد واحدهای تولیدی پی‌وی‌سی در ماه‌های اخیر تعطیل شده‌اند و نگرانی در خصوص مابقی واحدها همچنان وجود دارد.

.

منبع : دنياي اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.